Pressemeddelelse 27. august 2019

Kære medier på Sjælland: Vær med, når sjællænderne fejrer naturen til Naturens Dag!

I næste uge afvikles Danmarks største naturbegivenhed Naturens Dag, hvor flere hundredtusind børn og voksne kommer ud i naturen. Der er mange naturaktiviteter i Sjællandsområdet. Her kommer fakta om arrangementet og eksempler på aktiviteter, som kan dækkes hos jer. Vi er naturligvis også behjælpelige med at finde cases på skoleklasser og dagtilbud, som deltager.

KORT FORTALT: NATURENS DAG 2019

• Naturens Dag er Danmarks største naturbegivenhed, hvor op mod 250.000 børn og voksne i løbet af ugen deltager i forskellige aktiviteter i naturen.
  • Mandag d. 2. september åbner H.K.H Kronprins Frederik Naturens Dag i Ejby Ådal tæt på Roskilde.
  • I løbet af skoleugen d. 2. - 6. september kommer flere end 180.000 børn fra skoler og dagtilbud ud i naturen.
  • Søndag d. 8. september kulminerer Naturens Dag med offentlige arrangementer i hele landet.
  •  Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet står bag Naturens Dag, der bliver afholdt for 16. år i træk.
  • Årets tema er 'Mærk naturen'.

SÅDAN DÆKKER I NATURENS DAG 2019

Selvom det hedder Naturens Dag, så varer det faktisk en hel uge, og der er masser af muligheder for at dække Naturens Dag i hele Sjællandsområdet.

Fra den 2. - 6. september kommer tusindvis af børn fra skoler og institutioner ud i naturen, mens Naturens Dag kulminerer søndag den 8. september, hvor foreninger, naturvejledere og andre inviterer familierne til Naturens Dag. Som presse kan I være med hele vejen.

2. - 6. september: Skoler og daginstitutioner

Hvis I vil ud til en skole eller daginstitution, der holder Naturens Dag, kan I kontakte presseansvarlig Christa Visholt eller projektleder Anders Vogel fra Danmarks Naturfredningsforening. Så hjælper vi med at finde en passende case, der ligger tæt på jer.

Christa Visholt, 61 33 33 67 / christa@dn.dk

Anders Vogel, 31 19 32 11 / anders@dn.dk

8. September: Søndagsarrangementer i hele landet

Søndag er der offentlige arrangementer i hele landet, som inviterer danskerne ud i naturen. Her kan I finde et arrangement nær jer ved at søge på by eller kommune . Tag kontakt til arrangøren eller alternativt tag kontakt til presseansvarlig Christa Visholt eller projektleder Anders Vogel.

På Sjælland kan I bl.a. dække disse søndagsarrangementer:

OVER 180.000 BØRN SKAL UD I NATUREN

Børnene skal ud i ugen op til søndag d. 8. september, hvor skoler og institutioner holder Naturens Dag i hele landet. Her er lidt over 180.000 børn er tilmeldt i år.

I hele ugen vil der være naturaktiviteter og arrangementer for enhver smag og alder, for at vække naturbegejstringen og vise, hvor let tilgængelig naturen kan være.

- Det er fantastisk, at så mange børn og voksne igen i år skal være en del af Naturens Dag. Vi håber, det store engagement smitter af og inspirerer endnu flere til at tage ud i naturen resten af året. For det er enormt vigtigt, at især børn kommer ud og mærker naturen - ikke bare til Naturens Dag - men alle årets dage, siger Maria Reumert Gjerding, præsident i Danmarks Naturfredningsforening.

BØRN FÅR ALT FOR LIDT NATUR

Som den største mærkedag for naturoplevelser vil Naturens Dag ikke kun inspirere børn og voksne til at komme ud i naturen denne ene uge eller dag, men generelt opfordre danskerne til at få flere naturoplevelser hele året rundt.

For en undersøgelse af Kantar Gallup for Danmarks Naturfredningsforening i 2018, viser, at børn i dag kommer langt mindre ud end deres bedsteforældre gjorde, da de var børn . Derfor skaber den enorme tilslutning til Naturens Dag glæde hos arrangørerne.

- På Naturens Dag åbner vi naturen og viser de mange muligheder, som børn og voksne året rundt kan bruge naturen til - både på egne ben, men også via de mange natur- og friluftsforeninger, der findes i hele landet. Der er noget for enhver smag: For dem, der er til de vilde oplevelser og dem, som har brug for stilhed og rolige omgivelser. Naturens Dag viser hele paletten frem, siger Niels-Christian Levin Hansen, formand i Friluftsrådet.

H.K.H. KRONPRINSEN ÅBNER NATURENS DAG

I år åbner H.K.H. Kronprins Frederik Naturens Dag i Ejby Ådal. Her skal han sammen med en lokal 5. klasse ud på en tur i den smukke ådal, hvor de skal bestige en skrænt og balancere over en å. Til stede er også miljøminister Lea Wermelin, formand for Friluftsrådet, Niels-Christian Levin Hansen og præsident for Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding.

ÅRETS TEMA ER MÆRK NATUREN

Temaet for Naturens Dag 2019 er "Mærk naturen", hvor det handler om at bruge sanser og bevidsthed. Den kolde vind, den blide regn, den varme sol, de hårde hagl. Alt det mærker vi, når vi er ude.

Mærk glæden ved at være sammen i naturen omkring bålet, ved rollespil, på svampeturen eller i overnatningen ude. Mærk stoltheden - og pulsen - ved at have gået hele vejen til toppen af bakken, at have overvundet frygten og klatret op i træet, at have turdet springe over åen eller svømmet i havet om aftenen.

OM NATURENS DAG

• Danmarks Naturfredningsforening lancerede Naturens Dag i 2004. Og siden 2010 har den årlige begivenhed været et samarbejde mellem Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet. Læs mere på Naturensdag.dk
  • I 2018 deltog 190.000 børn på Naturens Dag i anden uge af september, mens ca. 60.000 danskere troppede op til søndagsarrangementerne.
  • Nordea-fonden støtter Naturens Dag.

Christa Visholt, presseansvarlig for Naturens Dag, Danmarks Naturfredningsforening

61 33 33 67 / christa@dn.dk

Astrid Bjørg Mortensen, kommunikationschef, Friluftsrådet