Årets første HTX student i Køge jubler

Den første student fra HTX Køge er netop sprunget ud i verden. Det er Julie Gutfeld Larsen, 20 år, der kunne fejre en dejlig dag, hvor livet som gymnasieelev afløses af et spændende studie som ingeniør med fokus på bæredygtigt design.

Julie_01.JPG

Julie Gutfeld Larsen er HTX Køges allerførste student hos EUC Sjælland. Familie og venner krammede den nybagte student, da hun kom ud af eksamenslokalet.

Sidste fag var Teknologi, hvor hun sammen med sin gruppe har designet et bord og arbejdet med iværksætteri, som nu er veloverstået med en rigtig flot karakter. Julie skal nu tage hul på en helt ny drøm, som HTX uddannelsen er adgangsgivende til nemlig civilingeniør med fokus på Bæredygtigt Design under Aalborg Universitet i København.

"Klimaudfordringerne er generelt det størte samfundsproblem, vi står over for i dag, og jeg brænder helt vildt for at arbejde med de processer, og hjælpe andre så vi ikke efterlader planeten dårligere, end det står til lige nu," fortæller Julie og uddyber:

"På en ingeniøruddannelse med fokus på bæredygtighed, kan jeg arbejde med bæredygtighedsbegrebet. Hvordan vi forbruger og overforbruger. Det glæder jeg mig meget til."

Innovation og iværksætteri på skoleskemaet

Julie Gutfelt Larsen har mange positive faglige oplevelser med sig i rygsækken fra sin studietid på HTX Køge.

"I min studieretning på Design og Teknologi arbejder vi meget med iværksætteri. I vores afsluttende projekt har vi produceret et bord og udarbejdet en stor rapport, der undersøger hvordan man kan skabe produkter og sætte en produktion iværk og ikke mindst kigge på hele processen i, hvordan man skaber en virksomhed og lægger budgetter," fortæller Julie og siger:

"Jeg vil selv gerne starte med at arbejde i en etableret virksomhed - men får jeg en god forretningsidé, vil jeg absolut ikke udelukke, at have lysten til at start mit eget."

Det faglige niveau er præcis, som jeg ønskede det," siger Julie og fortsætter: "Vi har arbejdet meget i grupper, og det elsker jeg. Man lærer at sparre med hinanden og arbejde sammen med nye mennesker."

Gode kammeratskaber og hyggelig lille skole

En anden vigtig og dejlig oplevelse som gymnasieelev ved HTX Køge, er ifølge Julie det sociale liv og det åbne miljø.

"Jeg har haft nogle rigtig gode klassekammerater, og har fået en masse gode venner på skolen. Vi har jo selvfølgelig, grundet corona, ikke haft mulighed for at lave så mange socials arrangementer som vi gerne ville, men vi har stadig fået skabt et rigtig godt sammenhold i min klasse. Jeg har haft nogle gode lærere, som ikke bare har lært mig det faglige stof, men som også har hjulpen mig med at finde frem til, hvad jeg ville, og hvad jeg er god til," fortæller Julie.

"Jeg har personligt selv valgt HTX Køge, da det er en lille skole, hvor man i hvert fald kender hele sin årgang, da der ikke er så mange elever. Så hvis man er en der godt kan lide at ens skole er mindre, er HTX Køge et godt bud. Jeg vil helt klart anbefale HTX, selvfølgelig hvis man er interesseret i naturfag, men også hvis man har en interesse indenfor arkitektur eller ingeniørarbejde, hvor teknologi/design linjen er et godt springbræt til en videregående uddannelse indenfor de to interesser," slutter Julie.

Julie_03.JPG

Julie_02.JPG

Julie_04.JPG

For spørgsmål samt ønske om billeder i højere opløsning:

Kirstine Fryd, PR- og Kommunikationsmedarbejder

Mobilnummer: 25 23 57 30