Top til Erhvervsinfo - TFE til højre.png

Nyhedsbrev 11. marts 2024

Volund play.jpg

Virksomhedsbesøgene er en god anledning til at pleje samarbejdet mellem de lokale virksomheder og kommune. Her gælder besøget hos Polund A/S i november måned. Tryk på billedet og se en video fra besøget.

Tak, fordi vi måtte kigge forbi...

I årets løb har vi den store glæde at besøge en del af jer virksomheder, når vi er på virksomhedsbesøg rundt omkring i kommunen. Det er altid en positiv oplevelse at møde jer i jeres vante miljø og få et indblik i jeres hverdag.

Det skal være nemt at være virksomhed i Nordfyns Kommune, og vi bruger virksomhedsbesøgene til at få en direkte tilbagemelding på samarbejdet med os som kommune.

Det gjorde vi også, da vi i den 8. november 2023 fik lejlighed til at besøge maskinfabrikken Polund A/S i Otterup. Se en video fra besøget her.

I behøver dog ikke at vente på et virksomhedsbesøg for at sende os gode forslag og feedback. I er altid velkomne til at kontakte Task Force Erhverv på tlf. 20 46 08 28 eller sende en mail på mgr@nordfynskommune.dk

I de kommende uger sætter vi spot på det gode erhvervsklima og samarbejde, vi oplever på Nordfyn. Det gør vi i en kampagne på de sociale medier og på udvalgte hjemmesider. Måske bliver I selv eksponeret for kampagnen, og hvis I føler for det, må I gerne give den lidt medvind i form af et like eller en deling. På gensyn!

Netto Virksomhedspris-12.jpg

Foto: Butikschef Cindy Holm Godskesen, 1. assistent Kamlilla Birk Andersen og fleksjobber Malene Marie Kiddegaard. Fotograf: Casper Winther Hansen

Netto Søndersø vinder pris for socialt ansvar

Formand for arbejdsmarkedsudvalget Helle Waagner, overrakte på NEETs generalforsamling årets virksomhedspris til butiksleder Cindy Holm Godskesen fra Netto i Søndersø.

Prisen uddeles årligt til en privat virksomhed i kommunen, som i særlig grad viser rummelighed og tager socialt ansvar til gavn for kommunens ledige og sygemeldte borgere.

Prisen tilfalder Netto Søndersø, fordi butikken i mange år har haft et godt samarbejde med Jobcenter Nordfyn.

Butikschef Cindy Holm Godskesen er både glad og stolt over prisen. "Bare det at blive nomineret var stort, men at stå med prisen i hånden er selvfølgelig noget helt særligt. Det er vi super stolte over. Det at tage socialt ansvar er noget, som Salling Group gerne vil og bevidst arbejder med. Derfor er det også dejligt, når andre bemærker det og gerne vil anerkende det", siger hun.

NETTO Søndersø tager gerne imod praktikanter og hjælper med at afklare og udvikle den enkeltes kompetencer. Både ledere og medarbejdere støtter op om opgaven og er gode til at se muligheder og inkludere den enkelte i det daglige arbejde og kollegaskabet.

Det kompetente udviklingsarbejde betyder, at Netto Søndersø også kan rekruttere medarbejdere gennem samarbejdet. Alle butikkens seks ansatte i fleksjob er startet i en praktik og siden ansat i NETTO Søndersø, efter de er blevet godkendt til et fleksjob.

20150530Y61A9205-1600px.jpg

Bogense får dispensation fra lukkeloven - igen, igen...

Erhvervsstyrelsen har atter en gang givet Bogense dispensation fra lukkeloven i påsken. Det betyder, at byens butikker kan have åbent i påskedagene.

Det er nemmere at få dispensation fra lukkebestemmelserne end at få dem ændret. Den konklusion må borgmester Mette Landtved-Holm drage, efter at Bogense nu for fjerde år i træk har fået dispensation fra lukkeloven i påsken.

"De her dispensationsregler har rod i en fjern fortid, og de giver ikke mening i 2024. Det vil passe godt ind i regeringens erklærede målsætning om at rydde op i bureaukratiet at ændre på reglerne," siger borgmester Mette Landtved-Holm.

Jeppe Knudsen, formand for Bogense Handelsstandsforening, står også uforstående over for reglerne om påskelukning.

"Bogenses butikker er med de nuværende regler tvunget til at lukke deres butikker i samme øjeblik, at turistsæsonen skydes i gang. I påsken oplever vi det første store rykind af lystsejlere, og det er også i påsken, at der for alvor kommer gang i vores campingpladser. Samtidig kan vi se, at sammenlignelige byer andre steder i landet kan holde åbent, som de lyster. Det er konkurrenceforvridende og bør laves om," siger Jeppe Knudsen.

