Pressemeddelelse 30. marts 2020

Foto: Sharon McCutcheon Unsplash

Del din hverdag i coronatid og klæd fremtiden på

Nationalmuseet og en række institutioner opfordrer alle danskere til at fortælle om deres hverdag under coronakrisen. Hverdagsskildringerne skal bruges i forskningssammenhæng og gemmes til eftertiden.

Vi står i en historisk situation lige nu. Danmark er lukket ned, fordi en pandemi hærger i hele verden. Hverdagen er på kort tid forandret for os alle.

Medarbejdere i sundhedsvæsenet opruster for at redde så mange liv som muligt. Virksomheder lukker ned. Ansatte i supermarkeder arbejder på højtryk for at få madvarer på hylderne. Restauranter må lukke eller skifte til take-away. Skolelærere fjernunderviser elever. Børnefamilier jonglerer mellem arbejde og børnepasning på samme tid. Og danskere er strandet et sted i verden og venter på at komme hjem. Danmark er kort sagt forandret på under to uger.

Den historiske situation vil Nationalmuseet sammen med en række samarbejdspartnere gerne dokumentere til eftertiden.

For hundrede år siden skyllede Den Spanske Syge ind over Danmark og hele verden. Vi ved, at det kostede mere end 15.000 danskere livet, og vi ved, hvordan de syge blev isoleret, og hvilke tiltag man gjorde. Men vi ved ikke så meget om, hvordan den almindelige dansker oplevede frygten og kaosset under pandemiens rasen.

Nu truer en ny epidemi, og Danmark gør sig nye, historiske erfaringer i, hvordan samfundet igen bedst kommer igennem en verdensomspændende pandemi. Den viden er dyrebar nu - og for fremtiden.

"Kommende generationer skal have et indblik i, hvordan hverdagen så ud i Danmark under coronapandemien. De skal ikke kun have tal på smittede, alvorligt syge, døde og helbredte. De skal også have vidnesbyrd fra helt almindelige mennesker. De vidnesbyrd er en slags tidskapsel, der om mange år vil kunne afsløre udviklinger, der er usynlige for os nu, fordi vi står midt i dem," siger Christian Sune Pedersen, der er forskningschef for enheden 'Nyere Tid og Verdens Kulturer' på Nationalmuseet.

Nationalmuseet opfordrer alle danskere til at besvare et spørgeskema og skrive detaljeret om, hvad de gør, hvor de arbejder, hvor de befinder sig, hvilke samtaler man har, og hvad de tænker om det hele. Alt det, som måske synes trivielt, men som er dyrebar viden for fremtidige generationer.

Beretningerne vil også kunne få betydning på kort sigt.

Nationalmuseet er i tæt samarbejde med førende forskere, der arbejder med kortlægning og undersøgelse af danskernes adfærd og holdninger under krisen, og som hjælper myndigheder med råd og vidensdeling.

Deltag i undersøgelsen og bliv en del af Danmarkshistorien
Spørgeskemaundersøgelsen finder du på hjemmesiden natmus.dk/dagemedcorona

Her kan du også læse mere om indsamlingen.

For mere information kontakt:

Kommunikationsmedarbejder: Karen Torp-Pedersen Tlf: 41 20 60 96 E-mail: ktp@natmus.dk, Tine Bonde Christensen Tlf: 4120 6144 E-mail: tbc@natmus.dk

Forsknings- og Samlingschef Christian Sune Pedersen Tlf: 41 20 62 00 E-mail: Christian.Sune.Pedersen@natmus.dk

Projektets samarbejdspartnere:

Københavns Universitet
Aarhus Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Dansk Folkemindesamling ved Det Kgl. Bibliotek
Medicinsk Museion

Har du en ting, som siger noget om Corona i Danmark?

Indsamlingen 'Dage med Corona' skal dokumentere danskernes hverdag under coronakrisen gennem danskerne personlige beretninger. Sideløbende indsamler Nationalmuseet også genstande, der viser noget om den situation, danskerne er i lige nu.

Har du en ting, som siger noget om den situation, vi står i lige nu? Så send en mail til corona@natmus.dk. Vi udvælger en eller flere af de indsendte forslag til vores næste udstilling om de sidste 100 års Danmarkshistorie 'En skat til Danmark'.

Læs mere om epidemier og karantæne i en historisk kontekst: https://natmus.dk/corona/

Karen Torp-Pedersen

Kommunikationsmedarbejder

Til: 4120 6096