4. oktober 2022

GRASP header.jpg

Roskilde Festival vil skabe bæredygtig forandring på ny konference

Fra 6.-7. oktober samles internationale topforskere, kunstnere og aktivister i det nye konferenceformat GRASP, der er skabt af Roskilde Festival. Gennem talks, debatter, workshops, kunst og koncerter inspirerer GRASP til nye perspektiver på den bæredygtige udvikling.

GRASP er Roskilde Festivals nye efterårsbegivenhed, der sprænger konferenceformatet og lægger sig i krydsfeltet mellem en videns- og kulturfestival.

Hvor sommerens festival er otte dages sansebombardement i den helt store skala, giver GRASP dig to koncentrerede dage med fordybelse og reflekterende samtaler, ny inspiration og store kunstneriske, musikalske og gastronomiske oplevelser.

Fra 6.-7. oktober samles et stærkt tværfagligt fællesskab i Roskildes kreative bydel Musicon og føjer nye perspektiver og løsninger til aktuelle udfordringer.

Uanset om det handler om magtkoncentration i fødevarebranchen, aktivistisk klimakamp, bæredygtig byudvikling eller grønt iværksætteri, kan deltagerne tage aktiv del i samtalen gennem workshops og paneldebatter. Verden har brug for nye ideer - også dine.

Roskilde Festivals administrerende direktør, Signe Lopdrup, udtaler:

"Ligesom på Roskilde Festival ønsker vi at skabe positiv forandring i mødet mellem kunst og aktivisme, men på GRASP går vi spadestikket dybere og lukker vores deltagere helt ind i kernen. GRASP skaber rum for fordybelse og plads til, at nye ideer kan tage form. Vi tror på, at vi gennem nye møder kan skabe oplevelser og indsigter, der sætter skub i forandringer, når vi samler forskere, kunstnere og aktivister. Vi har brug for at bringe samtalen til nye niveauer, hvis vi skal løse tidens udfordringer sammen. Og det skal vi."

To dage, to temaer
De to dage på GRASP tager afsæt i hver deres tema.

Torsdag den 6. oktober handler det om, hvordan folkeligt engagement og bæredygtig innovation kan få den grønne omstilling op i gear.

Her kan du bl.a. opleve den toneangivende svenske klimaforsker Andreas Malm, der holder keynote om, hvad vi gør, når klimakrisen konstant bevæger sig ind i en ny destruktiv fase.

Vægtige stemmer i debatten herhjemme som Emma Holten og Rune Lykkeberg giver desuden samtalerne yderligere flyvehøjde.

Fredag den 7. oktober retter GRASP blikket mod vores mad og den rolle, som fødevarer og forbrug spiller i den grønne omstilling.

Tag med den prisvindende og anerkendte BBC-madjournalist Dan Saladino på en gastronomisk jordomrejse, hvor han reflekterer over, hvordan vi kan styrke biodiversiteten gennem de fødevarer, vi spiser.

Hør den amerikanske topforsker Phil Howard fortælle, hvordan få virksomheder kontrollerer store dele af verdens fødevaresystemer, og mød de danske stjernekokke Kamilla Seidler og Claus Meyer og amerikanske Matt Orlando fra Amass.

Begge dage vil desuden være spækket med kunstinstallationer og musikalske oplevelser fra First Hate & Cecilie Lind, Clarissa Connelly, Julie Pavon og iB101.

Billige billetter til studerende
En dagsbillet til GRASP koster 1250 kroner, og som studerende kan du købe en dagsbillet for bare 200 kroner.

Gå på opdagelse i hele programmet på graspfestival.dk

Om GRASP
GRASP er skabt af Roskilde Festival i samarbejde med Roskilde Universitet, Roskilde Kommune, Roskilde Festival Højskole og Ragnarock og finder sted fra 6.-7. oktober i den kreative bydel Musicon i Roskilde.

I programfællesskabet indgår desuden følgende forsknings-, kultur- og formidlingsinstitutioner:

Professionshøjskolen Absalon, Museet For Samtidskunst, Musikbyen Roskilde, Aaben Dans, Musicon, Roskilde Bibliotek, Rytmisk Musikkonservatorium, Dagbladet Information, Gyldendal, Another Life, Udenrigsministeriet, CISU - Civilsamfund i Udvikling, Danske Restauranter og Cafeer, Den Grønne Ungdomsbevægelse, Ung Energi, Fridays For Future, LGBT+ Danmark, Kind Of Opera, Mellemfolkeligt Samvirke, SDU, Det Cirkulære Laboratorium, Culturography og FLOKKR.

Partnerne har udvalgt og sammensat programmet på baggrund af deres fagområder og bygger på den måde en ny bro mellem kultur, kunst og forskning.

Pressetelefon: 30 10 82 81

E-mail: press@roskilde-festival.dk

GRASP Header

Online medieservice
I presserummet på vores hjemmeside finder du kontaktinformationer, højopløselige fotos, pressemeddelelser, informationer om akkreditering og meget andet materiale, som du kan anvende i forbindelse med dit redaktionelle arbejde.

Vi ses på Roskilde Festival 24. juni til 1. juli 2023.