13. oktober 2017

Gladsaxe: Tjen penge på bæredygtighed

Torsdag satte Gladsaxe Kommune FN's 17 Verdensmål for Bæredygtig Udvikling på dagsordenen, da godt 100 lokale erhvervsfolk og repræsentanter for uddannelsessteder, organisationer og Gladsaxe Kommune var samlet til Gladsaxe Erhvervskonference 2017. Målet var at åbne erhvervslivets øjne for, at bæredygtighed kan skabe resultater på bundlinjen.

Som den første kommune i Danmark er Gladsaxe i gang med at indarbejde FN's Verdensmål for Bæredygtighed i kommunestrategien, så bæredygtighed, vækst og velfærd kan gå hånd i hånd.

Derfor var temaet for Gladsaxe Erhvervskonference 2017, som blev afholdt torsdag på Gladsaxe Gymnasium, hvordan globale udfordringer på områder som klima, bæredygtighed, jobskabelse, uddannelse, og sundhed, kan løses lokalt og i fællesskab, og give overskud på bundlinjen.

Tjen penge på at gøre det rigtige
- Da jeg var ung, var det naivt at tænke i bæredygtighed. I dag er det naivt at lade være, sagde en af konferencens hovedtalere professor Steen Hildebrandt fra Aarhus Universitet. Han understregede, at bæredygtighed ikke kan løses alene, men skal løses i fællesskab.

Vi skal tjene penge ved at gøre det rigtige for verden, og både kommuner og virksomheder har en rolle med at gøre bæredygtig vækst til en lokal agenda. Det var bæredygtighedsdirektør Claus Stig Pedersen fra Novozymes og kommunaldirektør i Gladsaxe Bo Rasmussens budskab, i deres fælles oplæg til Gladsaxes lokale erhvervsliv.

Målet er at inspirere Gladsaxes virksomheder til at bruge FN's mål for bæredygtighed til blandt andet at identificere skiftende markedsbehov og derigennem skaffe nye kunder, markeder og medarbejdere.

Et konkret eksempel på en bæredygtig virksomhed var trykkeriet KLS PurePrint. Virksomheden havde i en nedgangsperiode valgt at ændre strategi og satse på bæredygtighed gennem udvikling af giftfri og bionedbrydelige tryksager. Målet var i første omgang at reducere firmaets vand- og energiforbrug, for at sikre konkurrenceevnen. Men det viste sig, at den grønne dagsorden i sig selv var med til at sælge varen, fortalte kommerciel direktør Kasper Larsen.

Hjælp at hente i kommunen
Og Gladsaxe står klar til at hjælpe de lokale virksomheder, der kan se potentialet i bæredygtig vækst, men ikke helt er kommet med på bæredygtighedsvognen endnu.

Kommunen har sat temaet på dagsordenen i virksomhedsnetværket KlimaKlar, der har lang erfaring med at inspirere lokale virksomheder til at se mulighederne og pengene i bæredygtighed. Virksomhederne kan desuden få et besøg med fokus på at skabe vækst eller et resursetjek med fokus på bæredygtigt forbrug og produktion.

- Vi tror på, at vi kan bruge de globale udfordringer som brændstof til at udvikle både kommune og virksomheder. Tænk, hvor stor en forskel vi faktisk kan gøre, hvis vi sætter os nogle ambitiøse mål sammen, sagde Gladsaxes borgmester Trine Græse i sin tale til forsamlingen.

FN's Verdensmål blev vedtaget i enighed af FN's medlemslande i 2015 for at sikre jorden en bæredygtig fremtid, med bidrag fra den private sektor, og med fokus på at virksomhederne netop skal spille en rolle i indfrielsen af målene.

Fotos: Kaj Bonne.

Freja Ludvigsen, erhvervsudviklingschef i Gladsaxe, frelud@gladsaxe.dk, tlf. 3957 5015

Peter Kenworthy, kommunikationsmedarbejder, petken@gladsaxe.dk, tlf. 3957 5125

GLADSAXE KOMMUNE - Rådhus Allé 7 - 2860 Søborg - Telefon: 39 57 50 00 - Mail: kommunen@gladsaxe.dk