Nordfyns Kommune

Nyhedsbrev 8. december 2023

Julen 2024.jpg

Kære virksomhed

2024 ligger lige om hjørnet, og vi vil i den forbindelse gerne sige tak for samarbejdet i det forløbne år - et samarbejde, der set fra vores side har været meget inspirerende og udbytterigt.

Vi kan se tilbage på et år, hvor Nordfyn for fjerde år i træk blev placeret som fynsmester, når det gælder det lokale erhvervsklima - og som nr. 5 i landet. Det varmer med sådan en placering, men det forpligter også. Vi vil i dialog med jer gøre, hvad vi kan for at fastholde det gode erhvervsklima og naturligvis gerne gøre det endnu bedre.

Tak til de virksomheder, der har åbnet deres døre for os i forbindelse med vores virksomhedsbesøg. Vi ser frem til at fortsætte det gode samarbejde i det nye år - gerne med fokus på at udvikle samarbejdet, så vi kan understøtte den fortsatte vækst på Nordfyn.

Tirsdag den 16. januar afholder vi den traditionsrige nytårskur for vores lokale erhvervsliv og øvrige samarbejdspartnere. I år har vi inviteret iværksætter og tech-ekspert Thomas Terney til et spændende foredrag under overskriften "Digitalisering - fra science fiction til science fact
- hvad kan vi med kunstig intelligens (AI)?"

Tilmeld dig her

Vi ses til et spændende 2024!

Byggesag2.jpg

Ekstra ressourcer på vej til byggesager og til planarbejdet

Som en del af budgettet for 2024 har kommunalbestyrelsen besluttet at tilføre ekstra ressourcer til behandling af henholdsvis byggesager og til plansager. Med beslutningen ønsker kommunalbestyrelsen at sagsbehandlingstiden bliver kortere.

Der er fuld gang i byggeriet på Nordfyn, og det sætter sig spor i form af rigtig mange ansøgninger om byggetilladelser. Stadig mere kompleks lovgivning, statens nye ejendomsvurderinger og det generelt højt aktivitetsniveau på byggeriet presser sagsbehandlingstiderne op på byggesagerne.

Som en væsentlig del af udviklingen på Nordfyn er der samtidig et stort behov for udarbejdelse af nye lokalplaner mv. Det har fået den konsekvens, at sagsbehandlingstiden også for dette område er blevet for lang.

Vi har derfor igennem en længere periode været udfordret på sagsbehandlingstiden inden for både byggesagsområdet og planområdet.

Der bliver hele tiden arbejdet målrettet på at reducere sagsbehandlingstiden og dermed også ventetiden for de lokale virksomheder indenfor begge områder. Kommunalbestyrelsen har af samme grund og som ekstra indsats prioriteret flere ressourcer til henholdsvis byggesagsområdet og planområdet allerede fra årsskiftet.

Med de nævnte opnormeringer håber vi - i tæt samarbejde med jer virksomheder - igen at få sagsbehandlingstiderne nedbragt.

Håndværkermøde 2023 - collage.png

Håndværkermøde: Sådan brander du din virksomhed

Hvordan brander man sin virksomhed, så virksomheden både kan holde fast i de etablerede medarbejdere og tiltrække nye. Det var hovedtemaet, da Nordfyns Kommune afholdt håndværkermøde den 31. oktober.

For at belyse temaet havde vi inviteret oplægsholder Anders Bjørk, der er ekspert i leder- og medarbejderudvikling. Han kunne blandt andet fprtælle, at det er vigtigt at dele sine succeshistorier og fælles oplevelser på arbejdspladsen - og dermed bidrage til at give arbejdet mening.

Graden af den psykologiske tryghed på arbejdspladsen bidrager også i høj grad til arbejdsglæden og trivslen - og dermed også til at forme en arbejdsplads, hvor andre gerne vil søge hen og blive, lød det fra oplægsholderen.

Traditionen tro havde repræsentanter fra de lokale virksomheder selv været med til at sammensætte programmet. Den model har vist sig at være meget velfungerende og har skabt grobund for velbesøgte håndværkermøder - således også i år.

Læs mere (LinkedIn)

uddannelsesmesse 2024 - erhvervsinfo.jfif

Uddannelsesmesse 2023: Tak virksomheder!

I efteråret blev der afholdt en vellykket uddannelsesmesse på Nordfyns Gymnasium, hvor flere nordfynske virksomheder stillede op med en stand og på den måde præsenterede sig for de unge.

Det er rigtig positivt, at nordfynske virksomheder bidrager aktivt, så vi sammen kan være med til at sikre, at der også er velkvalificeret arbejdskraft i fremtiden.

Standene blev besøgt af mellem 450 og 500 elever. Ud over grundskolerne og 10. klasserne, deltog også en del elever fra FGU (den forberedende grunduddannelse).

