31. januar 2019

Preview image

AART vokser markant ved at gå mod strømmen

AART architects løftede i 2018 omsætningen med 39 procent og resultatet før skat med 43 procent. Virksomheden fortsætter dermed sin markante fremgang ved at gå mod strømmen i arkitektbranchen, hvor fortsat flere virksomheder bliver opkøbt af store udenlandske spillere og ingeniørvirksomheder.

147 millioner kroner i omsætning og et resultat før skat på 10 millioner kroner. Sådan lyder årsregnskabet for AART architects med kontorer i København, Aarhus og Oslo og mere end en million kvadratmeter under udvikling i Skandinavien - fra Norges kulturelle flagskib, Vikingtidsmuseet i Oslo, og Sveriges største gymnasium, Hedda Anderssongymnasiet i Lund, til Danmarks måske mest deleøkonomiske kontorbyggeri, Pakhusene i Aarhus, hvor AART architects selv har kontor.

Kåret som en af Danmarks mest inspirerende vækstskabere

"Hos AART arbejder vi med arkitektur for at forløse de visioner, som vi møder hver dag i vores dialog med private virksomheder, offentlige institutioner og filantropiske fonde - og i den debat, som præger samfund lokalt og globalt. Vi insisterer på at bringe arkitekturen i spil som en katalysator snarere end blot en kunstform, og med det greb om arkitekturen har vi skabt en sund forretning," fortæller Torben Skovbjerg Larsen, stiftende partner og CEO i AART architects.

En sund forretning, som har gjort AART architects til en af vækstkometerne i arkitektbranchen. På fem år har virksomheden tæt ved tredoblet sin omsætning, og som første arkitektvirksomhed var den blandt finalisterne, da Danmarks mest inspirerende vækstskabere blev hyldet ved EY Entrepreneur of the Year i Forum i november sidste år. Samme måned vandt AART architects temaprisen ved kåringen af Årets Ejerleder i Region Østjylland, og i løbet af de seneste år er virksomhedens vækstkurve blevet hædret med hele fem gazellekåringer af Dagbladet Børsen.

Går mod strømmen i arkitektbranchen

AART architects har gjort det til en god forretning at gå mod strømmen. For i en branche, hvor fortsat flere arkitektvirksomheder bliver opkøbt af store udenlandske spillere og ingeniørvirksomheder, så værner AART architects om at have arkitektur som sin kerneforretning. I stedet for at blive opkøbt ser AART architects derfor muligheder i selv at opkøbe, hvorfor virksomheden i februar sidste år valgte at opkøbe SJ arkitekter med rødder i Oslos private ejendomsmarked.

"Vi vil gerne vende billedet 180 grader. For arkitektur rummer et stort og spændende potentiale. Et potentiale til at forandre og forbedre, hvordan vi alle bor, lærer og arbejder, og det vil vi gerne værne om og bringe videre ud i Skandinavien. Og med opkøbet af SJ arkitekter har vi fået en endnu stærkere platform til at gøre netop det," udtaler Torben Skovbjerg Larsen.

Bevæger sig udover Skandinavien

Ifølge Torben Skovbjerg Larsen har AART architects mod på flere opkøb med sigte på at styrke sit skandinaviske fodfæste og tilbyde en endnu bredere palet af arkitektfaglige kompetencer. Kompetencer, som med rødder i virksomhedens skandinaviske hjemmemarked skal bringes videre ud i verden i de kommende år, men vel at mærke med et klart demokratisk sigte.

"Vi skaber arkitektur rundet af en dyb demokratisk bevidsthed. Vi insisterer derfor på at samarbejde med virksomheder, institutioner og fonde, der har noget på hjerte, ikke alene på egne, men også andres vegne. Det gælder også, når vi bevæger os udover Skandinavien, hvor vi helt bevidst har valgt kun at engagere os i lande, der bygger på demokratiske dyder," udtaler Torben Skovbjerg Larsen.

Med Pakhusene i Aarhus løfter AART architects deleøkonomien ind i udviklingen af fremtidens kontorejendomme. Foto: Kontraframe

Torben Skovbjerg Larsen, stiftende partner og CEO i AART architects. Foto: Kirstine Mengel

Med Vikingtidsmuseet i Oslo indrammer AART architects Norges vigtigste bidrag til verdens kulturarv. Visualisering: AART architects

Jesper Hallstrøm Eriksen