NFK_Topbanner_pressemeddelse_uden dato.jpg

COLOURBOX20764491.jpg

Miljøtilsyn: mere samarbejde end løftet pegefinger

Corona satte sit præg på Nordfyns Kommunes tilsyn ude på de nordfynske virksomheder. Ikke desto mindre er de blevet gennemført efter lovgivningen og udbyttet har været stort.

De nordfynske virksomheder har taget miljøtilsynene i stiv arm, selv om der har været mange andre problematikker og dagsordner for virksomhederne at forholde sig til i 2020. Årets miljøtilsyn i 2020 på industrivirksomheder og landbrug er gennemført med samme antal og udbytte som tidligere år, selv om nogle af tilsynene ikke blev gennemført, som de plejer.

Anders Thingholm, formand for Teknik- og Miljøudvalget siger:

- Jeg kan konstatere, at vi også i 2020 nåede i mål med alle de miljøtilsyn, som staten har fastlagt vi skal udføre. Virksomhedernes har været meget imødekommende og engagerede i at løse de udfordringer, som måtte være afdækket. Det er dejligt at mærke, at dialogen er positiv, og at relationerne er intakt.

Miljøtilsyn er en vigtig del af Nordfyns Kommunes erhvervsservice, Task Force Erhverv, da virksomhedens arbejde med at leve op til de gældende miljøhensyn ofte hænger sammen virksomhedens generelle udvikling og strategier for fremtiden. Derfor bliver der set på muligheder i et bredt perspektiv, når de kommunale tilsynsmedarbejdere møder op ude hos virksomhederne.

Ifølge Mette Højby, chef for Natur og Miljø, har Nordfyns Kommune bestræbt sig på at gennemføre fysiske tilsyn, hvor det har vist sig muligt. Mange tilsyn har dog været henvist til digitale tilsyn via telefon og mail på grund af corona-situationen.

- Vi oplever, at tilsynene er foregået i en god tone og med et konstruktivt blik for miljøet. Der kommer altid flere forskellige forslag på bordet, før man beslutter sig for en løsning. Løsningen skal både være miljømæssigt i orden, men også fungere i virksomhedens dagligdag, fortæller Mette Højby.

I 2020 blev der udført 61 miljøtilsyn på industrivirksomhederne og 112 miljøtilsyn på landbrug.

4. maj 2021

Anders Thingholm, Formand for Teknik- og Miljøudvalget, +45 21 15 30 82
Mette Højby, natur- og miljøchef, tlf. +45 29 74 33 84

Social media icon Social media icon