Nyhedsbrev
24. januar 2018

Aktivt friluftsliv og bevægelse i naturen er nøglen til at øge livskvaliteten og styrke sundheden - både fysisk, mentalt og socialt. Derfor er gode rammer for friluftsliv en god investering. I Friluftsrådet håber vi, at mange flere mennesker kommer ud og får del i friluftsoplevelser, også dem der ikke kommer ud i naturen på egen hånd. Det vil vi de kommende år arbejde for ved blandt andet at give tilskud til projekter, der får flere ud i naturen, igennem et partnerskab med DIF og DGI om "Bevæg dig for livet i naturen" og i samarbejde med kommuner og mange andre.

Nyt fra Friluftsrådet

Her har vi samlet seneste nyt fra os om friluftsliv og sundhed.

Vil du fremover høre nyt fra os kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev på www.friluftsraadet.dk/nyheder

Lars Mortensen, formand for Friluftsrådet

Hvad ved vi om friluftslivs effekter på sundhed?

De færreste sætter spørgsmålstegn ved, at frisk luft og aktiviteter i naturen gør noget godt for både krop og sjæl. Men hvad siger videnskaben og hvor meget ved vi egentlig med sikkerhed? Det dykker en ny, stor gennemgang af forskning i friluftsliv og sundhed ned i.

Læs nyhed om forskningsoversigten

Download forskningsoversigten "Vien om friluftslivs effekter på sundhed"

Friluftsliv kan være social løftestang

Friluftsliv og aktiviteter i naturen gavner mental, social og fysisk sundhed. Især kan friluftsliv være med til at forbedre sundheden for dem, der ikke føler sig hjemme i fitnesscenter eller idrætshaller. Derfor rummer friluftslivet et stort potentiale for at forbedre livskvaliteten for socialt udsatte og mindske ulighed i sundhed.

Læs interview med Socialdemokratiets sundhedsordfører Flemming Møller Mortensen

Ti kommuner sætter fokus på sundhed i naturen

Friluftsrådet vil i partnerskab med ti fokuskommuner over hele landet styrke koblingen mellem friluftslivet og danskernes sundhed. Det sker gennem projektet "Sund i Naturen" der skal afprøve modeller for samarbejde mellem kommuner og foreninger i sundhedsarbejdet.

Læs mere om projektet Sund i Naturen

Læs også om åbningen af projektet på temadag på Nordfyn sammen med børne- og socialminister Mai Mercado.

Danskerne er mindre aktive i vinterhalvåret

I en undersøgelse foretaget af Friluftsrådet i oktober 2017 svarer 77 % af de knap 10.000 adspurgte danskere, at de er mindre friluftsaktive i vinterhalvåret i forhold til i sommerhalvåret. Dertil svarer 57 % endvidere at de generelt er mindre fysisk aktive i vinterhalvåret. Hertil lyder det, at danskerne er utilfredse med vejret.

Læs mere om resultaterne af undersøgelsen Danskernes friluftsliv.

Kommuner bruger naturen som mentalt åndehul

Flere kommuner har erfaringer med at bruge naturen som et åndehul for mennesker med psykiske udfordringer. Natur spiller en vigtig rolle i jagten på nye veje til at øge danskernes mentale sundhed.

Læs mere om de gode erfaringer med at bruge naturen

3 millioner til sårbare grupper i naturen fra puljen "Bevæg dig i naturen"

Kort før jul fik 11 projekter, der skal få sårbare grupper til at være mere aktive i naturen. Der er både voldsramte kvinder, arbejdsløse og børnefamilier blandt dem, der kan glæde sig til mere friluftsliv.

Se mere om de projekter, der kan blive virkelighed med tilskud fra Udlodningsmidler til friluftsliv.

Hold øje med puljen og ansøgningsfrister via www.friluftsraadet.dk/nyheder.

Sårbare mænd bliver til vildmænd

I Svendborg Kommune har man stor succes med kurset Vildmænd, hvor sårbare mænd i et forløb i naturen får hjælp og redskaber til igen at mestre deres hverdag.

Læs mere og se video om projektet, der får kriseramte mænd tilbage på sporet.

Sociale gevinster ved friluftsliv er højest i foreninger

40 procent af danskerne oplever en social genvist ved friluftsaktiviteter. Effekten er størst for dem, der dyrker friluftsliv i foreninger, og derfor har foreningerne et kæmpe potentiale, mener Friluftsrådet.

Læs mere om foreningernes potentiale

Fakta om friluftsliv og sundhed

Danskerne bliver sunde af friluftsliv

Se undersøgelsen Danskernes friluftsliv