Nordfyns Kommune

Nyhedsbrev 7. september 2022

COLOURBOX39480110.jpg

Nordfyn er igen fynsk mester i erhvervsvenlighed

For tredje år i træk indtager Nordfyns Kommune pladsen som den mest erhvervsvenlige kommune på Fyn. Samtidig er kommunen i top 10 over landets mest erhvervsvenlige kommuner. Det fremgår af Dansk Industris årlige undersøgelse af kommunernes lokale erhvervsklima, som netop er offentliggjort.

I dag offentliggør Dansk Industri resultaterne af den årlige undersøgelse af det lokale erhvervsklima. For tredje gang i streg opnår kommunen 1. pladsen på Fyn, og med en samlet placering som nr. 8 på landsplan er kommunen i top 10 over landets mest erhvervsvenlige kommuner.

Ovenikøbet er kommunen også dansk mester i information og dialog med virksomhederne. I det hele taget opnår Nordfyns Kommune topplaceringer i rigtigt mange af kategorierne - herunder en "sølvmedalje" for den kommunale sagsbehandling.

Formand for DI Fyn, adm. direktør Poul Strandmark, roser Nordfyns Kommune for at levere flot i mange af de vigtige kategorier.

- Det er dejligt at se en fynsk kommune på en 8. plads på landsplan. Især når den fine placering er baseret på så vigtige parametre som kommunikation og dialog med virksomhederne, solid og effektiv sagsbehandling og på brugen af private leverandører, siger formanden for DI Fyn.

Ifølge borgmester Morten Andersen har Kommunalbestyrelsen de seneste år arbejdet efter den målsætning, at det skal være let at drive virksomhed på Nordfyn.

- Det tager vi meget bogstaveligt. Vi tager dialogen med virksomhederne i dagligdagen og løser problemer, når de dukker op. Som myndighed har vi en vigtig rolle i at sikre, at lovgivningen bliver overholdt, men vi har også en fælles interesse i at skabe udvikling. Det betyder også, at vi arbejder aktivt på at få ændret lovgivningen, når den er ude af trit med virkeligheden, siger borgmester Morten Andersen.

Borgmesteren hæfter sig samtidig ved placeringen som nr. 2 i landet inden for kommunal sagsbehandling og sender stor anerkendelse til den kommunale administration i den forbindelse.

Kommunaldirektør Morten V. Pedersen fremhæver især samarbejdet mellem de kommunale embedsmænd og virksomhederne og virksomhedernes positive vurdering af Jobcentret som highligts i undersøgelsen.

- Det gør mig utroligt stolt af vores ledere og medarbejdere. Undersøgelsen viser, at de mestrer samarbejdet med virksomhederne i en travl hverdag, hvor der også er mange andre opgaver at forholde sig til. I administrationen arbejder vi ud fra målsætningen om mindre bøvl, mere mening, og det viser undersøgelsen, at vi lykkes med, siger Morten V. Pedersen.

Læs pressemeddelelse

Pressemeddelelse fra DI Fyn.pdf
Nordfyns.pdf

COLOURBOX45785836.jpg

Få del i erhvervspulje til energieffektiviseringer

Skal din virksomhed være mere grøn med Erhvervspuljen fra Energistyrelsen? Puljen skal bidrage til energieffektivisering i det private erhvervsliv og kan også søges af landbrugsvirksomheder. Puljen er netop åbnet for sidste gang i år.

Om Erhvervspuljen

• Puljen skal bidrage til energieffektivisering i det private erhvervsliv.
  • Puljen er på i alt 3,7 mia. kr. og løber fra 2020 til 2029.
  • Fra 2023 bliver puljen justeret med det formål at gøre det endnu lettere at søge og få tilskud.

Se vejledning til, hvordan du ansøger

Få vejledning

Energistyrelsen er klar til at vejlede dig på telefon og mail.

Udvidet åbningstid mandag fra kl. 10-18 (til og med 12. september)

Tirsdag - torsdag kl. 10-15 og fredag kl. 10-14

Telefon: 5167 4301

Mail: erhvervstilskud@ens.dk

Ny arbejdsmarkedsjob.png

Ny arbejdsmarkedschef i Nordfyns Kommune

1. oktober tiltræder ny arbejdsmarkedschef i Nordfyns Kommune.

Kia McDermott er ansat som ny arbejdsmarkedschef i Nordfyns Kommune med første arbejdsdag 3. oktober 2022.

Den kommende arbejdsmarkedschef har siden 2014 været leder af Job- og Virksomhedsservice i Middelfart Kommune. Hun er oprindeligt uddannet som cand.mag.
i dansk og historie, men har i det meste af sit arbejdsliv arbejdet inden for beskæftigelsesområdet.

Den nye arbejdsmarkedschef vil have fokus på at opretholde Jobcentrets gode samarbejde med de lokale virksomheder og på indsatsen for at sikre kvalificeret arbejdskraft til de nordfynske virksomheder.

green energy.png

Erhvervshus Fyn: Kom i gang med den grønne omstilling

Erhvervshus Fyn udbyder her i efteråret et kursusforløb bestående af tre workshops. Hurtig tilmelding senest 15. september

Har du brug for et overblik over dit klimaaftryk og et indblik i, hvordan du kan spare CO2? Så vær med i 3 workshops og opbyg en bæredygtig profil. Få styr på beregningen af dine drivhusgasudledninger og lær, hvordan du kan bruge det i din markedsføring - seriøst og troværdigt.

Hvad for jeg ud af det?

