Indbydelse til LSUL's fredagslaboratorium E2018

LSUL's fredagslaboratorium

Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (LSUL) inviterer hermed alle med interesse for det matematik- og naturfagsdidaktiske område til LSUL's fredagslaboratorium. Fredagslaboratoriet er to-timers oplæg og debat om nye indsigter fra forskning og udvikling af undervisning og læring i matematik og naturfagene. Det er gratis at deltage. Hvert halvår er der 2-4 oplæg, hvor vi sætter fokus på matematik, naturfag og læring i bl.a. børnehave, grundskole, ungdomsuddannelse, videregående uddannelse og uformelle læringsmiljøer.

Fredag d. 14. september 2018 fra 10.00 til 12.00 hos LSUL, Albani Torv 6, 5000 Odense C

Thomas Rottmann

Oplæg med matematikdidaktikeren Thomas Rottmann fra Bielefeld Universitet i Tyskland. Thomas holder oplæg om Learning difficulties in primary mathematics: Bielefeld University was one of the first universities in Germany providing a "Counselling Centre for 'Dyscalculic' Children". My talk gives an introduction into the domain of learning difficulties in mathematics and points to typical difficulties in whole number learning. Furthermore, approaches for diagnostics and a conceptual framework for intervention will be presented. The so called 'four-phases model' assists teachers and learners with the gradual transition from the active use of manipulatives to mental strategies.

Efter oplægget er der mulighed for at deltage i frokost og en paneldebat om undersøgende og anvendelsesorienteret matematikundervisning med erfaringer fra bl.a. projektet LabMat, som er støttet af Region Syddanmarks Uddannelsespulje.

Fredag d. 14. december 2018 fra 10.00 til 12.00 hos LSUL, Albani Torv 6, 5000 Odense C

Stuart Naylor

Oplæg med Stuart Naylor fra Millingate House i England. Stuart holder oplæg om hvorledes grubletegninger og dukker kan anvendes indenfor science.

Tilmelding til LSUL's fredagslaboratorium til LSUL's projektkoordinator, Linda Ahrenkiel via E-mail linda@imada.sdu.dk.

LSUL Banner