Nyhedsbrev til landdistrikterne

Nyhedsbrev til dig, der interesserer dig for, hvad der sker i lokalsamfundene.

LBU billede.jpg

Kære borgere i landdistrikterne

I Land- og Byudviklingsudvalget er vi rigtig glade for, at vi har fået startet områdefornyelser op i Nustrup Sogn og Gram by. Vi vil gerne takke for det store engagement i de to lokalområder, så vi sammen kan få skabt gode og holdbare løsninger. Sønderballe og Oksenvad landdistrikter er i samarbejde med kommunen allerede godt i gang med at gennemføre områdefornyelse i deres lokalområder.

Udvalget vil også gerne sige tak for ansøgningerne til landdistriktspuljens første runde i år, som vi behandler i udvalget i juni. Flere landdistrikter er også allerede godt i gang med årets borgerbudgettering, og vi håber på, at mange borgere har lyst til at involvere sig, komme med forslag og deltage i afstemningen om, hvilke projekter der skal gennemføres i deres lokalområde.

Cykelløbet PostNord Danmark Rundt kommer til Haderslev Kommune 16. august 2024. Husk, at I i den forbindelse kan søge udvalgets aktivitetspulje senest 14. maj. Puljen skal opmuntre til aktiviteter i landdistrikterne på selve dagen og samtidig styrke lokale fællesskaber. I kan læse mere om, hvordan I søger puljen inde i nyhedsbrevet.

Land- og Byudviklingsudvalget

post Nord mia.png

Søg penge til jeres aktivitet når Postnord kommer forbi

Husk at der nu er åben for tilmelding til puljen som land og byudviklingsudvalget har afsat til de forskellige aktiviteter der kan foregå ude I jeres lokalsamfund, når Postnord løbet kommer forbi.

De 70.000 kr. skal være med til at skabe liv og aktiviteter på ruten, derfor kan det variere meget hvad pengene skal gå til. For eksempel kunne I samles til en gadefest hvor I sammen kan have en hyggelig dag, og være med til at heppe på cykelrytterne når de kommer forbi jeres gade.
Måske har I brug for nogle bannere, t-shirt eller andet for at synliggøre at I er med til at heppe på cykelrytterne.

Mulighederne er mange, så slip fantasien løs og ansøg puljen.

Du kan læse mere om PostNord Danmark Rundt, se ruten og meget mere på PostNord

Fristen for at tilmelde sine ideer er den 14. maj 2024 og den 1. juni vil I senest modtage besked retur.

Søg her:

Mia Haugaard Hollbaum Stuke
mhh@haderslev.dk

gå vært billede.png

Gå værter / Oplevelse i naturen

3 turer tilbage

Kom med på vandreturer i Strandelhjørn og prøv også etaper på Hærvejen i Haderslev kommune.

Alle turer byder på nye oplevelser og kendskab til lokalområderne.

Der vil være guide på alle turer og de sluttes af med kaffe og kage. Alle turer er planlagt til ca. 2 timer, pånær 3. etape af Hærvejen, der pga. længden indeholder én pause.

• Hærvejen 2. etape - torsdag 16. maj 2024 kl. 18.00
  • Hærvejen 3. etape - søndag 9. juni 2024 kl. 13.00
  • Strandelhjørn - torsdag 13. juni 2024 - kl. 18.30

Se beskrivelse og mødesteder i nedenstående folder.

Ønsker i at prøve RWG - appen, er vejledning til oprettelse vedhæftet.

Husk! Hærvejs turerne kræver tilmelding, da vi arrangere returtransport til mødestedet. Skriv til

Bitten Jensen på bitj@haderslev.dk eller ring på mobil 24 59 15 69

Vejledning til brug af app.pdf
Folder til gå vært forår sommer 2024.pdf
Hærvejen_alle_etaper_Haderslev.pdf

gå vært i Jegerup.jpg

Bliv gå vært - efterår 2024

Vil I visse rundt lokalt, er der nogle flotte udsigter, spændende fortællinger eller masser af charme, så byd ind på en lille rundtur, turen skal være 5-10km og I får udbetalt 500kr til kage og kaffe.

Billedet er fra sidste tur i Jegerup.

Tilmelding senest 13. juni 2024, derefter udgives folderen over efterårest turer inden sommeferien.

NB: Den 1. september 2024 er booket af Over Jerstal.

Tilmeld hos landdistriktskoordinator Bitten Jensen på bitj@haderslev.dk

Conventus_skærm_news.jpg

Conventus - husker I at opdatere!

Med alle de nye bestyrelsesmedlemmer i jeres foreninger, er der anledning til at tjekke jeres data i conventus.

Det er meget vigtig at data er korrekt, da vi I Haderslev Kommune bruger conventus til at kontakte jeres foreninger.

Nedenstående er vejledning til conventus og ændring af bestyrelsesmedlemmer.

Alle intro kurser er gratis og kan bookes Her

Har i spørgsmål eller andet skriv til bitj@haderslev.dk.

God fornøjelse.

Vejledning til Conventus.pdf
148934-22 1.2 Redigering af kontaktperson.pdf
148918-22 1.1 Redigering af stamdata.pdf

til nyhedsbrev fra Jane.jpg

Liv i det blå og liv i det grønne - mere liv i hele Haderslev Kommune

Haderslev Kommune har lavet et nyt koncept, Liv i det blå og liv i det grønne - mere liv i hele Haderslev Kommune, hvor lokale foreninger kan få et tilskud samt hjælp til markedsføring, hvis de har lyst til at afholde et "grønt" eller "blåt" arrangement.

Konceptet er ganske enkelt:

• Foreninger får hjælp til at få etableret en aktivitet
  • Der er op til 2000 kr. pr. aktivitet til f.eks. materialer eller en formidler
  • Aktiviteten tages med i en fælles flyer der er årstidsbaseret og som distribueres rundt ikommunen
  • Aktiviteten bliver markedsført på infoskærme + på kommunes andre kanaler som FB & hjemmesiden samt på Kulturnaut
  • Foreningen vælger aktiviteten og står selv for det praktiske samt afholdelse af selve aktiviteten
  • Aktiviteten skal være gratis at deltage i, men foreningen må gerne sælge kaffe & kage etc.
  • Det er et krav at arrangementet skal have friluftsliv/outdoor/aktiv fokus, man må selvfølgelig gerne slutte af indenfor. Se forslag nederst i filen.

Ud over aktiviteter bliver der også kigget på etablering af flere outdoor faciliteter så som en outdoor park, flyde shelters på fjorden osv. Når de er etableret, kan aktiviteterne knyttes på de forskellige steder.

Projektet kører over en periode på 3 år fra 2024 - 2026.

Så sidder du i en forening og har en god idé til en friluftsaktivitet i gerne vil afholde, så tag fat i:

Jane Terp fra Kultur- og Fritid jterp@haderslev.dk eller ring 2149 8624. Så kommer Jane gerne forbi til en snak og en kop kaffe og får det planlagt med jer.

Liv i det blå.pdf

Midler.webp

Søg Realdania - "Samlingskræft"

Fra den 17. april 2024 bliver det igen muligt at søge om op til 25.000 kr. til arrangementer, der sætter bygningskultur, bæredygtighed og lokale fællesskaber i fokus. Puljen 'Samlingskraft - sammen om steder vi holder af' er i denne omgang åben frem til den 23. maj.

Se mere HER