• udarbejdet dit første CO2 regnskab (værdi ca. 40.000 kr.)
  • afdækket dit CO2udslip & muligheder for besparelse
  • forståelse for kundernes forventninger
  • opbygget en seriøs bæredygtig profil
  • sparring og netværk med andre virksomheder

Læs mere og tilmeld dig

COLOURBOX44529706.jpg

Virksomhederne: Nordfyn er bedst på Fyn til grøn omstilling

Når virksomhederne skal give karakter til kommunernes arbejde med den grønne udvikling, så opnår Nordfyns Kommune en førsteplads på Fyn og nr. 18. plads i Danmark. Det viser Dansk Industris årlige undersøgelse af kommunerne grønne udvikling.

7.900 virksomheder fra hele landet er blevet spurgt om deres tilfredshed med kommunens indsats for den grønne udvikling, og ifølge Dansk Industri er undersøgelsen baseret på syv parametre. Fire statistiske og tre spørgsmål til virksomhederne.

Teknik- og Miljøudvalgets formand Anders Thingholm er glad, men også en smule overrasket over den gode placering.

- Det kommer bag på os i den forstand, at vi er ikke altid er så gode til at slå på tromme for vores resultater her på Nordfyn. Vi gør det bare. Og så gør det mig ekstra stolt, at virksomhederne vurderer os så godt, at det rækker til en 18. plads i Danmark. Det betyder, at virksomhederne og vi som kommune er gode til at samarbejde, også efter national målestok, fortæller Anders Thingholm.

Læs pressemeddelelsen

Jobcenter indlæg.jpg

Skal din virksomhed være mere bæredygtig?

Skal din virksomhed med på den grønne omstilling og blive endnu mere bæredygtig?

Så får du her en mulighed for at deltage på en virksomheds/karrieremesse (fysisk) på SDU Campus i Odense.

Her kan du møde højtkvalificerede akademikere/kandidater, som kan hjælpe din virksomhed videre på vej i den grønne omstilling og dermed blive en bæredygtig virksomhed.

Det foregår den 10. oktober kl. 10.00-12.00 på SDU Campus i Odense.

Det er gratis at deltage

Det eneste, der ønskes, er, at I har minimum én åben job- eller samarbejdsmulighed med, som I kan tilbyde deltagerne og skabe dialog omkring (kan eventuelt også være en praktikmulighed i første omgang).

Vi opfordrer naturligvis til at I har samarbejdsmuligheder med til både studerende og ledige. På den måde bliver I også interessant for begge målgrupper af deltagere.

Tilmelding og spørgsmål

Vil du tilmelde dig, eller har du spørgsmål til arrangmentet er du velkommen til at kontakte virksomhedskonsulent Ann-Jeanett Seest på telefon 23437061 eller mail asoere@nordfynskommune.dk

Der vil være både store og små virksomheder repræsenteret på messen... og dermed også rig mulighed for at "sparre" med andre interessante virksomheder.

Det er dialogen og matching, der er i fokus på dagen - og din virksomheds grønne fremtid

Læs mere i inviationen til karrieremessen

uddannelsesmesse.png

Uddannelsesmesse: Find din næste lærling

Præsenter din virksomhed på uddannelsesmesse på Nordfyns Gymnasium onsdag den 5. oktober 2022.

Nordfyns Kommune og Ungdommens Uddannelsesvejledning afholder uddannelsesmesse for alle 9. og 10. klasser om formiddagen den 5. oktober.

Det er vigtigt, at de unge får et indblik i mulighederne til at tage en erhvervsuddannelse efter grundskolen. Derfor søger vi virksomheder, der vil bemande en stand på messen om formiddagen. Vil du gerne tilmelde dig eller har du spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte: Marianne Greve på tlf. 2046 0828 eller mail: mgr@nordfynskommune.dk

Sidste år var der flere nordfynske virksomheder inden for forskellige brancher, der deltog både formiddag og aften. Da aftenen ikke helt gav det forventede udbytte, har vi i år valgt udelukkende at fokusere på virksomhedsdelen om formiddagen. Vi håber, at rigtig mange virksomheder vil være med til synliggøre mulighederne i en erhvervsuddannelse for de unge.

COLOURBOX45872848.jpg

Hvem "kratlusker" på min jord? Og hvorfor er de der?

Hvert 10. år skal områder, som er beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens §3, gennemgås. I Nordfyns Kommune er vi netop nu i færd med denne gennemgang.

Derfor kan man i de kommende uger og måneder møde vores kommunale biologer, iført gummistøvler og notesblok, helt derude hvor kragerne for længst er vendt om - og mange andre steder. De er der for at se om der er sket ændringer i anvendelsen og/eller tilstanden på arealerne. Når de finder anledning til det, modtager lodsejer et brev fra kommunen, med en henstilling om at forholdene bringes i orden.

Vi må gerne være der

Kommunen er statens tilsynsmyndighed i forhold til f.eks. §3-fredningerne. Som tilsynsmyndighed har vi lov til at færdes på arealerne, også uden at advisere lodsejerne på forhånd. Vi behøver altså ikke at ringe dig op, inden at vi går ud på din jord, når ærindet er at føre tilsyn. Til gengæld gør vi selvfølgelig ikke skade, hverken på bevoksning, folde eller andet.

Vi er stolte af vores natur på Nordfyn

Naturen er en vigtig del af Nordfyns DNA. Derfor er vi også fælles om at passe på den, og sikre at den bliver bevaret for fremtiden. Tilsynet med de beskyttede naturtyper er en vigtig del af den indsats.