TAK til følgende virksomheder for at have en stand på messen:

• Bygma, Otterup
  • Circle K, Bogense
  • Fjernvarme Fyn
  • Fyns Bilsalg
  • Haarslev Industries
  • JK Byg & Montage
  • Kurt Jensens Maskinfabrik
  • Nordfyns Kommune, Sosu-uddannelsen
  • SuperBrugsen, Søndersø

Uden jer, ingen messe!

udvidede åbningstider 2.png

Søndersø: Erhverv kan benytte udvidede åbningstider

Det er nu muligt for erhverv at bruge de udvidede åbningstider på genbrugspladsen i Søndersø.

Når du er tilmeldt de udvidede åbningstider, kan du åbne porten til genbrugspladsen og aflevere have- og byggeaffald uden for almindelig åbningstid. Der er kun adgang til at aflevere udvalgte typer affald. Det gælder haveaffald, jord, beton, mursten og tegl. Du kan samtidig hente kompost.

Du skal være opmærksom på, at erhverv (helt eller delvist), der kører ind i den udvidede åbningstid, vil blive opkrævet et gebyr pr. indkørsel.

Du kan læse mere om ordningen på vores hjemmeside, hvor du også kan tilmelde dig.

Projekt Edison erhvervsinfo 2023.jpg

Innovation, kreativitet og energi

Med de tre ord beskriver man bedst, hvad der skete på Nordfyns Gymnasium d. 8. november. Igen i år dannede gymnasiet ramme for lokalfinalen i den landsdækkende opfinderkonkurrence 'Projekt Edison', hvor alle 7. klasser på Nordfyn deltog som en del af deres undervisning.

Vi skaber energi

Sådan lød temaet for konkurrencen, og eleverne bød ind med deres løsninger på, hvordan man kan skabe energi. Temaet var lagt op til fri fortolkning, så der var mange forskellige og innovative løsninger på udfordringen. Projekterne blev fremlagt for en række dommere fra det nordfynske erhvervsliv.

Nogle elever tog for eksempel fat på, hvordan vi i fremtiden kan producere energi til vores samfund, eller hvordan vi kan sætte skub i den grønne omstilling med udnyttelse af overskudsvarme, elektrificering af transportsektoren eller nye bud på vedvarende energi.

Andre havde tolket på temaet og bød ind med løsninger på, hvordan vi som mennesker får mere energi i vores hverdag. Det var bl.a. ved at sikre bedre luft i klasselokalerne, varme i skoene når man skal gå lange ture og andre kreative løsninger.

Der blev kåret i alt seks vinderhold, der gik videre til landsfinalen den 29. november. Vinderholdene repræsenterede her Nordfyn flot, uden at det dog blev til en podieplads til de nordfynske opfinderspirer.

Tak til de medvirkende

Der skal lyde en tak til virksomhederne, der deltog med dommere i konkurrencen, og hvem ved, måske har de være med til at spotte fremtidens erhvervsdrivende på Nordfyn.

Dommerne kom fra virksomhederne: Nordfyns Erhverv og Turisme, HCA Airport, Emmelev, Senmatic, PR Erhvervsbyggeri, LOUDdesign, SuperBrugsen Otterup, Bogense Plast og MENY Bogense.

COLOURBOX13361708.jpg

Nordfyns Kommune sænker prisen på erhvervsjord

Kommunalbestyrelsen har besluttet at sænke prisen på erhvervsjord i industrikvartererne i Søndersø og Otterup. Prisen er sat ned til 75 kr. pr. kvadratmeter.

Med prisnedsættelsen ønsker kommunalbestyrelsen at motivere endnu flere virksomheder til at bosætte sig i Nordfyns Kommune - eller udvide den eksisterende virksomhed.

Egentlig var der planlagt en prisstigning i 2024, men den valgte kommunalbestyrelsen altså at ændre til en prisnedsættelse. De nye priser træder i kraft fra årsskiftet.

Læs pressemeddelelse

BigBag.png

Bigbag-ordning til asbest/eternit

Har du større mængder af asbest/eternit, er det muligt at komme af med det ved brug af Genbrug & Renovations bigbag-ordning.

I bigbag-ordningen betaler man både for selve bigbag'en og for afhentning af denne på erhvervets adresse. Det koster 1.600 kr. inkl. moms per bigbag.

Du kan fortsat aflevere maksimalt 3 plader eller 50 kg asbest og eternit på Søndersø genbrugsplads.

Både på genbrugspladsen og ved afhentning gælder det, at hele plader skal lægges i bigbag, mens ikke hele plader skal være dobbelt emballeret i to tætte lag plast og forsegles forsvarligt med tape (gerne asbesttape) inden de lægges i bigbag.

Har du mere end 1 ton bygge og anlægsaffald, skal du huske at anmelde det.

Green steps magasin 2024 c.png

Grønne fortællinger fra Nordfyn

Er klima bare noget, vi snakker om, eller bliver der gjort en indsats?

