Nordfyns Kommune

Nyhedsbrev 17. marts 2023

Bogense Plast play.png

Virksomhedsbesøgene er en god anledning til at pleje samarbejdet mellem de lokale virksomheder og kommune. Her gælder besøget Bogense Plast.

Tak, fordi vi måtte kigge forbi...

I årets løb har vi den store glæde at besøge en del af jer virksomheder, når vi er på virksomhedsbesøg rundt omkring i kommunen. Det er altid en positiv oplevelse at møde jer i jeres vante miljø og få et indblik i jeres hverdag.

Det skal være nemt at være virksomhed i Nordfyns Kommune, og vi bruger virksomhedsbesøgene til at få en direkte tilbagemelding på samarbejdet med os som kommune.

I vores årsfilm sætter vi fokus på nogle af højdepunkterne i det forgangne år set fra vores stol. Sådan et højdepunkt var det, da vi fik lov til at besøge Bogense Plast. Se årsfilmen her, hvor du også kan se et lille indslag om virksomhedsbesøget.

I behøver dog ikke at vente på et virksomhedsbesøg for at sende os gode forslag og feedback. I er altid velkomne til at kontakte Task Force Erhverv på tlf. 20 46 08 28 eller sende en mail på mgr@nordfynskommune.dk

novasol.png

Rekruttering til Novasol

Novasol var den 3. marts 2023 på besøg hos Jobcenter Nordfyn, foranlediget af et møde mellem Virksomhedsservice fra Jobcenter Nordfyn og Novasol i januar 2023. Novasol udtrykte behov for medarbejdere til rengøring af deres sommerhusportefølje på hele Fyn og ville gerne bede Jobcenter Nordfyn om hjælp til at rekruttere deres kommende ansatte.

Afklaringen af Novasols behov for arbejdskraft blev foretaget, og jobbeskrivelse og ordren blev lagt tilgængelig for det fynske rekrutteringssamarbejde RSF (Rekrutterings Service Fyn), hvis formål er at byde gensidigt ind med kandidater til en given jobordre. Der mødte 16 kandidater op til informationsmødet, hvor af 9 blev ansat på dagen, og 3 afholdes der samtaler med efterfølgende. De tre Novasol medarbejdere udførte en hurtig screening / jobsamtale med de interesserede, så de hurtigst muligt vil kunne starte i arbejde.

Alt i alt en succesfuld informations- og rekrutteringsdag, hvor arbejdsgiver hurtigt kom i forbindelse med motiverede og jobparate kandidater.

Tilbagemeldinger fra kandidaterne:
"Top arrangement", "lidt nervøs inden, men I var alle behagelige mennesker, der gjorde, at vi følte os trygge og veltilpasse".

Tilbagemelding fra Novasol:

"Folk har været positive og deltaget med gode spørgsmål - der var god stemning og positivt sind". "Vi vil gerne benytte os af denne mulighed igen''.

Har du og din virksomheds også behov for nye medarbejdere, så gør gerne som Novasol, og kontakt Virksomhedsservice Jobcenter Nordfyn, og vi aftaler rammerne for din rekrutteringsseance.

Ann-Jeanett Seest - mail: asoere@nordfynskommune.dk / mobil: 2343 7061

Danielle Nørlev - mail: dan@nordfynskommune.dk / mobil: 4013 3270

Lars Wædegaard - mail: lwaede@nordfynskommune.dk / mobil: 2179 9626

Martin Hjære Lindby - mail: mlindb@nordfynskommune.dk / mobil: 2139 2863

20150530Y61A9205-1600px.jpg

Bogenses butikker kan holde åbent i påsken, igen

Bogenses butikker får atter en gang mulighed for at holde åbent i påsken. Det sker, efter at Erhvervsstyrelsen har imødekommet en ansøgning fra Nordfyns Kommune om dispensation. På Nordfyn sigtes der dog efter en mere permanent løsning.

Formelt er det Nordfyns Kommune, der har søgt om dispensation på vegne af kommunalbestyrelsen, men ansøgningen er sendt i tæt samarbejde med Nordfyns Erhverv og Turisme.

Ønsket om at blive fritaget fra lukkeloven er begrundet i, at der afholdes en "musikevent" hen over påsken under titlen "Lyden af Nordfyn". Eventen vil foregå fra Skærtorsdag (6. april) med daglige koncerter frem til 2. Påskedag (10. april). Samme event blev afholdt i påsken sidste år, og udløste også her en dispensation.

