27. september 2019

"Vores Verden" med Shane Brox, kendt fra DR, afløser udstillingen om Troels Kløvedal på Naturhistorisk Museum i Aarhus

Velkommen til "Vores verden" på Naturhistorisk Museum i Aarhus, der bliver en finurlig udstilling om FNs Verdensmål bygget med kærlighed og kreativitet med multikunstner Shane Brox. Udstillingen fortæller i børnehøjde, hvad FNs 17 verdensmål for bæredygtig udvikling står for - og hvilke konsekvenser menneskets levevis har for verden. Det bliver en levende udstilling i konstant udvikling, for alle børn bliver inviteret med til at bygge med og være med til at skabe en bedre verden - "Vores Verden". Udstillingen åbner i begyndelsen af november og er støttet af Spar Nord Fonden og NOJ Fonden.

Drømmen om en bedre verden på Naturhistorisk Museum

Hvad drømmer vi voksne om for vores børn?

De fleste forældre tænker nok umiddelbart "et godt liv og en bedre verden". Vi forsøger at give vores børn de personlige redskaber, der skal til for at skabe et godt liv for dem selv, men glemmer vi at lytte til deres tanker og ideer for en bedre verden?

FN'S 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling handler om handlinger og drømme for en bedre verden for os alle. Det er store ord om at mindske ulighed, beskytte planter og dyr, begrænse klimaforandringerne, sikre lighed, uddannelse og sundhed til alle og passe på verdens ressourcer.

Det lyder jo meget godt, men hvordan forandrer vi verden - sammen?

Det har Naturhistorisk Museum i Aarhus og multikunstneren Shane Brox sat sig for at samarbejde om.

Udstillingen "Vores Verden" bliver en kreativ, eventyrlig og tankevækkende udstilling om FN´S Verdensmål for børn og deres voksne. Det bliver en udstilling fyldt med håb og handlekraft, så vi sammen kan skabe en bedre verden.

"Da Naturhistorisk Museum i Aarhus kontaktede mig med en ide om at lave en udstilling om FN'S Verdensmål af og for børn og deres voksne - og sammen med mig, så vidste jeg bare, at den udstilling måtte jeg bare lave", fortæller multikunstner Shane Brox, bl.a. kendt fra Ramasjangs Shanes Verden. "Børn i dag er bekymrede og bange for den fremtid, der venter vores Jord. De hører de voksne snakke, og de kan mærke, at snakken er alvorligt. Men de hører aldrig historien om, hvad Verdensmålene er - og at det i virkeligheden er historien om håb, og om at vi alle kan være med til at gøre en forskel. De historier vil jeg gerne fortælle på børnenes præmisser og give dem en mulighed for at komme til orde - både i udstillingen og i snakken med deres voksne.

Børn inviteres til at komme at udforske og opleve verdensmålene på en legende, kreativ og optimistisk måde. Samtidig opfordres de også til at deltage kreativt og bygge til udstillingens forskellige områder og dermed være med til at forme den på sigt. Forhåbentlig går de hjem igen, fuld af ny viden og inspiration, og leger videre med limpistol og genbrug - og med en lidt større bevidsthed om konsekvenserne af deres valg og masser at tale med deres voksne om ".

Udstillingen bliver bl.a. skabt af genbrugsmaterialer, gammelt legetøj og udstoppede dyr fra museet, der alle fortæller historier om, hvad FN's verdensmål går ud på - og hvad man selv kan gøre. Det er en udstilling fyldt med kærlighed til den verden og de væsener, som vi deler Jorden med.

En af de vigtigste ting i udstillingen er, at den ikke er færdig, når den åbner! For ligesom i den rigtige verden vil "Vores Verden" være i løbende udvikling. Museets gæster vil nemlig efter åbningen bygge videre på udstillingen, så den hele tiden udvikler sig og skifter ansigt.

Museumsdirektør Bo Skaarup glæder sig meget til at se "Vores Verden" folde sig ud. "Vores sidste udstilling om Troels Kløvedal og livet med Nordkaperen var både eventyrlig og tankevækkende. Og jeg er stolt af, at jeg kan sige præcis det samme om museets kommende udstilling "Vores Verden". Når man slipper en kreativ sjæl, som Shane løs, så sker der ting og sager. Det bliver vildt og finurligt på en hel ny måde for Naturhistorisk Museum. Det glæder jeg mig meget til på alle vores gæsters vegne!", fortæller museumsdirektør Bo Skaarup.

En udstilling med noget på hjerte

"Spar Nord Fondens bestyrelse besluttede enstemmigt for få dage siden at støtte "Vores Verden" med 400.000 kroner", fortæller Elisabeth Viksnins, der er kommunikationschef i Spar Nord Fonden. "Der er god grund til at fremhæve opbakningen fra alle rundt om bordet - netop fordi emnet, som Naturhistorisk Museum tager op, formenligt stadig er ganske diffus for både små og store mennesker. Vi ved alle, at FN'S 17 Verdensmål findes - men netop det, at en kærlig multikunstner og ikke mindst alle børnene, der skal bygge med og visualisere de vigtige mål - er mægtig godt set af museet.", uddyber kommunikationschef Elisabeth Viksnins. "Børnene får indsigt ved at hjælpe Shane, mens han fortæller historien på børnenes præmisser. Måske bliver det børnene, der "opdrager" de voksne til bæredygtighed? Det (på)virker, som da min dengang 0. klasse-søn belærte mig om at lukke for vandet, mens sæben kommes i håret. Spar Nord Fonden har støttet et par andre projekter, hvori der er fokus på et eller flere af FN'S Verdensmål. Med hjælp fra en masse børn, Shane og udstillingen - er vi sikre på, at vi alle vil forstå en hel masse meget, meget bedre."

Udstillingen åbner primo november, men allerede i efterårsferien kan man komme ind på museet og få et smugkig på byggeprocessen, måske endda løbe ind i Shane, og lave ting til udstillingen.

Fakta om udstillingen og Shane Brox

• Multikunstner Shane Brox er kendt fra 'Shanes verden' på DR og har senest lave en udstilling med H.M. Dronningens kostumer og scenografier på Amalienborg-museet og en børne-ballet på Det kongelige Teater.
  • FNs verdensmål for bæredygtig udvikling blev vedtaget i 2015 af verdens ledere, og har som ambition at gøre verden til et bedre sted at leve på kort og lang sigt inden 2030.
  • Udstillingen "Vores Verden" bliver landt andet lavet i genbrugsmaterialer, emballage, gammelt legetøj og en række af de udstoppede dyr fra Naturhistorisk Museum
  • Museet inviterer alle børn til at bygge med på udstillingen - både før og efter åbning - så museet og børnene  sammen skaber en mangfoldig og kreativ verden.
  • Udstillingen er støttet af Spar Nord Fonden og NOJ Fonden

Fotos

Fotos af Shane Brox i gang med kreative byggerier med børn. Foto af Kamilla Bryndum

Foreløbig miniaturemodel af udstillingen "Vores Verden", der skabes i samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus