Århus Kommune

Nyhedsbrev
4. september 2017

Følg den grønne omstilling i Aarhus

Nyhedsbrevet fra GoGreenWithAarhus udkommer 8 gange om året, og giver dig aktuelle nyheder samt info om projekter, arrangementer og fundingmuligheder fra den grønne dagsorden i Aarhus.

Arbejdspladsen skal vise det gode eksempel

Virksomheder kan gøre meget for at mindske deres CO2-belastning. I den seneste klimaplan har Aarhus Kommune rettet blikket mod sig selv. Derfor er et af fokusområderne i Aarhus' nye klimaplan, hvordan virksomheden Aarhus Kommune kan blive CO2-neutral.

Gå-hjem møder deler viden på tværs

Viden er en forudsætning, hvis virksomheden Aarhus Kommune skal være CO2-neutral. Derfor er fælles gå-hjem møder et redskab, der skal bruges, for at bringe medarbejderne tættere på klimadagsordenen, og hvad den betyder i det daglige arbejde.

Læs mere her.

International opbakning til lokale klimaprojekter

Aarhus Kommunes arbejde med at øge mobiliteten i Aarhus, fik en ekstra økonomisk indsprøjtning, da Climate KIC Nordic, som er EU's hovedsatsning inden for klimaløsninger, den 22. august kårede en række projekter, som kan være med til at løse fremtidens klimaudfordringer.

Klimastafetten

Hvad ser I som den største udfordring for den grønne omstilling i Aarhus?
Klimastafetten er denne gang landet hos Palle Yde Poulsen, der er Head of Energy Solution hos DONG Energy

"Vi skal styrke partnerskaber for grøn omstilling. Energiselskaber må arbejde tæt sammen med blandt andre industrivirksomheder og kommunerne om den grønne omstilling. Erfaringer og de solide resultater fra vores partnerskaber viser, at det er en effektiv tilgang til at reducere energiforbruget og CO2-udledningen markant. Siden 2007 har DONG Energy indgået partnerskaber med mere end 100 større, danske virksomheder og organisationer. Det første partnerskab blev indgået med Novo Nordisk. Blandt de jyske partnere kan blandt andre nævnes Troldtekt og Egetæpper. Hos Egetæpper er energiforbruget på fem år nedbragt med ca. 50 mio. kWh svarende til cirka 20 % pr. år - og en CO2-reduktion på 24.000 tons. Troldtekt, der har hovedkontor i Aarhus, har en produktion, der bygger på bæredygtighed, Cradle to Cradle-certificering samt kontinuerlig energioptimering i samarbejde med DONG Energy. Som led i partnerskabet dækker de deres elforbrug 100% med strøm fra havvindmøller.

Vi ser fortsat potentiale for yderligere reduktioner - ny viden, teknologi og nye forretningsmodeller betyder, at vi fortsat finder nye veje til at reducere energiforbrug, -omkostninger og CO2. Som led i klimapartnerskabet med Aarhus kommune, er energi- og CO2-reduktion hos industrien et aktuelt tema i vores dialog, og vi ser partnerskaber mellem energiselskaber og virksomheder som et relevant redskab til Aarhus' grønne omstilling."

Læs mere om partnerskaber og Energy Management  eller kontakt erhverv@dongenergy.dk.

Funding

Innovationskonkurrence 2017

Deltag i Agro Food Parks innovationskonkurence. Fokus er på jordbrug, biomasse, fødevarer eller miljøteknologi. Søg senest 13.9.

OrganiCity
Søg puljen senest den 28.9, hvis du arbejder med smartcity-projekter - gerne med klimafokus.

Energifonden

Hjælper grønne idéer i gang med små eller større beløb.

Climate KIC Nordic

Aarhus Kommune er medlem af Climate KIC Nordic, som har en række funding-muligheder til grønne start-ups og innovative klimaløsninger.

Grundejernes investeringsfond
GI har de seneste 10 år støttet innovative udviklingsprojekter med over 130 mio. kr. - bl.a. indenfor klimavenlig renovering.

Har du input til fundinglisten?

Så kontakt os på gogreen@aarhus.dk

09.09 Bliv grøn pilot hos Vedvarende Energi

Bliv frivillig i VedvarendeEnergi som grøn pilot i Aarhus-området.

10.9 Liv og overlevelse - om bæredygtighed

Vær med, når vært og moderator Clement Kjersgaard sammen med Europæisk Kulturhovedstad forvandler Aarhus Teaters store scene til et forsamlingshus med højt til loftet.

15.09 The Big Five - workshop om FNs verdensmål

Medarbejderne får rollen som hverdags-aktivister, hvor de vil blive inspireret til at formulere reelle klimaløfter, som kan implmenteres i virksomheden.

19.09: Debatmøde om partnerskaber i byggeriet

REBUS inviterer til debatmøde om strategiske parftnerskaber i byggesektoren.

27.10 Climate KIC Nordic Climathon

Aarhus Kommune og Aarhus Universitet inviterer studerende, iværksættere og andre med interesse i klimaudfordringerne til en 24 timers "grøn hackathon" i Dome of Visions.

08.11 European biomass to power
Konferencen samler ledende medarbejdere fra hele værdikæden, som f.eks. elproducenter, tilsynsorganer, leverandører af råmaterialer, forskere m.v.

17.11 & 18.11 Almene Boligdage

Arrangementet er den almene boligsektors konference og mødested for landets 650 almene boligorganisationer og deres beslutningstagere.

23.11 GoGreenWithAarhus årskonference

Vi samler alle aktører omkring den grønne omstilling i Aarhus - mere information følger.

Har du input til kalenderen?

Så kontakt os på gogreen@aarhus.dk

Aarhus Kommune  |  Tlf. 89 40 15 00  |  E-mail: gogreen@aarhus.dk