22. februar 2022

rf_header_press.jpg

Roskilde Festival skærper fokus på de musikalske vækstlag

I dag løftes sløret for de første 19 navne, der spiller på vækstlagsscenerne Rising og Countdown til sommer, når Roskilde Festival endelig kan afholde festival nummer 50. Samtidig afslører festivalen, at Drew Sycamore bliver den første kunstner, der træder op på den ikoniske Orange Scene i år.

To års fravær af festivaler og lange perioder med lukkede spillesteder har gjort det vanskeligt for især de nyeste musiknavne at komme ud og møde publikum. Det kan blive en udfordring for dansk musikliv fremover, hvis ikke man gør en ekstra indsats for de musikalske vækstlag.

For det er i sagens natur i vækstlagene, at fremtidens nye superstjerner skal findes. Flere af Danmarks toneangivende musiknavne som MØ, Jada og The Minds of 99 mødte karrierens første større publikum på Roskilde Festivals vækstlagsscener.

Med offentliggørelsen af de første navne sætter Roskilde Festival nu retningen for årets vækstlagsindsats, og i de kommende måneder vil festivalens bookere stille ekstra skarpt på de nyeste musikalske tendenser.

Roskilde Festivals programchef, Anders Wahrén, udtaler:

"Vores ambition er altid at præsentere musik, som deltagerne ikke har hørt før. Men ligesom kunstnerne har haft svært ved at møde publikum under nedlukningerne, har Roskilde Festivals bookere heller ikke i samme omfang som hidtil haft mulighed for at opleve de nye kunstnere fra scenen. Derfor lægger vi nu et særligt fokus dér.

Vi holder mere end halvdelen af spilleplanen for scenerne Countdown og Rising åben langt ind i foråret, så vi sikrer, at vækstlagsprogrammet også i år peger ind i fremtiden med de allerseneste strømninger på musikscenen."

Direkte til Orange Scene
Åbningen af Orange Scene er for mange det første store, fælles samlingspunkt på Roskilde Festival, og der er traditionelt set stor opmærksomhed om begivenheden. Derfor er det som oftest en ny kunstner på tærsklen af det helt store gennembrud, der får æren af at spille som den første på festivalens hovedscene.

I år er det svært at komme på et mere oplagt navn end Drew Sycamore.

For har du været i nærheden af en radio de seneste par år, har du med allerstørste sandsynlighed stiftet bekendtskab med hits som I Wanna Be Dancing, 45 Fahrenheit Girl og Perfect Disaster.

"Det er en kæmpe ære at åbne Orange Scene. Jeg tror først, jeg virkelig forstod det, da jeg fik lov til at fortælle det til bandet. I år er det ekstra specielt, fordi det er første gang i tre år, at der er koncerter på Orange Scene," siger Drew Sycamore og fortsætter:

"Roskilde Festival er ikonisk og rummer så meget musik og kultur, som vi alle sammen har savnet, og jeg får æren af at åbne ballet. Den får én over nakken, og jeg kommer og synger for livet - og endelig kan jeg hive min orange telecaster frem på Orange Scene. Det er sgu' da smukt."

Koncerten til sommer bliver Drew Sycamores første på Roskilde Festival.

Roskilde Festivals programchef, Anders Wahrén, udtaler:

"Havde det ikke været for de to aflyste festivaler, kunne man forestille sig, at Drew Sycamore havde taget et trin eller to på festivalen inden Orange Scene. Det er ikke nødvendigt nu, og det siger meget om hendes store musikalske styrke.

Drew Sycamore er Danmarks nye popstjerne af international kaliber. På trods af de udfordringer, som nedlukningerne har skabt for især nye kunstnere, har hun kun udviklet sig enormt over de seneste par år."

Tidligere har navne som The Minds of 99, Phlake, Volbeat og Silvana Imam haft æren af at åbne Orange Scene.

Disse 20 navne føjes til Roskilde Festivals plakat:

DREW SYCAMORE (DK)

A36 (SE)
AFSKUM (DK)
AYSAY (DK)
BARBRO (DK)
BBYBITES (DK)
BLIKFANG (DK)
BRIMHEIM (DK)
COBRAH (SE)
DAYYANI (DK)
DEBBIE SINGS (DK)
DOPHA (DK)
IVAN$ITO (DK)
JJ PAULO (DK)
ODZ (SE)
PRISMA (DK)
REVEAL PARTY (DK)
RIGMOR (DK)
SHOOTER GANG (DK)
VOLA (DK)

Torsdag den 24. februar offentliggør Roskilde Festival yderligere 92 navne og årets musikplakat.

Find præsentationer og spilledatoer på roskilde-festival.dk

Der er udsolgt af partoutbilletter til Roskilde Festival 2022. Det er fortsat muligt at købe endagsbilletter til onsdag, torsdag og lørdag. Find billetter på roskil.de/tickets

Roskilde Festival 2022 er festival nummer 50. Siden 1971 har festivalen samlet generationer af unge omkring musik, kunst og fællesskab.

Roskilde Festival arrangeres af Foreningen Roskilde Festival og skabes af 30.000 frivillige. Alt overskud fra festivalen doneres til humanitært, almennyttigt og kulturelt arbejde til gavn for især børn og unge. Gennem årene har Roskilde Festival genereret cirka 409 millioner kroner til udlodning.

Pressetelefon: +45 30 10 82 81

Mail: press@roskilde-festival.dk

Online medieservice
I presserummet på vores hjemmeside finder du kontaktinformationer, højopløselige fotos, pressemeddelelser, informationer om akkreditering og meget andet materiale, som du kan anvende i forbindelse med dit redaktionelle arbejde.

Vi ses på Roskilde Festival 25. juni til 2. juli 2022.