Nyhedsbrev 18. januar 2019

Vov at Vide - lyt til podcasts

I samarbejde med Videnskab.dk har har Danmarks Frie Forskningsfond lanceret tre podcasts om forskningsprojekter finansieret af fonden. Bliv klogere på hvorfor dit smart phone batteri crasher, hvordan kroppens elitesoldater nedkæmper kræft samt hvordan du bliver en bedre leder.

Lyt til podcast  ⇾

Kunstig intelligens gør trafikken smartere og grønnere

Forskere fra Aalborg Universitet vil udvikle komplicerede algoritmer, som mere præcist kan guide biler smart og hurtigt rundt i byen, så forureningen fra trafik mindskes. Få indsigt i projektet: A Data-Intensive Paradigme for Dynamic, Uncertain Networks.

Hvordan påvirkes havstigninger af Grønlands største gletsjer?

Forskere fra GEUS skal undersøge afsmeltningen fra Grønlands største gletsjer fra år 1900 og frem til i dag. Netop den viden har FN's Klimapanel efterspurgt for bedre at kunne forudse fremtidige havstigninger.

Indkaldelse: Forslag til medlem af Danmarks Frie Forskningsfond I Samfund & Erhverv

Har du forslag til en kandidat med fagområde inden for nationaløkonomi og fokus på økonomisk teori, finansiering og adfærdsøkonomi, så kan du indstille forsker inden onsdag den 23. januar 2019 kl. 16.00.

Indstilling skal ske via Inquisite - læs om processen på dff.dk

Læs mere  ⇾

Tematisk forskning 2019

Danmarks Frie Forskningsfond skal igen i 2019 udmønte midler til tematisk forskning. Fonden forventer at offentliggøre opslaget ultimo marts 2019.

Der er afsat 80 mio.kr. til forskning i digitale teknologier (AI, mv.) og 50 mio.kr. til mennesker og samfund.

Midlerne vil blive udmøntet af to ad hoc udvalg under Danmarks Frie Forskningsfond.

Læs om proces og ansøgningsfrist her

Nye kræfter i Danmarks Frie Forskningsfond i 2019

Uddannelses- og Forskningsministeren har udpeget professor i økonomi, David Dreyer Lassen, til ny bestyrelsesformand per 1. januar 2019.

"Som bestyrelsesformand glæder jeg mig til at arbejde for at sikre og udbygge den frie forsknings position i det danske forskningslandskab og videreføre et stærkt fokus på dens betydning for samfundet i tæt dialog med forskningspolitikkens aktører"  siger David Dreyer Lassen.

Se den samlede liste over fondens nye medlemmer her

Nyt opslag til samfundsvidenskabeligt NORFACE-program lanceret

Et nyt fælleseuropæiske opslag fra NORFACE (New Opportunities for Research Funding Agency Cooperation in Europe) er blevet lanceret. Temaet er 'Democratic Governance in a turbulent age' (Governance) og programmet giver danske samfundsvidenskabelige forskere mulighed for at søge midler til transnationale projekter.
Ansøgningsfrist for interessetilkendegivelser den 19. februar 2019.

Læs mere  ⇾

Sapere Aude modtagere 2018

Den 5. december 2018 blev de 34 nye Sapere Aude forskningsledere hyldet ved arrangement i København.

Læs om forskerne og få indsigt i projekterne  ⇾

Flere end fem procent af danske 11-årige børn har forstyrret spisning

Katrine Strandberg-Larsen skal lede en forskergruppe, som skal analysere data fra Danmarks største fødselskohorte.

Godt 95.000 børn er blevet fulgt helt fra deres mødre bar dem i maven, og forskerne indsamler stadig registerdata og laver spørgeskemaundersøgelser med dem løbende.

Forskere vil forstå hjernens rolle i fedme

Gennem et nyt forskningsprojekt skal forskere undersøge, hvad der sker i hjernen, når vores appetitregulering dannes. Projektet kan skabe afgørende viden om, hvorfor det er stort set umuligt at komme tilbage til en stabil normalvægt, når man én gang er blevet overvægtig.

Forskning i anyon-partikler kan bane vejen for kvantecomputer

Ny forskning i en særlig gruppe kvantepartikler kaldet anyoner kan bane vejen for en anyon-kvantecomputer, som er særligt robust og meget hurtig.

Hvad former vores oplevelse af den offenlige sektor?

Asmus Leth Olsen skal lede forskningsprojektet undersøge for at finde frem til, hvordan vi former vores oplevelse af den offentlige sektor, og hvem vi giver skylden, når hospitaler, skoler eller daginstitutioner ikke fungerer.

Fra dansk til europæisk forskning

Her kan du få gode råd til ERC ansøgning og læse om 5 DFF forskere, som har fået ERC bevillinger. Styrelsen for Forskning og Uddannelse har samlet nogle caseinterviews og professor Anja Boisen giver ti gode råd til ERC-ansøgere, så du kan komme godt på vej med din ansøgning.

ERC hylder originalitet, nysgerrighed og mod, og pengene følger de mest innovative idéer, som kan bringe forskningen helt nye steder hen. Konkurrencen om midlerne fra ERC er selvsagt større, men hvordan ser det ud set i et dansk perspektiv? Kan forskere i Danmark begå sig i kampen om de eftertragtede bevillinger fra ERC på mellem 1,5 og 10 mio. euro?

Få ti råd til ERC ansøgning og læs om DFF forskere, som har fået ERC bevillinger  ⇾

Danmarks Frie Forskningsfond uddeler 8 mio. kr. til delestillinger

Danmarks Frie Forskningsfond Sundhed og Sygdom støtter otte kliniske forskningsprojekter, der på hver sin måde bidrager til at afklare væsentlige kliniske problemstillinger.

For et af projekterne er målet at nå til mere effektiv behandling af børn, der har ufrivillig vandladning om natten ved bl.a. at studere deres søvn og identificere de bagvedliggende gener.

Læs om projektet og se hvem der har fået bevilget delestillinger

Vidste du...

... At Danmarks Frie Forskningsfond i 2018 bevilligede i alt 1.179 mio. kr? Samlet set modtog fonden 2.379 ansøgninger, hvoraf 414 fik en bevilling.