Det er ingen hemmelighed, at Nordfyns Kommune gennem flere år målrettet har arbejdet på at få ændret reglerne, så Bogenses butikker får mulighed for at holde åbent på årets store helligdage. Den mulighed har butikker i andre byer, der lever af turisme, så det bør butikkerne i Bogense også have.

- Vi er selvfølgelig glade for, at Erhvervsstyrelsen igen giver dispensation, men det er en permanent løsning, vi går efter. Reglerne skal ganske enkelt laves om, og det har jeg også lyttet mig frem til, at der er opbakning til både blandt vekslende ministre og de fynske folketingsmedlemmer, siger borgmester Morten Andersen

Den kommende formand for Bogense Handelsstandsforening Jeppe Knudsen siger:

- Vi ønsker bare at servicere alle de turister, der kommer til Bogense i påskedagene. Både i Bogenses Marina og på campingpladserne bliver sæsonen for alvor skudt i gang i påsken, og så er det en kold klud i ansigtet, når turisterne som det første bliver mødt af lukkede butiksdøre. Det strider mod sund fornuft, især når vi kan se at butikker i tilsvarende kystbyer slår dørene op.

Byggeaffald 2.png

Bygnings- og anlægsaffald: Overgang til webløsning

Fra slutningen af februar 2023 er Nordfyns Kommune gået over til at bruge webløsningen, Bygningsaffald, til anmeldelser af bygge- og anlægsaffald.

Når du udfører forskellige slags byggearbejder, fx ved nedrivninger eller renoveringer, betyder ændringen, at bygningsaffald ikke længere håndteres manuelt ved henvendelse til myndighedspersonen for området, men at det skal udfyldes via Bygningsaffald af anmelderen, fx bygherre, entreprenør e.l.

Her finder du webløsningen Bygningsaffald

Reglerne for anmeldelse af bygge- og anlægsaffald finder du i Affaldsbekendtgørelsen

Husdyrshold.jpg

Nyt fra Landbrug

Har du et landbrug med husdyrhold, så vil du før eller siden få besøg af en medarbejder fra Natur og Miljø.

Vi ser f.eks. på opbevaring af husdyrgødningen, sprøjtemidler, olie og diesel m.v., som har betydning for beskyttelse af jord og grundvand. Og som noget nyt, vil du også kunne blive mødt med en række spørgsmål om dit landbrugs grønne omstilling.

I Nordfyns Kommune har vi ca. 360 landbrug med erhvervsmæssigt dyrehold, som er omfattet af reglerne om miljøtilsyn. Derudover har vi en lang række ejendomme med et hobbydyrehold, som vi også besøger rutinemæssigt.

I 2022 har 90 landbrug haft tilsyn. Derudover har vi besøgt 27 ejendomme med hobbylandbrug, heraf er størstedelen ejendomme med hestehold. Vi har også hvert år en del tilsyn på baggrund af en klage fra f.eks. en nabo til et landbrug. I 2022 har vi haft 18 af den slags tilsyn. Vi oplever stor forståelse for vores tilsyn og har altid en god dialog om tingene. Også om de ting, som skal ændres, og vi møder oftest stor vilje til at bringe tingene i orden.

Det ser generelt fint ud med miljøet når vi kommer ud, men en gang imellem er der alligevel noget, som der skal rettes op på. I 2022 kan vi se, at det især er forhold omkring opbevaring af husdyrgødning, samt for de største landbrug, kravet om indførelse af miljøledelse der er sket indskærpelser om. Derudover møder vi stadig dieselolietanke, som ikke er blevet anmeldt til kommunen, eller som er blevet for gamle.

For de mindste dyrehold handler det især om mangler omkring opbevaring og bortskaffelse af hestemøg, samt manglende fast bund i stalde og læskure.

I tvivl?

Er man som landmand i tvivl om noget, f.eks. hvor gammel jeres dieseltank må blive, eller hvor I kommer af med jeres tomme medicinflasker eller spraydåser, så er I altid velkomne til at spørge. I kan altid ringe til os eller kontakte os på mail, teknisk@nordfynskommune.dk

To kommunale priser blev uddelt

I forbindelse med Nordfyns Erhverv og Turismes generalforsamling uddelte politikere fra Nordfyns Kommune to priser til virksomheder.

Vinder af Virksomhedsprisen 2022

virksomhedsprisen2023.png

Helle Waagner, der er formand for Arbejdsmarkedsudvalget overrakte virksomhedsprisen til Mikkel Chrone fra Chrone's Entreprenør & Anlæg.

