Nyhedsbrev fra LSUL

Centerlederens hjørne

Efter præsentationen af den nationale strategi for naturvidenskab med udgivelsen af rapporten Sammen om naturvidenskab i juni oplever vi stilheden efter stormen og venter spændt på, hvad der skal ske med strategiens 14 anbefalinger, der skal være med til at sikre, at flere unge i fremtiden vælger uddannelser inden for de tekniske, digitale og naturvidenskabelige områder. Stilheden kan vi jo passende anvende til at starte en lille brise, der kan puste lidt liv i en debat om uddannelsen til gymnasielærer.

Læse mere her

Samarbejdsaftale med Assens Kommune

LSUL indgår 5-årigt samarbejde med Assens Kommune og tre gymnasieskoler i kommunen. Sammen vil partnerne matematisere et stort antal skolefag og styrke børn og unges naturfaglige indsigt.

Konference: Science og Teknologi i børnehøjde

250 dagplejere og pædagoger på konference om science og teknologi i børnehøjde i Odense: Hvordan kan man igangsætte aktiviteter omhandlende natur og naturfænomener (science) og teknologi i dagtilbud og indskoling? Det var et af de spørgsmål som 250 dagplejere, pædagoger, lærere, ledere og konsulenter fra Region Syddanmark d. 20. november fandt svar på da de deltog i konferencen science og teknologi i børnehøjde

Undersøgelsesbaseret og anvendelsesorienteret matematik og naturfag

Labmat

I projektet Laboratorium for Matematikundervisning (LabMat) etableres der udviklingsgrupper, som skal nytænke matematik og naturfagsundervisningen, således den faglig adskillelse mellem fagene ophæves. I et nyetableret samarbejde mellem Mulernes Legatskole, Dronecenteret ved SDU og LSUL bruges doner som et redskab til at gøre undervisningen mere anvendelsesorienteret og autentisk. Projektet er støttet af Region Syddanmarks Uddannelsespulje

Lærerddannelse med naturfaglig profil

Studerende på pædagog- og lærereuddannelsen ved UCSyd og UCL deltager i LSUL's seminarrække, Fredagslaboratorium som et naturligt led i deres uddannelse. Ved at deltage i oplæg og diskussioner med direktør i ASTRA, Mikkel Bohm og direktør i IT-vest, Micheal Caspersen bliver de kommende pædagoger og lærere opmærksomme på de uddannelsespolitiske vinde og udviklinger.

Glædelig jul

Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring ønsker hermed alle de bedste ønsker om en glædelig jul og godt nytår. Vi takker samtidig for det gode samarbejde i det forløbne år, og vi glæder os til at fortsætte dette i det nye år.

Kommende arrangementer i LSUL

Fredag d. 2. marts 2018 fra 10.00 til 12.00 hos Syddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense M er der oplæg med lektor i fysik ved RUC Jens Højgaard Jensen om en fysikers opfattelse af udfordringer og muligheder i forbindelse matematisk modellering

Fredag d. 20. april 2018 fra 10.00 til 12.00 hos University College Syd, Lembeckesvej 3-7, 6100 Haderslev. Oplæg med professor i fysikdidaktik og leder af afdelingen for fysikdidaktik ved IPN - Leibniz Institut for Science and Mathematics Education Knut Neumann om det tyske initiativ LernortLabor, hvor en halv million tyske skoleelever årligt besøger særlige laboratorier med fokus på den naturvidenskabelige praksis.

Publikationer og udgivelser

Forskningsbaseret viden om undersøgende matematikundervisning.

Michelsen, C., Dreyøe, J., Hjelmborg, M. D., Larsen, D. M.; Kofod, B. L. & Misfelt, M.

Læremiddel.dk

Hvad vi ved om undersøgelsesorienteret undervisning i matematik.

Dreyøe, J., Michelsen, C., Hjelmborg, M. D., Larsen, D. M.; Kofod, B. L. & Misfelt, M.

KiDM, Kvalitet i Dansk og Matematik.

Kompetencedækning i analoge læremidler til matematikfaget: Evaluering af analoge, didaktiske læremidler til matematikfaget i forhold til Fælles Mål med særligt fokus på kompetencedækning

Gissel, Stig Toke, Hjelmborg, Mette Dreier, Skovmand, Keld, Kristensen, Bo Teglskov & Larsen, Dorte Moeskær. Læremiddel.dk

Laboratoriemodellen - kompetenceudvikling med fokus på forandring af praksis

Michelsen, C., Petersen, M. R. & Ahrenkiel, L. dec. 2017 I : MONA - Matematik og Naturfagsdidaktik . 4, s. 39 55 s.

Læreruddannelser fra fortiden

Petersen, M. R., Jensen, F. & Michelsen, C. jun. 2017 I : MONA - Matematik og Naturfagsdidaktik . 2017, 2, s. 93-96

Naturvidenskabeligt grundforløb: - relevant og motiverende for gymnasieelever?

Petersen, M. R. & Kristensen, L. E. jun. 2017 I : MONA - Matematik og Naturfagsdidaktik . 2017, 2, s. 25-42

The living dead: Transformative experiences in modelling natural selection

Petersen, M. R. 2017 I : Journal of Biological Education. 51, 3, s. 237-246

LSUL Banner