25. februar 2020

Popsensationen Jada åbner Orange Scene

I løbet af bare tre udgaver af Roskilde Festival har Jada taget turen fra den mindste scene til i år at skulle åbne Orange Scene. Samtidig offentliggør Roskilde Festival 28 fremadstormende navne til årets vækstlagsscener Rising og Countdown. Senere denne uge afsløres det fulde musikprogram.

Som så mange gange før bliver det en ung kunstner på vej frem, der skal åbne Roskilde Festivals største scene, Orange Scene. I år er valget faldet på sangeren, sangskriveren og produceren Emilie Molsted Nørgaard - bedre kendt som Jada.

Siden hun udgav sine første to singler i 2018, har Jada høstet massiv anerkendelse. Hun har blandt andet modtaget P3 Talentet og Kronprinsparrets Stjernedryspris, ligesom hun er blevet udråbt som årets nye danske livenavn ved Danish Music Awards.

Med det anmelderroste debutalbum I Cry a Lot i bagagen er hun det oplagte valg til at åbne Orange Scene.

"Jeg er så herre glad, stolt og dybt ydmyg. Det er en gigantisk drøm, jeg har messet for mig selv i syv år, og nu sker det. Det er meget angstprovokerende, fordi scenen og æren er så stor. Vi kommer med hele cirkusset, og vi glæder os så meget. Vi vil gøre alt for, at det bliver det fedeste nogensinde," udtaler Jada.

Den bedste oplevelse

Jada optrådte første gang på Roskilde Festival i 2018 som en del af vækstlagsprogrammet, og sommerens koncert bliver hendes tredje på festivalen.

"Jeg kan slet ikke fatte, at vi i 2018 spillede på Countdown - den bedste oplevelse i mit liv. I 2019 spillede vi på Avalon - den nye bedste oplevelse i mit liv. Og nu skal vi fucking åbne Orange, det er virkelig for sygt," siger Jada.

Tidligere har navne som Minds of 99, Phlake, Volbeat og senest svenske Silvana Imam haft æren af at åbne Orange Scene.

Roskilde Festivals programchef, Anders Wahrén, siger:

"At Jada åbner Orange Scene i år, er indbegrebet af, hvad vi gerne vil opnå ved at dyrke vækstlaget. For to år siden spillede hun på Countdown, sidste år på Avalon og nu Orange. Det er ikke alle 41 navne fra vores vækstlagsprogram, som kommer til at spille på Orange Scene i fremtiden, men hvis alt går godt, er der måske et par stykker, der kommer til det."

"Orange Scene er ikke nødvendigvis den rigtige platform for alle, og derfor kan det også sagtens være, at vi i fremtiden kommer til at se flere af navnene fra Countdown og Rising på nogle af vores andre scener."

Vækstlaget spejler tiden

I løbet af festivalens fire første dage bliver publikum desuden præsenteret for en lang række fremadstormende kunstnere fra Danmark og fra de musikalske vækstlag i vores nabolande.

De øvrige 28 navne i dagens offentliggørelse går på tværs af mange musikalske genrer, men fælles for flere af kunstnerne er, at de i høj grad skildrer og forholder sig til deres samtid gennem musikken.

Danske Peachlyfe præsenterer avantgardistisk provopop og techno med kønspolitiske paroler som "Fuck the Cistem", mens Korter í flog hæver grænsebommene og inviterer alle til at bidrage til oplevelsen med en "open source-scenepolitik" importeret fra den ydre islandske venstrefløj.

I en firedobbelt koncert præsenterer ZK, Omar, Larry 44 og Amina det bedste nye gaderap, og svenske Shaam Larein tager publikum på en dyster rejse gennem de mørke sider af sindet med gotisk rockmusik.

Disse 29 navne føjes til Roskilde Festivals plakat:

JADA (DK)
SHAAM LAREIN (SE)
NINOOSH & LOLJUD (SE)
HIMMELRUM (DK)
ZK X OMAR X LARRY 44 X AMINA (DK)

De slutter sig til de allerede offentliggjorte Amanda Tenfjord, Anansi, Bette, Faratuben, Fieh, Ganger, Josephin Bovién, Joyce, Jung, Kaaliyah, Mekdes og Tessa og fuldender vækstlagsprogrammet, som i alt præsenterer 41 kunstnere.

Torsdag den 27. februar offentliggør Roskilde Festival hele musikprogrammet for 2020.

Find præsentationer og spilledatoer på roskilde-festival.dk

Roskilde Festival har tidligere offentliggjort bl.a. Taylor Swift, Tyler, The Creator, Faith No More, FKA Twigs, Thom Yorke Tomorrow's Modern Boxes, Kacey Musgraves, Anderson .Paak & The Free Nationals, Alex Cameron, Deftones, TLC, Pusha-T, The Whitest Boy Alive, Angel Olsen og mange andre.

Billetter til Roskilde Festival 2020 sælges via roskilde-festival.dk

Partout-billetter koster 2250 kroner, mens et begrænset antal endagsbilletter sælges for 1100 kroner.

Interessen for at deltage i Roskilde Festival nummer 50 er stor, og vi forventer derfor en tidligt udsolgt festival.

RF50: Time Is Now
I 2020 har Roskilde Festival fundet sted 50 gange. Vi markerer den historiske milepæl og festivalens betydning for ungdomskulturen. Læs mere her.

Roskilde Festival arrangeres af Foreningen Roskilde Festival og skabes af 30.000 frivillige. Alt overskud fra festivalen doneres til humanitært, almennyttigt og kulturelt arbejde til gavn for især børn og unge. Siden begyndelsen i 70'erne har Roskilde Festival genereret over 410 millioner kroner til udlodning.

Malte Vuorela, presseansvarlig
E-mail: press@roskilde-festival.dk
Telefon: 3010 8281
Presserum: roskilde-festival.dk/da/presse

Jada1
Jada2

Online medieservice
I presserummet på vores hjemmeside finder du kontaktinformationer, højopløselige fotos, pressemeddelelser, informationer om akkreditering og meget andet materiale, som du kan anvende i forbindelse med dit redaktionelle arbejde.

Vi ses på Roskilde Festival 27. juni til 4. juli 2020.

Social media icon Social media icon Social media icon
Non-profit since 1972