Pressemeddelelse 6. november 2017

Gyldendal investerer i firma bag eye tracking-værktøj til børn med læsevanskeligheder

Gyldendal Uddannelse har investeret i virksomheden EyeJustRead, som har udviklet et værktøj, der benytter eye tracking til at hjælpe børn med læsevanskeligheder.

Gyldendal Uddannelse har i en længere periode haft et øget fokus på læremidler og værktøjer målrettet ordblinde og andre med læsevanskeligheder.

Senest har forlaget købt sig ind i virksomheden EyeJustRead, der har udviklet et digitalt værktøj, som ved hjælp af eye tracking-teknologi giver både lærere og elever en unik mulighed for at følge læsningen tæt og på den baggrund kvalificere læseundervisningen.

Direktør i Gyldendal Uddannelse, Hanne Salomonsen, udtaler:

"Det danske samfund har en stor interesse i, at læseevnen og læselysten styrkes, ikke mindst hos de elever, der er udfordrede i den henseende. I Gyldendal glæder vi os over, at vi har mulighed for at hjælpe EyeJustRead godt i vej med deres mission."

Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO og medstifter af EyeJustRead, supplerer:

"Vi er glade for at få Gyldendal Uddannelse ind som investor og samarbejdspartner, da forlaget er unikt positioneret til sammen med os at få skabt en endnu stærkere læseundervisning i Danmark."

EyeJustRead virker ved, at elevens øjenbevægelser opfanges af systemet under læsningen, så lærer og læsevejleder efterfølgende kan se, hvordan læsningen er forløbet. Alle elevens læsninger samles over tid og hjælper med at skabe overblik over effekten af læseindsatsen.

Læsevejleder og koordinator, Anita May Rintza fra Distriktskole Smørum, har afprøvet værktøjet og siger:

"Det er en meget stor fordel, at vi kan vise eleverne læsningerne, og de kan høre sig selv. Det er en øjenåbner, som er meget motiverende for eleven. Forældrene mener også at kunne mærke forskel i motivation ved læsning derhjemme."

Udviklingen af EyeJustRead har været støttet af Undervisningsministeriets digitale udviklingspulje og Innobooster. Siden projektets start har systemet været afprøvet og videreudviklet i samarbejde med mange skoler og kommuner. Både Ordblindeinstituttet og Nationalt Videnscenter for Læsning har været engageret i en pilottest af systemet.

I foråret vandt EyeJustRead Danish Design Awards i kategorien "better learning".

Læs mere om produktet på eyejustread.com og facebook.com/eyejustread/ og se videoer med statements her:

Læsevejleder1

Læsevejleder2

Læsekonsulent

For yderligere oplysninger, kontakt Hanne Salomonsen, Gyldendal, tlf: 2620 8827, eller Simon Egenfeldt-Nielsen, EyeJustRead, tlf: 4010 7969.

GYLDENDAL UDDANNELSE

Klareboderne 5  |  1001 København K
Tlf: 3375 5560  |  www.gyldendal-uddannelse.dk

Vis i browser