8. april 2019

Færre fynboer har en sundhedsforsikring

Selvom antallet af private sundhedsforsikringer i Danmark er steget markant inden for de seneste ti år og nu har rundet knap 2 millioner, er der stadig nogle borgere, som ikke har en sådan forsikring. Og på Fyn er antallet af personer uden sundhedsforsikring væsentligt større end andre steder i landet.

Næsten tre ud af fire fynboer, svarende til 72 procent, har ingen sundhedsforsikring. Det er væsentligt flere end andre steder i landet. For eksempel er det blot 51 procent af københavnerne, der ikke har en sundhedsforsikring, mens tallet er 60 procent på landsplan.

I dag er en sundhedsforsikring primært noget, man har, hvis man har fået den gennem sin arbejdsplads som en del af en kollektiv ordning. Men ikke alle arbejdspladser tilbyder en sundhedsforsikring til sine medarbejdere - og ikke alle medarbejdere på en arbejdsplads får tilbuddet om en sådan forsikring. Dertil kommer de selvstændigt erhvervsdrivende, ikke-erhvervsaktive og lignende.

"Tilsammen udgør disse mennesker en gruppe af borgere, der ikke har mulighed for at få en privat sundhedsforsikring - med mindre de køber den selv," udtaler Thomas Klærke, direktør for pris- og produktudvikling i Tryg.

Hele 35 procent af de fynboer, der ikke har en sundhedsforsikring fortæller, at de synes, det er for dyrt at købe forsikringen selv.

"Vi må nok erkende, at det ikke kun for fynboerne, men for mange privatpersoner i Danmark hidtil ikke har været økonomisk attraktivt nok at købe sundhedsforsikringen selv. Derfor har vi nu udviklet en personforsikring til privatkunder, inklusiv en sundhedsforsikring, der gør det muligt for den enkelte at sundhedsforsikre sig til helt andre penge end tidligere," fortsætter Thomas Klærke.

Trygs nye personforsikring til privatpersoner findes i flere varianter med forskellige dækninger. Grunddækningen omfatter en ulykkesforsikring, der kan suppleres med en sundhedsforsikring, en sygdomsforsikring og/eller en tandforsikring.

"Ved at integrere sundhedsforsikringen i en pakke sammen med ulykkesforsikringen - og andre relevante forsikringer - kan vi tilbyde produktet til en attraktiv og konkurrencedygtig pris. Samtidig har vi til personforsikringen udviklet en særlig sundhedsforsikring, som har lidt færre dækninger end vores almindelige sundhedsforsikring, men som stadig dækker det væsentligste, herunder undersøgelse og behandling på privathospital samt fysioterapi, akupunktur og lignende. De fleste danskere betaler allerede for en ulykkesforsikring, og for lidt flere penge om måneden kan de nu supplere den med en sundhedsforsikring," forklarer Thomas Klærke.

Priserne for Trygs personforsikringer beregnes individuelt og kan derfor variere fra kunde til kunde. Hele pakken af personforsikringer, inklusiv ulykkes-, sundheds-, sygdoms- og tandforsikring, kan erhverves for cirka 380 kroner om måneden. Det er også muligt at nøjes med at købe én af tilvalgsdækningerne, for eksempel sundhedsforsikringen, som supplement til den obligatoriske ulykkesforsikring. En sådan løsning koster omkring 260 kroner per måned.

FAKTA

Mens andelen af privatansatte danskere, der har en sundhedsforsikring via deres arbejdsgiver, udgør 55 procent, er det blot 18 procent af de offentligt ansatte, der kan glæde sig over at være sundhedsforsikret gennem arbejdspladsen.

Kilde: YouGov

Om YouGov-undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1011 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Susanne Lindhage, mobil: +45 41 86 28 80, mail: susanne.lindhage@tryg.dk

Tryg er Danmarks største forsikringsselskab og et af de største selskaber i Norden. Som en af de ledende nordiske forsikringskoncerner med aktiviteter i Danmark, Norge og Sverige arbejder Tryg for at skabe tryghed og værdi for sine kunder, medarbejdere og aktionærer. I 2018 sikrede Trygs 4.000 medarbejdere tryghed for mere end 4 millioner kunder. Tryg er noteret på Nasdaq Copenhagen, og 60 procent af aktierne ejes af TryghedsGruppen smba, der via TrygFonden årligt uddeler omkring 600 mio. DKK til tryghedsskabende formål.