Nyhedsbrev 13. juni 2018

Fald i priser og udgifter til apoteksmedicin

Mens udgifterne til sygehusmedicin steg med godt otte procent i 2017, så faldt regionernes udgifter til apoteksmedicin med to procent.

Apotekerne udleverede én procent mere medicin i 2017 end året før. Alligevel faldt regionernes udgifter til medicintilskud på apoteket med to procent. Det skyldes, at medicinpriserne på apoteket i 2017 faldt med fem procent i gennemsnit.

I første kvartal 2018 var priserne på medicin med tilskud på apotekerne godt to procent lavere end i samme periode året før, og regionernes udgifter til medicintilskud på apotekerne faldt ifølge Sundhedsdatatyrelsens opgørelse med knap én procent.

Apotekets medicinpriser er faldet med over 40 procent de seneste ti år, og regionernes udgifter til medicintilskud på apoteket er nu cirka 1,8 milliarder kroner lavere end i 2007, selv om der udleveres 30 procent mere medicin. Baggrunden er patentudløb og skarp priskonkurrence fra producenter af især generiske lægemidler.

Den mest brugte medicin i 2017

Lægemidlet atorvastatin mod forhøjet kolesterol indtog i 2017 førstepladsen på listen over borgernes mest brugte lægemidler. Baggrunden er en gradvis forskydning af kolesterolbehandlingen fra det ældre middel simvastatin til det nyere middel atorvastatin, efter patentet er udløbet, og priserne er faldet med 97 procent. De næstmest brugte lægemidler er amlodipin mod forhøjet blodtryk og det smertestillende stof paracetamol. Hjerte-karlægemidler står tilsammen for 38 procent af den mængde medicin, borgerne får udleveret på apotekerne.

Læs hele analysen her

Apotekerne byder op til debat i Apoteltet

Mød apotekerne på Folkemødet til en snak om sundhed og medicinsikkerhed i Apoteltet foran Allinge Apotek. Der lægges op til debat om dosispakket medicin, og om man kan regulere sig til bedre sundhed med pisk eller gulerod. Man kan også få en snak med en farmaceut om forebyggelse eller få tjekket modermærker af en hudlæge. Og alle kan få en gang solcreme og rådgivning om solbeskyttelse.

Se program for Apoteltet på Folkemødet

Løvens Hule om medicinfejl på Folkemødet

Tre ideer, der kan give færre medicinfejl. Tre eksperter bedømmer. Hvem har den bedste ide? Medicineringsfejl er en af de store udfordringer for patienterne og for sundhedsvæsenet. Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Danmarks Apotekerforening, Styrelsen for Patientsikkerhed og Lægemiddelindustriforeningen inviterer til debat i Det Fælles Sundhedstelt med udgangspunkt i WHO-initiativet Medicin uden skade.

Se program for Det Fælles Sundhedstelt

Medicin skal altid bruges med omtanke - også den i håndkøb

Hver anden opfatter ikke næsespray som medicin. Og mere end halvdelen af dem, der har brugt en næsespray, har brugt den mere end det anbefalede. Sidstnævnte viste en afstemning blandt 40.000 brugere på TV2's hjemmeside. Det er mange tusind næser, som er i risiko for at tage skade på grund af forkert brug af håndkøbsmedicin. Andre undersøgelser viser, at hver femte håndkøbskunde efterspørger forkert medicin i forhold til deres symptomer eller tager medicinen forkert. Og det forkerte valg kan have alvorlige konsekvenser. Derfor hører medicin til på et apotek, hvor faguddannede kan give råd og vejledning, også om håndkøbsmedicin.

Tre ud af fem har taget hovedpinepiller uden at have hovedpine

Tre ud af fem danskere har taget hovedpinepiller forebyggende. "Det er en glidebane, at man begynder at tage hovedpinepiller, når man ikke har hovedpine. Det kan føre til et farligt overforbrug," advarer formanden for Danmarks Apotekerforening på baggrund af en YouGov-undersøgelse foretaget for Danmarks Apotekerforening.

Danmarks Apotekerforening

Bredgade 54 - DK-1260 København K