Ny rapport: Hovedstaden kæmper med søvnen

Mange i region Hovedstaden oplever søvnproblemer i hverdagen, viser en ny undersøgelse, der afslører danskernes sundhedsvaner. Op mod halvdelen af danskerne er ramt, og for kvinder er problemet særligt stort. Flere og flere bruger apps eller ure som hjælp til at blive klogere på søvnen, lyder det fra Garmin, der peger på en ny tendens til at bruge smartwatches som sundhedsure fremfor bare træningsure.

Lidt mere end hver anden i region Hovedstaden har haft problemer med at sove i løbet af de sidste 14 dage. Nogle har svært ved at finde hvile, når de lægger hovedet på puden, mens andre vågner om natten. Og danske kvinder er særligt hårdt ramt af søvnproblemer, viser en ny sundhedsrapport fra Garmin, som er baseret på en undersøgelse fra Kantar Sifo/Gallup og analyse fra Garmin.

På landsplan har 18% af kvinderne problemer med at falde i søvn, og 36 % oplever at vågne op om natten. For mænd er tallet henholdsvis 10 % og 30 %. Især yngre kvinder i alderen 18-29 år oplever problemer med at falde i søvn (29 %). Blandt mænd i samme aldersgruppe har 16 % de samme udfordringer. Alligevel siger over halvdelen (58 %) af de adspurgte danskere, at de slet ikke har forsøgt at forbedre deres søvn. 11 % har derimod brugt fysisk træning som et middel mod søvnproblemer, 10 % har prøvet at hjælpe søvnen på vej med bøger eller film, og 10 % har prøvet at lægge mobilen væk før sengetid for at sove bedre.

Fremtidens sportsure er sundhedsure
Mens mange ikke har prøvet at optimere søvnen, siger 29 % af danskerne, at de enten har søgt hjælp eller overvejer at søge hjælp i teknologien og bruge et ur, en app eller et andet device til at få større indsigt i deres søvnvaner. Næsten hver femte, der regelmæssigt bruger et træningsur eller tracker, bruger det til at måle på fx deres søvn.

"Fremtidens sportsure er ikke så meget et træningsur, som det er et sundhedsur. Vi oplever en stigende interesse i at måle på andre parametre end bare træning. Det kan vi også se ud fra, hvad kunderne efterspørger på vores devices, hvor flere og flere vil have indsigt i deres generelle helbred," siger Marcus Bjärneroth, der er pressechef hos Garmin Nordic.

Der er mange grunde til den stigende interesse i at bruge teknologien til at få indsigt i søvnen, lyder det fra Garmin. Måling af søvn- og stressniveauer kan hjælpe én til at træffe bedre valg på baggrund af data. Det kunne fx være at gå i seng tidligere, få motion ind i hverdagen og reducere brugen af telefon før sengetid.

"Den indsigt, vi kan få i vores søvnmønstre fra forskellige devices, kan hjælpe folk med at slappe af, falde lettere i søvn og sove bedre. Faktisk oplever mange, at data viser, at de sover mere, end de troede, og den indsigt kan skabe mere ro omkring søvnen," tilføjer Marcus Bjärneroth.

Garmins sundhedsrapport 2020 er baseret på en ny undersøgelse fra Kantar Sifo/Gallup og analyse fra Garmin lavet i foråret 2020 blandt 1.029 danskere, der motionerer en gang om ugen eller mere.

Dét viser undersøgelsen også om københavnernes vaner:

• Mange i region Hovedstaden oplever, at corona har ændret deres motionsvaner. 12 % siger de motionerer mere og 59% at de motionerer mindre. Kun 26 % oplever at deres vaner slet ikke er blevet påvirket, hvilket er færre end noget andet sted i Danmark.
  • Københavnerne er ikke så glade for gåture som andre danskere: 37 % af københavnerne tager regelmæssigt en gåtur eller powerwalk. I Nordjylland er tallet 48 %. Til gengæld er københavnerne danmarksmestre i hverdagsmotion som at gå til arbejde eller tage trapperne. 37 % af københavnerne husker jævnligt at tage trappen - mens tallet kun er 26 % for resten af Sjælland.
  • Københavnerne motionerer for at se bedre ud. 28 % angiver udseendet som en væsentlig grund til at træne. I Nordjylland er tallet kun 19 %.
  • Rigtig mange danskere bruger elektroniske gadgets som ure og apps, når de træner. Men i København er der flest, der vælger motionsurene fra. 61 % bruger ikke et ur eller en app til at måle på deres træning eller helbred.
  • Mere end hver anden københavner oplever efter eget udsagn søvnproblemer indenfor en periode på 2 uger. Men københavnerne er dem, der er mindst villige til at prøve at lægge telefonen væk før sengetid for at forbedre søvnen. Kun 7 % har forsøgt sig med det.

Vil du vide mere om danskernes sundhedsvaner?

Herunder kan du læse Garmins Sundhedsrapport 2020, som er fyldt med fakta og indsigter om danskernes helbred og motionsvaner.

Garmin-sundhedsrapport2020-dk.pdf

Pressefotos

Her kan du finde billeder, som du skal være velkommen til at bruge, hvis du vil omtale rapporten i avisen.

Garmin_ sundhedsrapport_søvn.jpg
Garmin_sundhedsrapport_meditation.jpg
Garmin_sundhedsrapport_senior.jpg

Har du spørgsmål til rapporten, er du meget velkommen til at kontakte:

Camilla Dam, camilla@kingstreetpr.dk