Århus Kommune

Nyhedsbrev
3. marts 2017

Følg den grønne omstilling i Aarhus

Nyhedsbrevet fra Go Green with Aarhus udkommer 8 gange om året, og giver dig aktuelle nyheder omkring projekter, arrangementer, fundingmuligheder og stort såvel som småt fra den grønne dagsorden i Aarhus.

Bygninger er centrale i klimaindsatsen

Bygninger er et af fokusområderne i klimaindsatsen i Aarhus. Med cirka 35 % af energiforbruget tegner bygningsmassen sig for en stor del af det samlede forbrug og dermed også for en stor del af CO2-udledningen.

Byrådet i Aarhus har netop vedtaget ny klimastrategi og Klimaplan 2016-2020. Her spiller bygningsmassen en afgørende rolle i arbejdet med at skabe en CO2-neutral by og på sigt fossilfrihed.

Lys idé at skifte til LED-belysning

Udskiftning til LED-belysning i detailforretninger og virksomheder i Aarhus er et vigtigt skridt i mod mindre CO2-udledning i Aarhus. Og så ser det godt ud på bundlinjen.

Den grønne omstilling i Aarhus Kommune er i fuld gang, og som led i den proces er et vigtigt skridt, at detailhandlere og virksomheder skifter til LED-belysning.
Detailhandlen står for 11 procent af danske virksomheders elforbrug, og for detailhandlen udgør belysningen cirka 50 procent af elforbruget.

Næste skridt i klimaindsatsen i Aarhus vedtaget af byrådet

Med byrådets vedtagelse af Klimastrategi for Aarhus og Klimaplan 2016-2020 er næste skridt taget i indsatsen for at gøre Aarhus CO2-neutral i 2030.

Klimastafetten

Hvad ser I som den største udfordring for den grønne omstilling i Aarhus?
Klimastafetten er denne gang landet hos Kirsten Mariager, der er senior konsulent hos Danish Energy Management & Esbensen:

"En af de store udfordringer ved den grønne omstilling er at værdisætte og synliggøre effekterne af bæredygtighed - det gælder både den sociale, miljømæssige og økonomiske bæredygtighed. Det er desværre ofte en hindring for igangsætning af bæredygtige investeringer.

Alle taler om det voksende globale behov for bæredygtig udvikling. Og verdenssamfundet har formelt forpligtet sig til FNs 17 bæredygtige udviklingsmål  - de såkaldte Sustainable Development Goals -  eller SDG'er. Forpligtelsen gælder for os alle - også for Århus Kommune og dens erhvervsliv. Århus Klimaplan 2016 - 2020 sætter de lokale rammer for store dele af denne forpligtelse - og vi bør derfor gribe mulighederne som SDGerne giver. SDGerne danner en fælles reference og komminkationsplatform, der kan fremme værdisætningen og synliggørelsen af den grønne omstilling i Aarhus - og i sidste ende være katalysator for at fremme den grønne vækst lokalt.

Dansk Energi Management og Esbensen har udviklet et SDG modelværktøj der systematisk omsætter og formidler værdien af organisationers bæredygtige indsatser og bidrag til opfyldelse af FNs bæredygtige udvklingsmål."

Læs mere på Danish Energy Management & Esbensens hjemmeside DEM-ESB.dk eller kontakt
info@dem-esb.dk for oplysninger om SDG-modellen.

FUNDING

NRGIs værdipulje

Har du et projekt, du vil søge midler til, bliver der åbnet for Værdipuljens anden runde fra den 18. april 2017. Alle ansøgninger, der ønsker at komme i betragtning, skal være NRGi i hænde senest den 17. maj 2017.

Kom fra idé til forretning
På Building Green lancerer BLOXHUB deres nye koncept Sunset Labs, der skal hjælpe virksomheder gennem forhindringer og videre ud på markedet.
Du kan få værdifuld sparring fra og ekspertpanelet og vigtige netværkskontakter med hjem.

Climate KIC Nordic

Aarhus Kommune er medlem af Climate KIC Nordic, som har en række funding-muligheder til grønne start-ups og innovative klima-løsninger.

Har du input til fundinglisten?

Så kontakt os på gogreen@aarhus.dk

KALENDER

06.03 Vinterakademi i Dome of Visons
Hvordan udvikler vi som samfund den bæredygtige, fremtidssikre og robuste by? Det arbejder 40 udvalgte studerende og nyuddannede kandidater med over 3 dage.

21.03 & 22.03 Green Finance Workshop

Tag med til Göteborg og deltag i en nordisk workshop

omrking udviklingen af inkluderende, sikre, robuste og bæredygtige byer.

29.03 & 30.03 BUILDING GREEN I AARHUS

Se programmet for Danmarks største event for bæredygtige løsninger til bygningsbranchen, der kommer til Aarhus i foråret 2017.

25.05 EV-Trophy: kom med til elbilsrally i Aarhus

Skal du køre med til Monte Carlo med din elbil? Eller vil du opleve de mange forskellige elbiler der i og omkring Aarhus?

03.06 CLIMATE PLANET INDTAGER AARHUS
Du kan stadig blive en del af CLIMATE PLANET - læs mere om det største klimaevent på dansk grund i 2017.

17.11 & 18.11 Almene Boligdage

Arrangementet er den almene boligsektors konference og mødested for landets 650 almene boligorganisationer og deres beslutningstagere.

Har du input til kalenderen?

Så kontakt os på gogreen@aarhus.dk

Aarhus Kommune  |  Tlf. 89 40 15 00  |  E-mail: gogreen@aarhus.dk