Kommunalbestyrelsen har ved flere lejligheder forsøgt at få reglerne ændret. I 2022 besøgte daværende erhvervsminister Simon Kollerup Bogense for at gå i dialog om problematikken. Her mødte Bogense stor forståelse fra ministeren, uden at det dog har ført til ændringer. I forbindelse med påsken 2024 bliver den nuværende erhvervsminister Morten Bødskov inviteret til Bogense til en fornyet dialog med repræsentanter for Bogenses detailhandel, den lokale turistbranche og politikere.

COLOURBOX63310402.jpg

Behandlingstiden på byggesager går igen i den rigtige retning

I en opgørelse fra Dansk Industri figurerer Nordfyns Kommune som den kommune på Fyn, der i 2023 havde den længste sagsbehandlingstid på byggesager. Aktuelt har sagsbehandlingstiden dog allerede forbedret sig markant i forhold til opgørelsen.

"De sagsbehandlingstider, som fremgår af Dansk Industris statistik, viser heldigvis ikke billedet, som det ser ud i dag. Vi har arbejdet benhårdt på at få nedbragt ventetiderne på afgørelser i byggesager, og indsatsen ser ud til at virke", fortæller plan- og kulturchef Åse Nielsen.

Den aktuelle sagsbehandlingstid for byggesager, hvor alle nødvendige informationer er leveret fra ansøgerens side, ligger i skrivende stund på 5 uger for erhvervsbyggeri, 6 uger for nye enfamiliehuse og 12 uger for nye sommerhuse. Det er langt fra de 161 dage, som fremgår af opgørelsen fra Danske Industri.

Politisk er det besluttet at opprioritere området ved at afsætte midler til en ekstra byggesagsbehandler. Samtidig er der ved en administrativ omprioritering frigjort midler til at ansætte en faglig koordinator på området.

Borgmester Mette Landtved-Holm siger: "Investeringer i byggeri er med til at udvikle kommunen, hvad enten det gælder erhvervsbyggeri eller et parcelhus. Derfor er det også en enig kommunalbestyrelse, som står bag en opprioritering af byggesagsområdet. Nu krydser vi fingre for, at det resulterer i nogle markant kortere sagsbehandlingsforløb, så ansøgerne kan komme ud over stepperne med deres byggerier".

fjernvarme.jpg

Nordfyns Kommune bakker op om fjernvarmen

Mange borgere i Nordfyns Kommune har mulighed for at tilmelde sig fjernvarme, hvilket mange allerede har gjort. Der er dog projekter, som stadig mangler tilmeldinger.

Mere fjernvarme er på vej til Nordfyns Kommune, og borgerne i kommunens større byer har nu mulighed for at tilmelde sig. Der er generelt stor tilslutning til fjernvarmen, og flere projekter er nu klar til at blive realiseret. Dog er der stadig nogle områder, hvor der endnu ikke er opnået tilstrækkeligt med tilmeldinger.

Nordfyns kommune bakker op om udrulningen af fjernvarme på Nordfyn og har tilmeldt alle kommunens bygninger, hvor der er mulighed for fjernvarme.

Formand for Teknik og Miljøudvalget, Anders Thingholm, udtaler:
- Udrulningen af fjernvarme er centralt for at nå vores klimamål, da det er et grønt alternativ til de fossile varmekilder. Af den grund har vi prioriteret arbejdet med varmeplanen højt og behandlet alle indkomne forslag hurtigt, så vi kunne give borgerne de bedste forudsætninger for at træffe grønne valg. Vi har gjort, hvad vi kan.

Både Bogense Forsyningsselskab og Fjernvarme Fyn har fjernvarme projekter i Nordfyns Kommune. Nogle af dem er klar til at blive realiseret, andre er åbne eller åbner snart for Endelig er også andre, der mangler tilsagn om tilskud fra Energistyrelsens Fjernvarmepulje.

klimahandledag.png

Klimahandledagen 2024 - Fælles om klimahandling

Vær med i Den Nationale Klimahandledag 25. april, og forpligt jer til at bidrage til en grøn fremtid! Klimahandledagen er en årlig begivenhed, der i år finder sted den 25. april.

Her samles man for klimaet i de fælleskaber, man er del af (f.eks. arbejdspladsen, sportsklubben, lokalområdet, osv.) og forpligter sig til at gøre en forskel for klimaet gennem grønne løfter og handlinger.

Nordfyns Kommune bakker op om Klimahandledagen i samarbejde med Nordfyns Erhverv og Turisme. Vi håber, I vil gøre det samme! Klimahandledagen giver nemlig jeres virksomhed mulighed for at tydeliggøre, hvordan I arbejder med bæredygtighed, klima og grøn omstilling. Det giver jer en mulighed for at styrke jeres grønne brand.

Overvejer I at deltage i Klimahandledagen, eller har I besluttet jer at deltage? Så tag fat i Erhvervskonsulent Martin Hjorth fra Nordfyns Erhverv og Turisme på mrh@neet.dk eller telefon 6119 1599. Vi vil meget gerne høre, hvordan I deltager.

På Klimahandledagens hjemmeside finder du alt, hvad du har brug for, for at kunne deltage i årets Klimahandledag.