Valget faldt på Chrone's Entreprenør & Anlæg, fordi Nordfyns Kommune gennem ti år har haft et godt og gensidigt givende samarbejde med virksomheden på en række områder.

Chrone's har stillet sig til rådighed for udviklende og afklarende praktikker, og givet såvel unge som ældre kandidater en mulighed for at prøve faget af. Desuden får Jobcentret også henvendelser fra virksomheden, når de mangler arbejdskraft.

Chrone's går langt for at værne om, udvikle og fastholde egne medarbejdere. De drager omsorg for den enkelte i svære tider og benytter de handicapkompenserende ordninger til at fastholde folk på arbejdspladsen. De investerer desuden gerne i medarbejderne ved at tilbyde kompetenceudvikling og uddanner lærlinge, hvilket er med til at fremtidssikre arbejdsstyrken. Hos Chrone's kan medarbejderne få lov at afprøve og udleve deres drømme - det skaber trivsel og tilfredse medarbejdere.

Vinder af Klima- og Miljøprisen 2022

klima og miljøprisen.png

Den anden af de to kommunale priser, Klima- og Miljøprisen, blev overrakt af formand for Teknik- og Miljøudvalget Anders Thingholm.

Direktør Thomas Traberg-Larsen fra Compusoft A/S modtog prisen for virksomhedens strategiske fokus på energi og bæredygtighed. Udover at have solceller på tagene på virksomhedens driftshaller, har Teknik- og Miljøudvalget for nyligt givet grønt lys til etablering af en hustandsvindmølle ved virksomheden. Solcellerne er med tilhørende batteribank til lagring af energi.

Compusoft udnytter desuden varmen, som virksomhedens serverpark afgiver til  opvarmning af lagerhal og værksted. Endelig har Compusoft A/S fokus på at minimere madspild og på affaldssortering.

Anders Thingholm kunne i forbindelse med overrækkelsen fortælle, at Nordfyns Kommune selv har valgt at have et af Compusofts produkter på havnen i Bogense, blandt andet på grund af den grønne profil, som Compusoft har.

udbud.jpg

Bygge- og anlægsopgaver: Kommende udbud

De kommunale bygninger i Nordfyns Kommune renoveres kontinuerligt, og der er i 2023 også afsat en pulje til renovering. Puljen prioriteres løbende og vil i 2023 blandt andet omhandle udskiftning af varmekilder, energirenovering m.m.

Frem mod sommerferien forventes følgende større opgaver at blive sendt i udbud:

• Udskiftning af varmekilde på Materialegården.
  • Udskiftning af gamle lofter, ca. 400 m²
  • Nybygning af Børnehaven Birkemosen
  • Fortovsrenovering
  • Mindre facaderenovering på Sletten Skole
  • Nedrivning af 2 mindre ejendomme.

Alle opgaver forventes udbudt i fag- og hovedentrepriser.

Hvis I har interesse i opgaverne er I velkommen til at kontakte Faglig Koordinator Morten Grønvald, mgroen@nordfynskommune.dk

COLOURBOX56590998.JPG

Fjernvarme kan være på vej til din virksomhed

Bruger din virksomhed gas eller olie til opvarmning eller i produktionsprocesserne, så følg med her.

De to fjernvarmeselskaber, som opererer på Nordfyn, er nemlig i fuld gang med at undersøge tilslutningen for fjernvarme i en masse nye områder. Så der kan være fjernvarme på vej til netop din virksomhed.

Kommunens varmeplan er på plads, så det er kun et spørgsmål om den lokale opbakning til fjernvarmen, før udrulningen kan gå i gang.

Det drejer sig om følgende områder:

Bogense Forsyningsselskab (https://www.bogensef.dk/nyheder/opdatering/)

• Særslev
  • Skovby
  • Hårslev

Fjernvarme Fyn (https://www.fjernvarmefyn.dk/overvejer-du-fjernvarme/overblik)

• Farstrup
  • Veflinge
  • Daugstrup
  • Østrup
  • Klintebjerg
  • Hjadstrup
  • Kappendrup
  • Uggerslev
  • Skamby
  • Lunde

I nogle af områderne er fjernvarmeselskaberne allerede ved at indhente tilmeldinger. I andre af områderne er projektgodkendelserne undervejs.

Følg med på selskabernes hjemmesider for en aktuel status.