10. april 2019

Hver anden dansker dropper tandlægen

Næsten hver anden dansker udskyder eller undlader at gå til tandlægen, selvom det er tid til et eftersyn. Blandt årsagerne er mangel på tid og motivation, men også frygt for tandlægens bor og høje regninger.

Hele 43 procent af danskerne har inden for de seneste fem år udskudt eller udeladt at gå til tandlægen, selvom det var tid til et eftersyn. Blandt borgere i aldersgruppen 18 til 49 år er det endda 56 procent, svarende til mere end hver anden dansker. Det viser en undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov.

Årsagerne til de udskudte eller udeladte tandlægebesøg er mange. Således svarer cirka en ud af fem danskere (17 procent) enten, at de ikke havde tid eller ikke kunne tage sig sammen. Blandt unge i alderen 18-29 år er det næsten hver fjerde, svarende til 24 procent.

For 8 procent af danskerne angives tandlægeskræk som årsagen til, at de har udeladt eller udskudt tandlægebesøget, mens 9 procent svarer, at de ikke bryder sig om at være ved tandlægen.

"Det er nok de færreste mennesker, der synes, det er en fest at være ved tandlægen. Og der skal ikke så meget til, før man udskyder eller udebliver. Men det er vigtigt, at man prioriterer de regelmæssige eftersyn. Ellers risikerer man, at eventuelle tand- og tandkødsproblemer bliver både vanskeligere og dyrere at behandle efterfølgende. Det bliver hurtigt en ond cirkel, som er endnu sværere at bryde, hvis man lider af tandlægeskræk," siger tandlæge Rod Moore, der er doktor i odontologi på Institut for Odontologi og Oral Sundhed på Århus Universitet.

En anden og udbredt grund til det manglende tandlægebesøg er mangel på penge. Således har 14 procent af de adspurgte udskudt eller udeladt tandlægebesøget, selvom det var tid til et eftersyn, fordi de ikke havde råd. Blandt unge i alderen 18-29 år er det hele 22 procent.

Den problematik er forsikringsselskabet Tryg nu gået ind i ved at tilbyde en forsikring, der dækker stort set alle typer af behandlinger hos tandlægen lige fra fyldninger og kroner til paradentose- og rodbehandling.

"Det er bekymrende, at der findes borgere, som af økonomiske årsager ikke har mulighed for at prioritere deres tænder. Det skaber en sundhedsmæssig ulighed, som vi gerne vil hjælpe med at rette op på. Vi kan ikke gå til tandlægen for folk, men vi kan godt hjælpe dem med at betale deres regning," siger Thomas Klærke, direktør for pris- og produktudvikling hos Tryg.

Han fortsætter:

"I dag udgør den andel af tandlægeregningen, som patienten selv skal betale, 82 procent. Det kan være en stor mundfuld for mange, hvis de får behandlingskrævende problemer med tænder eller tandkød. Dér kan en tandforsikring, som hos Tryg dækker tandbehandling for op til 20.000 kroner per år, være til stor gavn for den enkelte," forklarer Thomas Klærke.

Om danskernes tandlægevaner

15 procent af danskerne har ikke været ved tandlægen i over to år. Blandt unge i alderen 18-29 år er det 20 procent. For 6 procent af danskerne er der gået mere end fem år. Til gengæld har 70 procent af danskerne i alderen 60+ har været ved tandlægen inden for de seneste seks måneder. Kilde: YouGov

Om Trygs tandforsikring

Tandforsikringen dækker tandbehandlinger for op til 20.000 kroner per år, herunder fyldninger, kroner, paradentose- og rodbehandling m.m. Der er en egenbetaling på 500 kroner per behandlingsforløb samt en karenstid på to måneder fra den dag, hvor forsikringen træder i kraft. Herefter kræves det blot, at behandlingen påbegyndes inden for to måneder efter, at behovet for behandling opstod. Almindeligt tandeftersyn, tandrensning og kosmetiske indgreb er ikke omfattet af dækningen. Forsikringen kan købes af alle op til 75 år. Og når den først er købt, er det ingen aldersmæssig grænse for dens ophør.

Tandforsikringen er en del af Trygs nye personforsikring til privatkunder, som indeholder en ulykkesforsikring, der kan kombineres med en sundheds-, en sygdoms- og/eller en tandforsikring efter frit valg.

Prisen for en tandforsikring beregnes individuelt og kan derfor variere fra kunde til kunde. Hele pakken af personforsikringer, inklusiv ulykkes-, sundheds-, sygdoms- og tandforsikring, kan erhverves for cirka 380 kroner om måneden. Det er også muligt at nøjes med at købe én af tilvalgsdækningerne, for eksempel tandforsikringen, som supplement til den obligatoriske ulykkesforsikring. En sådan løsning koster omkring 110 kroner per måned.

Om YouGov-undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1011

CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Susanne Lindhage, mobil: +45 41 86 28 80, mail: susanne.lindhage@tryg.dk

Tryg er Danmarks største forsikringsselskab og et af de største selskaber i Norden. Som en af de ledende nordiske forsikringskoncerner med aktiviteter i Danmark, Norge og Sverige arbejder Tryg for at skabe tryghed og værdi for sine kunder, medarbejdere og aktionærer. I 2018 sikrede Trygs 4.000 medarbejdere tryghed for mere end 4 millioner kunder. Tryg er noteret på Nasdaq Copenhagen, og 60 procent af aktierne ejes af TryghedsGruppen smba, der via TrygFonden årligt uddeler omkring 600 mio. DKK til tryghedsskabende formål.