23. marts 2021

rf_header_press.jpg

Roskilde Festival gør status efter et år med COVID-19

Mandag aften afholdt Foreningen Roskilde Festival den årlige generalforsamling. Her fremlagde bestyrelsen et overskud på 8,1 millioner kroner. Det blev samtidig til et farvel til formand Lars Frelle-Petersen.

Oven på et mildest talt usædvanligt år mødtes medlemmerne af Foreningen Roskilde Festival mandag aften til den årlige generalforsamling, som for anden gang blev afholdt digitalt.

Her fremlagde bestyrelsen det økonomiske resultat efter et år, hvor begivenheden Roskilde Festival for første gang nogensinde blev aflyst.

Foreningen Roskilde Festival forlod 2020 med et overskud på 8,1 millioner kroner, som alene skyldes, at dele af foreningens udgifter er fritaget for moms. Overskuddet er derfor genereret af en momskompensation, som knytter sig til året 2019. Momskompensationen modtages med et års forsinkelse, hvilket også betyder, at foreningen kun i begrænset omfang vil modtage kompensation i 2021, da foreningen ikke afholdt Roskilde Festival i 2020.

Roskilde Festivals administrerende direktør, Signe Lopdrup, udtaler:

"Årets regnskab afspejler, at vi desværre ikke kunne holde festival i 2020. Det betyder desværre også, at vi ikke på samme måde, som vi plejer, kan leve op til vores almennyttige formål, nemlig at støtte initiativer til gavn for børn og unge.

Til sammenligning kunne vi efter festivalen i 2019 donere mere end 18 millioner kroner til initiativer, der på hver deres vis arbejder for at give unge en stemme. Samme år fik de handlende og serviceforeningerne et samlet overskud på 31,5 millioner kroner. Så det er bestemt ikke vores organisation alene, som er hårdt mærket af aflysningen i 2020. Tabet har mange forgreninger."

Farvel til formanden
Lars Frelle-Petersen, der har siddet som formand for Foreningen Roskilde Festival siden 2019, tog afsked med foreningen ved generalforsamlingen. Det skyldes, at han ved årsskiftet tiltrådte som departementschef i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Et hverv som ikke er foreneligt med at være bestyrelsesformand.

Nye medlemmer af bestyrelsen
På generalforsamlingen blev de allerede siddende medlemmer Gry Dahl-Jensen og Matias Møl Dalsgaard genvalgt til bestyrelsen. Matias Møl Dalsgaard var på forhånd indstillet som formandskandidat af bestyrelsen, og torsdag den 25. marts konstituerer bestyrelsen sig formelt med formand og næstformand.

Om Foreningen Roskilde Festival:

• Foreningen Roskilde Festival arrangerer begivenheden Roskilde Festival med det formål at støtte almennyttigt og kulturelt arbejde med særligt fokus på børn og unge.
  • Roskilde Festival er non-profit, og det fulde overskud går efter endt festival direkte til velgørende formål.
  • Siden begyndelsen i 70'erne har Roskilde Festival genereret over 405 millioner kroner til udlodning.
  • Bestyrelsen for Foreningen Roskilde Festival består efter generalforsamlingen af Thomas Windfeldt Arnø, Gry Dahl-Jensen, Matias Møl Dalsgaard, Mie Levi Fenger, Olav Hesseldahl og Marianne Ifversen.
  • Find årsrapporter, indsamlingsregnskaber mv. hos Roskilde Festival-gruppen.
  • Læs om festivalens engagement og organisering i Årsskriftet.
  • Find spørgsmål og svar om udsigten til afholdelse af Roskilde Festival i 2021 her

Malte Vuorela, presseansvarlig
E-mail: press@roskilde-festival.dk
Telefon: 3010 8281

Online medieservice
I presserummet på vores hjemmeside finder du kontaktinformationer, højopløselige fotos, pressemeddelelser, informationer om akkreditering og meget andet materiale, som du kan anvende i forbindelse med dit redaktionelle arbejde.

Vi ses på Roskilde Festival 26. juni til 3. juli 2021.

Social media icon Social media icon Social media icon
Non-profit since 1972