Vær en del af den grønne omstilling på Nordfyn!

Skærmbillede 2024-03-08 kl. 09.39.21.png

Landbrug: Har du styr på dine fluer?

Landbrug kan i perioder være årsag til mange fluer, og det kan ind i mellem sætte det gode naboskab på prøve. Det er derfor vigtigt at få begyndt årets fluebekæmpelse allerede nu!

Sådan gør du hvis du vil undgå fluer

Vidste du, at kun ca. 20 % af fluerne er på vingerne. De sidste 80% er æg, larver og pupper, som ligger og venter på at blive voksne.

I dybstrøelsen bekæmpes der med et larvicid, som forhindrer fluelarverne i at udvikle sig til fluer. I staldene kan benyttes rovfluer, og i hønsehuset og kaninburet hjælper hyppig udmugning. Er fluerne kommet på vingerne, kan de bekæmpes med spray, limplader, smøremidler eller elektroniske fluefangere.

Derudover kan du gøre følgende:

• Hold en god staldhygiejne og tøm så vidt muligt stalden for møg i sommerhalvåret, hvis dine dyr er ude.
  • Tøm gyllekanaler tit, da der ofte dannes flydelag her, som kan være yngleplads.
  • Har du møg så mug ud tit, (minimum en gang om ugen).
  • Få styr på din mødding. En møgstak SKAL være overdækket for at mindske ammoniakfordampningen, men overdækning med sort plastik eller en mørk presenning dræber også fluernes æg og larver.
  • Hold rent omkring din ejendom, og fjern foderspild under dine fodersiloer.

Men det allervigtigste er at begynde bekæmpelsen fra starten af sæsonen, dvs. allerede i marts/april. Følger du ovenstående har du gode chancer for at det er dig der har styr på fluerne. God sommer

Kommuneskilt.jpg

Gratis buskørsel med lokalruter for unge

I Nordfyns Kommune har der længe været et politisk ønske om at gøre lokalruterne gratis for børn og unge op til 16 år, og nu er det ønske blevet en realitet.

Pr. 1. april 2024 er det muligt for børn og unge op til 16 år at køre gratis på de lokale busruter i Nordfyns Kommune.

Forslaget har været til behandling i alle relevante udvalg i Nordfyns Kommune, hvor det er blevet vedtaget i dem alle. Herudover har det også været forelagt FynBus' bestyrelse, hvor man har skulle tage den endelig beslutning. Her er det også blevet godkendt.

Det betyder, at det pr. 1. april 2024 bliver gratis for børn og unge op til 16 år at køre med lokalruterne uden et skolekort. På linket nedenfor kan du blandt andet finde listen over de ruter, der er omfattet.

byggesager_erhvervsinfo.jpg

Bygge- og anlægsopgaver - Fremtidige udbud

De kommunale bygninger i Nordfyns Kommune renoveres kontinuerligt, og der er i 2024 også afsat en pulje til renovering. Puljen prioriteres løbende og vil i 2024 blandt andet omhandle energirenovering, tagrenovering m.m.

I 1. og 2. kvartal af 2024 forventes følgende større opgaver at blive sendt i udbud:

• Udbygning af døgninstitutionen Langebyhus, Søndersø
  • Facaderenovering på Sletten Skole afd. Krogsbølle
  • Fornyelse af vejbroen ved Vejruphuse
  • Ombygning af krydset Daustrupvej/Slettensvej og sikkerkrydsning v. Søndergade/Bryggerivej i Otterup
  • Ombygning af krydset Idrætsvej/Rugårdsvej, Morud

Alle større opgaver forventes udbudt i hovedentrepriser.

Hvis I har interesse i opgaverne er i velkommen til at kontakte faglig koordinator Morten Grønvald, mgroen@nordfynskommune.dk

COLOURBOX2110256.jpg

Birkemose: Stramme klimakrav til byggeri

I Nordfyns Kommune stiller vi ambitiøse klimakrav i vores byggeprojekter, og byggeriet af det nye Birkemose Børnehus er ingen undtagelse.

Børnehuset Birkemose er ikke længere tidsvarende og generelt nedslidt, derfor har kommunalbestyrelsen bevilget 25 mio. kr. til byggeriet af et nyt tidsvarende børnehus.

I byggeriet af det nye børnehus sætter vi strenge krav til bæredygtighed ift. tilblivelsen og den fremtidige drift. Konkret sætter vi en grænse til bygningens CO2-belasting på max 8 kg CO2e/m2/år. Altså 4 kg lavere end bygningsreglementets krav på 12 kg CO2e/m2/år.

Hovedentreprenør på projektet er Tømrerfirma Gert Fogt A/S. Totalrådgiver på projektet er Arkitektfirmaet Arne Birk, der også har tegnet børnehuset samt forestår byggeledelsen i forbindelse med opførelsen af børnehuset.

Læs hele historien om byggeriet af Børnehuset Birkemose og de klimakrav, vi stiller til byggeriet.