Nyhedsbrev 11. september 2020

Nyt fra Friluftsrådet

Naturens Dag er lige om hjørnet, og det samme er Friluftsrådets generalforsamling. Her kan du læse om seneste nyt om friluftslivet: Politiske initativer, nye tilbud og aktuelle tendenser.

God læselyst!

Naturens Dag

Tag ud i naturen på søndag

Naturen og alt det man kan opleve derude fejres på søndag på Naturens Dag med over 200 arrangementer over hele landet.

Find et arrangement nær dig

Skab bedre adgang til Forsvarets arealer

Forsvarets arealer er unikke naturområder, hvor naturen får lov at passe sig selv. Det skal flere have glæde, mener Friluftsrådet, der arbejder for bedre adgang og friluftsliv på Forsvarets naturarealer.

Læs Friluftsrådets opfordring

Ny naturpolitik

Naturpolitik skal skabe rigere natur og bedre friluftsliv

Natur og friluftsliv er tæt forbundet. En rig natur skaber mulighed for gode og varierede friluftsoplevelser, og friluftsliv er med til at knytte os tættere til naturen. Friluftsrådets bestyrelse har vedtaget en naturpolitik, som fremmer rig natur og et godt friluftsliv.

Læs mere om naturpolitikken

Formandens klumme: Naturpolitik med fokus på det, der samler os

At formulere en naturpolitik i en paraplyorganisation med 82 medlemmer er ikke en enkel opgave. Men udover at være et solidt grundlag for Friluftsrådets arbejde på naturområdet, kan naturpolitikken også være en påmindelse om den vision, som vi alle er sammen om, skriver Friluftsrådets formand.

Læs formandens klumme

Ny viden og tendenser i friluftslivet

Overnatning i naturen hitter i 2020

Næsten hver femte dansker har overnattet i naturen i 2020. Det viser en ny undersøgelse, som Friluftsrådet har fået gennemført af Kantar Gallup. Friluftsrådet er glade for den store interesse for at besøge den danske natur og få nye oplevelser med friluftsliv.

Læs om undersøgelsen

DIF: Adgang til naturen er i fare

En ny rapport fra Danmarks Idrætsforbund (DIF) udstiller de komplekse regler for adgang til naturen, og der er i det hele taget god grund til at være opmærksom på befolkningens adgang til naturen, lyder det fra DIF. Friluftsrådet bakker op med ønsker om mere enkle regler og konkrete adgangsforbedringer.

Læs mere om rapporten

Organisation, demokrati og indflydelse

Vi søger nye deltagere til Friluftslivets Brugerpanel

Friluftslivets Brugerpanel giver de friluftsaktive danskere en stemme i spørgsmål om naturoplevelser og friluftsliv. Tilmeld dig og deltag i konkurrencen om tre letvægtshængekøjer.

Tilmeld dig her

Pressede friluftsforeninger modtager corona-støtte

På opfordring fra Friluftsrådet og med opbakning fra alle Folketingets partier har miljøminister Lea Wermelin (S) oprettet en støtteordning med corona-hjælp til lokale friluftsforeninger. Friluftsrådet har nu uddelt 2,1 millioner kroner til de økonomisk trængte foreninger.

Læs mere om støtten

Valg til Friluftsrådets bestyrelse

Der bliver kampvalg til Friluftsrådets bestyrelse på generalforsamlingen, der i år er udskudt til 14. september 2020. Se hvem der stiller op til de fem ledige pladser i bestyrelsen.

Se hvem der stiller op

Tilbud til børn og unge

Nyt stofmærke skal gøre børn til NaturFans

Et nyt stofmærke og aktivitetshæfte til spejdere og børneklubber giver inspiration til at prøve de 12 udvalgte naturoplevelser i Børnenes Naturkanon, som alle børn skal have.

Læs om initiativet

Nyt undervisningsforløb skal gøre skoler vilde

Nye undervisningsforløb til indskoling og mellemtrin skal give skoleelever forståelse for natur og biodiversitet og gøre skolernes område vildere.

Læs om materialet

Social media icon Social media icon Social media icon Social media icon