15. april 2019

Så er det nu, du skal lukke langsomt for varmen og spare penge

Påsken står for døren - og det betyder ferie og forårsfornemmelser for mange. Brug 5 minutter i ferien på at skrue langsomt ned for varmen - på både radiatorer og dit varmeanlæg. Som villaejer kan du nemlig skære et markant beløb af varmeregningen, hvis du stiller dit varmeanlæg efter temperaturerne udenfor.

Kalenderen viser forår, og selv om du måske stadig synes, at det er lidt køligt ude, så er det alligevel en god ide nu at skrue langsomt ned for varmen. På den måde kan du nemlig skære et betydeligt beløb af varmeregningen.

De lunere temperaturer ude betyder, at vi behøver mindre varme på vores radiatorer indenfor. Ifølge HOFORs energirådgivere er der derfor ikke længere grund til, at vores varmeanlæg er indstillet på samme styrke, som da vi skulle holde frostgraderne fra døren.

Brug 5 minutter i påsken og spar penge og CO2
Hvis dit varmeanlæg stadig er indstillet til hård frost, når det milde forårsvejr melder sig, kan du hente betydelige besparelser. På en fyringssæson kan det give en villafamilie omkring 1.500 ekstra kroner at følge lidt med i vejrudsigterne og justere termostaten derefter. Oveni kan du glæde dig over at spare klimaet for overflødig CO2.

- Vi lukker først typisk helt for varmen i midten af maj, når lunen for alvor har meldt sig. I disse måneder op til maj husker vi for det meste at skrue ned for radiatorerne i vores stuer, efterhånden som solen får bedre fat, men mange af os glemmer også at skrue ned på vores fjernvarmeanlæg. Men det er en god ide at gå en kort tur ned i varmekælderen. Der er nemlig ingen grund til, at vores anlæg her i april giver lige så høj varme som midt på vinteren, fortæller Carsten Nielsen, der er energirådgiver hos forsyningsselskabet HOFOR.

Sådan lukker du langsomt for varmen
Det er altså ikke nok kun at have fat i termostaten på radiatorerne i stuerne. Vil du spare, så det kan mærkes på din varmeregning, så kræver det, at du bruger to minutter på dit fjernvarmeanlæg.

- Jeg vil gerne opfordre til, at man bruger et par minutter her i påskeferien på at blive dus med termostaten på ens fjernvarmeanlæg. De minutter er godt givet ud. Hvis du får stillet din termostat efter vejret udenfor i hele fyringssæsonen, så kan du hurtigt spare omkring 1.500 kroner, fortæller Carsten Nielsen og forklarer kort, hvordan du gør:

- Termostaten regulerer temperaturen på det vand, der løber frem til dine radiatorer, og mens du midt om vinteren, hvor frosten har bidt sig fast, har brug for vand, der er 50-65 grader, så har du tidligt på foråret typisk kun brug for 35-45 grader. Når nattefrosten helt har sluppet sit tag som nu, kan du nøjes med 30-40 grader.

Se en video, hvor energirådgiver Carsten Nielsen demonstrerer, hvordan du lukker langsomt for varmen her.

Sådan skruer du trinvis ned for varmen
- og sparer både penge og CO2!

En familie kan spare op mod 1.500 kroner på en fyringssæson ved at skrue trinvis op og ned for varmen.

• Fremløbstemperaturen er temperaturen på det vand, der løber frem til dine radiatorer fra varmeanlægget. Når det er hård vinter, har man typisk fremløbstemperaturen indstillet til 60 grader. I takt med at vejret bliver mildere om foråret, kan du sænke temperaturen. Gør det trinvist med fem grader ad gangen i forhold til temperaturen udenfor.

• Hård vinter: 60 grader
    Når det er hård vinter med frostgrader, har man typisk fremløbstemperaturen indstillet til 60 grader.

• Tidligt forår: 35-45 grader
    Tidligt forår, når der kun er enkelte nætter med nattefrost: Fremløbstemperatur på 35-45 grader

• Når nattefrosten er væk: 30-40 grader
    Når nattefrosten helt har sluppet sit tag, kan du nøjes med op til 40 grader.

Få hjælp i denne video

Energirådgiver Carsten Nielsen via HOFORs pressevagt på 3395 2121.

Vi passer på dine persondata. Læs mere om, hvordan vi behandler dine oplysninger her.

HOFOR

Hovedstadsområdets Forsyningsselskab