Der er faktisk gang i mange forskellige grønne tiltag på Nordfyn, også flere end man lige går og tror. Klimaindsatsen er blevet et centralt arbejdsområde i Nordfyns Kommune, hos erhvervslivet og blandt borgerne. Derfor sætter vi igen fokus på den grønne omstilling på Nordfyn med årets udgave af bæredygtighedsmagasinet: Green Steps - Bæredygtigt Nordfyn.

Det er tredje gang, at magasinet udkommer, og heri kan du læse en masse spændende og ikke mindst inspirerende fortællinger om den grønne omstilling på Nordfyn.

Læs bl.a. hvordan de nordfynske erhvervsdrivende har taget den grønne omstilling til sig, hvordan der arbejdes med at nedsætte CO2-aftrykket for Nordfyns Kommune som virksomhed, elle hvordan borgerne bidrager til klimaindsatsen.

Magasinet udkommer en gang om året og bliver husstandsomdelt som indstik i Ugeavisen. Det udgives i samarbejde med Nordfyns Erhverv og Turisme.

Vil du læse de grønne fortællinger, så klik her

COLOURBOX53923966.jpg

Hjælp til veteraner: Virksomhedsmentor

Kunne I på din virksomhed tænke jer at tage et samfundsansvar og føre veteraner og erhvervsliv tættere på hinanden - til gavn for samfundet, virksomheder og veteraner?

Som mentor behøver man hverken være ekspert i PTSD eller andre psykiske lidelser, men i stedet vejlede ud fra egne erfaringer og tage sig af de udfordringer, der kan opstå i hverdagen på arbejdet.

En virksomhedsmentor kan være en medarbejder eller leder, der kan og vil påtage sig opgaven med at støtte en veteran i at genskabe fodfæstet på arbejdsmarkedet. Mentoropgaverne kan være mange. For nogle kan det handle om øget støtte til konkrete opgaver, mens det for andre blot kan være et behov for hjælp til de sociale relationer.

I regi af Veterancentret er der etableret en virksomhedsmentoruddannelse, der er målrettet personer i både private og offentlige virksomheder. Den er gratis for din virksomhed og din medarbejder.

Har du lyst til at vide mere om virksomhedsmentoruddannelsen, kan du få mere information på Veterancentrets hjemmeside eller læse denne folder (pdf)

Du er også velkommen til at kontakte:

Jobcenter Nordfyn, Ann-Jeanett Seest på tlf. 23 43 70 61 eller mail
asoere@nordfynskommune.dk

olieaffald.jpg

Landbrug: Status på årets miljøtilsyn

I Nordfyns Kommunes landbrugsafdeling er vi ved at være færdige med årets miljøtilsyn.

Vi har ca. 370 landbrug med erhvervsmæssigt dyrehold, som er omfattet af ovenstående regler om tilsyn. Derudover har vi ca. 340 ejendomme med hobbydyrehold, som vi også besøger rutinemæssigt.

I 2023 har 88 erhvervsmæssige landbrug haft tilsyn. Derudover har vi besøgt 21 ejendomme med hobbylandbrug. Vi har også hvert år en del tilsyn på baggrund af klager fra f.eks. en nabo til et landbrug. I 2023 har vi haft 12 af den slags tilsyn.

Det ser generelt fint ud med miljøet, når vi kommer ud, men en gang imellem er der alligevel noget, der skal rettes op på.

I 2023 kan vi se, at det især er opbevaring og bortskaffelse af farligt affald, manglende pumperør i gylletanken eller en gammel olietank, som burde være udskiftet.

Sådanne forhold følger vi naturligvis op på, og sammen med landmanden finder vi en løsning, så miljøet tilgodeses som det skal.

Hos hobbydyreholdene er det især forhold omkring opbevaring af hestemøg, der er et gennemgående tema. Men også her finder vi i dialog med dyreholdets ejer en god løsning.

Er I i tvivl om noget, f.eks. hvor gammel jeres dieseltank må blive, eller hvor I kommer af med jeres tomme medicinflasker eller spraydåser, så er I altid velkomne til at spørge.

I kan altid ringe til os eller kontakte os på mail: teknisk@nordfynskommune.dk

COLOURBOX41946551.jpg

Bygge- og anlægsopgave: Kommende udbud

De kommunale bygninger i Nordfyns Kommune renoveres kontinuerligt, og der er i 2024 også afsat en pulje til renovering. Puljen prioriteres løbende og vil i 2024 blandt andet omhandle energirenovering, tagrenovering, mm.

I 1. og 2. kvartal af 2024, forventes følgende større opgaver at blive sendt i udbud:

• Udbygning af døgninstitutionen Langebyhus, Søndersø
  • Nyt bibliotek og Borgerservice, Otterup
  • Stiforbindelse langs Stenløkkevej, Otterup
  • Ombygning af el-standere, Bogense Havn & Marina

Alle opgaver større opgaver forventes udbudt i hovedentrepriser.

Ønsker du yderligere oplysninger, er du velkommen til at kontakte faglig koordinator Morten Grønvald, mgroen@nordfynskommune.dk