30. november 2023

rf_header_press.jpg

Stjerneskud og kæmpe rave til Roskilde Festival

Den amerikanske DJ og producer Skrillex, Norges popstjerne Aurora og danske Pil spiller på sommerens Roskilde Festival. 23 nye navne fra i alt 11 lande er føjet til plakaten, der i forvejen tæller blandt andre Foo Fighters, Kali Uchis, PJ Harvey og Gilli.

Roskilde Festival kridter op til en episk ravefest på Orange Scene til sommer. I dag har festivalen nemlig offentliggjort den stilskabende amerikanske DJ og producer Skrillex sammen med 22 andre navne.

Skrillex bragede gennem lydmuren for mere end et årti siden som en frontfigur på EDM-scenen og har lige siden befundet sig i en konstant kunstnerisk udvikling. I 2023 har han udgivet hele to soloalbum, udsolgt arenaen Madison Square Garden i New York på tre minutter og spillet for 100.000 mennesker på den amerikanske Coachella-festival sammen med Fred again.. og Four Tet.

"Skrillex har på egen hånd nedbrudt en lang række barrierer og indtager en nøglerolle i at optegne det moderne elektroniske musiklandskab. Han er ikke kun en unik og autentisk kunstner, han er også en af verdens mest efterspurgte, og vi er glade for at danne rammerne om hans første danske show i 10 år. Gennem tiden har vi haft mange store elektroniske acts, og med Skrillex kommer vi igen til at opleve, hvad Orange Scene kan som rammen om de helt store klub-oplevelser", udtaler Roskilde Festivals programchef, Anders Wahrén.

Skandinaviske popstjerner med kometfart
I dagens offentliggørelse finder man også den himmelstræbende norske sanger og sangskriver Aurora, der netop nu er sit hjemlands største popstjerne, og som også nyder en stor rød-hvid fanbase. Og Aurora vil helt sikkert erobre endnu flere hjerter, når hun indtager Roskilde Festival til sommer med hits som 'Runaway', 'Into the Unknown' og den dugfriske single 'Your Blood'.

Og så vender fremadstormende danske Pil tilbage på en større scene, blot et år efter at hun debuterede på festivalen. Pil udgav tidligere på efteråret singlen 'Andre Venner', ligesom hun antyder, at mere musik er på vej. I oktober blev Pil desuden hædret med prisen P3 Talentet til awardshowet P3 Guld.

"Pils rejse fra First Days til en større scene under Final Days er et godt eksempel på noget af det, der er rigtig vigtigt for os som festival. Nemlig at finde morgendagens nye stjerner og følge og støtte dem på deres rejse fra vækstlag til etableret navn", udtaler Anders Wahrén.

Samfundskritiske kunstnere fra hele verden
Med de i alt 23 nye navne kommer festivalen rundt på store dele af kloden med artister fra fire kontinenter, heriblandt en række samfundskritiske stemmer.

Det honduranske reggaeton- og poptalent Isabella Lovestory stiller for eksempel skarpt på kvindefrigørelse og objektificering af kvindekroppen, mens Chicago-rapperen Noname kæmper for at styrke afroamerikanere. Og malinesiske Kader Tarhanine skaber musik, der både er en hyldest til samhørighed og fred og en protest mod illegal migration.

I dag føjes følgende 23 navne til Roskilde Festivals plakat:
Aurora (NO)

Lalalar (TR)
Pil (DK)
Rắn Cạp Đuôi (VN)
Shovel Dance Collective (UK)
Yaeji (US)

Roskilde Festival 2024 finder sted gennem otte dage fra 29. juni til 6. juli.

En partoutbillet til sommerens festival koster 2.400 kroner plus gebyr, og en endagsbillet koster 1.200 kroner plus gebyr.

Find billetter, præsentationer og yderligere information på roskilde-festival.dk.

Siden 1971 har Roskilde Festival samlet generationer af unge omkring musik, kunst og fællesskab. Roskilde Festival arrangeres af Foreningen Roskilde Festival og skabes af 30.000 frivillige. Alt overskud fra festivalen doneres til humanitært, almennyttigt og kulturelt arbejde til gavn for især børn og unge. Gennem årene har Roskilde Festival genereret cirka 429 millioner kroner til udlodning.

E-mail: press@roskilde-festival.dk
Pressetelefon: +45 30 10 82 81

Online medieservice
I presserummet på vores hjemmeside finder du kontaktinformationer, højopløselige fotos, pressemeddelelser, informationer om akkreditering og meget andet materiale, som du kan anvende i forbindelse med dit redaktionelle arbejde.

Vi ses på Roskilde Festival 29. juni til 6. juli 2024.