Nyhedsbrev 8. november 2018

Foto: Søren Kjeldgaard

Reserveforlig styrker excellenceforskning

Alle Folketingets partier har indgået forlig om fordeling af forskningsreserven og står samlet bag en vækst i de frie midler. 262 millioner kroner tilføres Danmarks Frie Forskningsfond og styrker bl.a. elitesatsningen DFF: Sapere Aude Forskningsleder og forskning i digitale teknologier, kunstig intelligens m.v. - Vigtigt at vækstlaget af idéer trives, siger bestyrelsesformand Peter Munk Christiansen.

Læs artiklen her

Årets konference Grib idéen

Danmarks Frie Forskningsfonds årlige konference løb af stablen den 11. oktober i BLOX i København. Her blev klimaforsker Toke Thomas Høye fra Aarhus Universitet den første modtager af Danmarks Frie Forskningsfonds nye pris, der gives til årets originale forskningsidé.

Læs mere om Toke og prisen her

Nye forskningsidéer er afgørende for at løfte fremtidens strategiske forskningssatsninger. Danmarks Frie Forskningsfond satte på konferencen fokus på risikovillighed i forskningsinvesteringerne og de excellente idéers trivsel i Danmark. Debatten mellem ordførere og repræsentanter for organisationer, fonde og industri satte derfor fokus på, hvordan vi i højere grad kan gribe idéer i et sammenhængende forskningsfinansierende system.

Se DFF Talks fra konferencen her

Forslag til medlem af Danmarks Frie Forskningsfond Samfund og Erhverv fra 2019

Har du forslag til en kandidat med fagområde inden for mikrosociologi og kvalitative metoder, er der frist for indsendelse den 12. november 2018, kl. 16.

Du skal indsende indstilling via dette link

Nyt opslag til samfundsvidenskabeligt NORFACE-program er på vej

Det fælleseuropæiske opslag fra NORFACE 'Democratic Governance in a turbulent age' (Governance) giver danske samfundsvidenskabelige forskere mulighed for at søge midler til transnationale projekter. Opslag forventes lanceret d. 3. december med ansøgningsfrist for interessetilkendegivelser den 19. februar 2019.

Læs om NORFACE's nye program

Fire yngre forskere får midler fra DFF's ERC-støtteprogram

DFF-Dansk ERC-Støtteprogram har til formål at styrke yngre forskeres mulilgheder for at få ERC Starting Grant eller ERC Consolidator Grant.

Læs hvem der har modtaget DFFs ERC-støtteprogram bevillinger her

Følg Danmarks Frie Forskningsfond på Facebook

Danmarks Frie Forskningsfond har lanceret en Facebook-side. Her kan forskningsinteresserede følge med i nyt fra fonden og aktuelle begivenheder i forskningsverdenen samt ikke mindst læse om de forskningsprojekter, som fonden støtter. Du kan finde fondens side på Facebook ved at søge på "Danmarks Frie Forskningsfond" eller på vores handle: @friforskning. Du kan også følge nedenstående link.

DFF Facebook

Migration og køn: Sapere Aude Forskningstalent udgiver ny dokumentarfilm

Sine Plambech og filminstruktør Janus Metz er nu aktuel med dokumentarfilmen Heartbound (Hjertelandet), som havde premiere den 20. september 2018. Sine Plambech modtog i 2015 en bevilling fra DFF til et projekt med fokus på kvinders migration,  køn og trafficking, baseret på feltarbejde i Thailand og Nigeria. I Heartbound dokumenteres hendes antropologiske forskning.

Se traileren for Heartbound her

Læs DFF's portræt af forsker Sine Plambech her

Vov at vide! Formidlingsevents i Aarhus og København - Fulde sale i Stakladen og Mærsk Tårnet

Foto: Søren Kjeldgaard

Fem Sapere Aude forskningsledere trak fulde huse i hhv. Stakladen den 24. oktober og i Mærsk Tårnet den 31. oktober. I alt 700 gæster gik hjem med noget at tænke over, bl.a.:

- hvordan man ved at dykke ned i lokalarkiver efter familiehemmeligheder kan blive klogere på samtiden - læs Karen Vallgårda forskningsprojekt her

- hvorledes søvnrytmen påvirkes, når søvnen forstyrres af smartphones - læs om Naja Hulvej Rods projekt her

- langtidsholdbare fødevarer; Karakterisering af kemiske og strukturelle ændringer i proteiner direkte i fødevarer" - læs om Marianne Nissens forskningsprojekt her

Jacob Hariri holdt oplæg om "Borgen: På sporet af staten", hvor teser og budskaber blev serveret slagkraftigt. Forskningsprojektet forsøger at besvare, hvordan den moderne, europæiske stat opstod.

Læs Sciencereport artikel: Femoghalvfjerds minutters frontforskning fra fem forskere

Cases

Forskere vil kigge dybt i finansmarkederne og afsløre krisetegn

Økonomisk og politisk usikkerhed kan udløse nervøsitet hos investorer og give store udsving i værdien af investeringer. Et nyt forskningsprojekt med finansiering fra Danmarks Frie Forskningsfond skal gøre det nemmere at afsløre risici i de finansielle markeder.

Forskere skal udvikle verdens hurtigste fejlrettende koder til digital kommunikation

Fejlrettende koder bruges i al digital kommunikation. Forskere fra Danmarks Tekniske Universitet skal udvikle bedre og hurtigere fejlrettende koder med investering fra Danmarks Frie Forskningsfond

Modtagere af NOS-HS Exploratory Workshop Grants 2018 er offentliggjort

Vidste du...

...at Danmarks Frie Forskningsfond aktuelt har modtaget 1614 forskningsideer i forbindelse med ansøgningsfrist for fondens hovedvirkemidler Forskningsprojekt 1 og Forskningsprojekt 2.

Nyt

EVENT

Informationsmøde om forskeruddannelse uden for universiteterne

27. november