1. juli 2024

rf_header_press.jpg

Bæredygtighed og ansvarlig drikkekultur står centralt i nyt strategisk partnerskab mellem Roskilde Festival og Carlsberg

Et nyt femårigt partnerskab mellem Roskilde Festival Gruppen og Carlsberg Danmark sætter ansvarlig alkoholkultur blandt danske unge højt på dagsordenen. Derudover vil parterne samarbejde langsigtet om at minimere klimabelastningen fra ølproduktion og -salg samt yde støtte til kunstneriske vækstlag.

Understøttelse af en ansvarlig alkoholkultur blandt danske unge bliver et af tre centrale omdrejningspunkter i et nyt partnerskab mellem Roskilde Festival Gruppen og Carlsberg Danmark, som strækker sig til 2029.

Det betyder, at festivalarrangøren og bryggeriet vil sikre samme tilgængelighed og synlighed af lavalkoholiske og alkoholfrie drikkevarer som alkoholiske drikkevarer på kommende års festivaler.

Desuden vil partnerne hvert år samarbejde om at skærpe opmærksomheden på de sociale og sundhedsmæssige konsekvenser ved unges 'binge drinking'.

Signe Lopdrup, Roskilde Festival Gruppens administrerende direktør, siger:

"Roskilde Festival har en særlig position og et forpligtende ansvar, fordi vi er det absolut største kulturelle samlingssted for unge i Danmark. Vi vil gerne bidrage til en fremtid, hvor det alkoholfrie valg vinder langt større udbredelse blandt den danske ungdom. Vi kan som arrangør kun skubbe på omfattende kulturforandringer i tæt samarbejde med vores omverden, så vi arbejder bevidst med at etablere partnerskaber, der kan være med til at gøre en bæredygtig forskel. Et langsigtet partnerskab med Carlsberg er her et helt centralt fundament for at påvirke kommende generationers vaner og skabe varige forandringer."

Mindre belastning af miljø og klima
Partnerskabet skal bidrage til at sænke klimaaftrykket på både begivenheden Roskilde Festival og ved Roskilde Festival Gruppens øvrige kulturbegivenheder.

Planen omfatter en række fælles krav, der skal reducere udledningen af CO2 fra produktion, distribution og salg frem mod 2030. Herudover indebærer planen en omlægning til salg af udelukkende økologiske ølvarianter samt udvikling af data og analyser til årlige CO2-regnskaber.

Peter Haahr Nielsen, administrerende direktør i Carlsberg Danmark, siger:

"Vi er meget stolte af vores langvarige samarbejde med Roskilde Festival. Vores nye partnerskab er et af de mest ambitiøse, vi har indgået både i omfang og målsætninger. Samtidig passer det rigtig godt med Carlsbergs bæredygtighedsstrategi, hvor vi har fokus på at bidrage til en mere ansvarlig drikkekultur blandt unge, og på en ambitiøs grøn omstilling af vores virksomhed. Vores mangeårige samarbejde med Roskilde Festival bidrager løbende til at hæve de grønne ambitioner ved at udvikle og teste nye bæredygtige løsninger, som vi på sigt kan implementere på tværs af vores forretning."

Endeligt skal partnerskabets tredje spor bakke op om fremtidens kultur- og musikliv gennem støtte til upcoming kunstnere og kunstneriske vækstlag. Blandt initiativerne er fortsættelse og udvikling af den populære indsats 'Sounds like Roskilde'.

Fakta om partnerskabet

• Udover samarbejde om leverance af drikkevarer til Roskilde Festival Gruppens arrangementer bygger partnerskabet på en ambition om at gøre en positiv forskel for mennesker, kunst og fællesskaber i en mere bæredygtig verden.

• Aftalen følger tre spor: 1) En fælles ambition om at mindske klimabelastningen fra ølproduktion og salg, 2) Ændring i alkoholkultur blandt danske unge, 3) Støtte til kunstneriske vækstlag.

• Partnerskabsaftalen gælder for årene 2025-2029.

• Carlsberg Danmark har været partner med Roskilde Festival siden 1992.

• Læs om Roskilde Festival Gruppens formål og aktiviteter her.

Siden 1971 har Roskilde Festival samlet generationer af unge omkring musik, kunst og fællesskab. Roskilde Festival arrangeres af Foreningen Roskilde Festival og skabes af 30.000 frivillige. Alt overskud fra festivalen doneres til humanitært, almennyttigt og kulturelt arbejde til gavn for især børn og unge. Gennem årene har Roskilde Festival genereret cirka 443 millioner kroner til udlodning.

Roskilde Festival

E-mail: press@roskilde-festival.dk

Carlsberg Danmark
E-mail: rasmus.bebe@carlsberg.dk

Online medieservice
I presserummet på vores hjemmeside finder du kontaktinformationer, højopløselige fotos, pressemeddelelser, informationer om akkreditering og meget andet materiale, som du kan anvende i forbindelse med dit redaktionelle arbejde.

Vi ses på Roskilde Festival 29. juni til 6. juli 2024.