28. september 2023

Roskilde_Festival_Krusedulle_1920x1080_Full.png

Roskilde Festival bag happening på Hovedbanegården: I 24 timer løber unge uafbrudt for at sætte fokus på det pres, der ligger på ungdommen

Roskilde Festival inviterer 100 unge til at løbe i et døgn på et løbebånd på Københavns Hovedbanegård. Happeningen starter den 5. oktober kl. 12 og skal sætte fokus på unges mentale helbred. Samtidig åbner festivalen for ansøgninger om donationer fra en pulje på op til 10 millioner, der skal styrke unges fællesskaber og trivsel.

Under overskriften The Endless Race inviterer Roskilde Festival sammen med Ungdommens Røde Kors og Den Grønne Ungdomsbevægelse 100 unge til at løbe i 24 timer uafbrudt.

Formålet er at sætte fokus på de udfordringer, som tidens unge oplever. Udfordringer der ikke skyldes de unge selv, men rammerne om ungdomslivet.

Fra den 5. oktober klokken 12 og et døgn frem vil de holde løbebåndet i gang under uret på Københavns Hovedbanegård.

Unge har brug for en pause
Unge i dag er fanget i et endeløst ræs. Hverdagens alt for høje tempo og forventninger om at præstere på både uddannelsen og i fritiden har resulteret i en ungdom, der er under massivt pres. Den dårlige trivsel accelerer. Mange mister pusten.

Kara Djurhuus, leder af filantropi og NGO-partnerskaber hos Roskilde Festival, siger:

"Vi hører i disse år alt for meget om ensomhed, stress, angst, forventningspres og bekymringer for fremtiden og dens kriser. Det kan ingen holde til i længden. Og hvad er så formålet med at ræse afsted på et løbebånd i 24 timer? Der er ikke noget formål. Det er meningsløst, og det er hele pointen. Det pres, som unge lige nu oplever, er uholdbart. Vi er nødt til at give ungdommen en pause".

Donationer skal styrke unges trivsel og fællesskaber
Men det døgnlange The Endless Race er ikke kun et opråb. Det er også en opfordring til handling. For samme døgn åbner Roskilde Festival for ansøgninger om donationer fra festivaloverskuddet.

Ansøgningspuljen er på op til 10 millioner kroner. Pengene skal gå til foreninger og organisationer, der arbejder for at skabe mening i ungdomslivet, styrke unges mentale trivsel og danne handlekraftige fællesskaber.

"Vi mener, at forandring skabes bedst i fællesskab, og at det er et fælles ansvar at skabe håb for fremtiden og herunder bedre vilkår for ungdommen. Derfor støtter vi foreninger og organisationer, der kæmper for at skabe bedre ungdomsliv", siger Kara Djurhuus.

Roskilde Festival åbner for ansøgninger om donationer den 5. oktober, hvor fakta og vilkår vil fremgå af festivalens hjemmeside. Ansøgninger modtages til og med den 1. november 2023.

Siden 1971 har Roskilde Festival samlet generationer af unge omkring musik, kunst og fællesskab. Roskilde Festival arrangeres af Foreningen Roskilde Festival og skabes af 30.000 frivillige. Alt overskud fra festivalen doneres til humanitært, almennyttigt og kulturelt arbejde til gavn for især børn og unge. Gennem årene har Roskilde Festival genereret mere end 429 millioner kroner til udlodning.

Fakta om The Endless Race

• The Endless Race foregår fra den 5. oktober klokken 12 til den 6. oktober klokken 12 under uret på Københavns Hovedbanegård. Her inviteres 100 unge til at løbe for at sætte fokus på det pres, mange af tidens unge oplever og kæmper med.

• Her kan du læse, hvordan man kan tilmelde sig, hvis man har lyst til at løbe med.

• Roskilde Festival live-streamer den 24 timer lange begivenhed via sociale medier.

• Happeningen bliver skabt af Roskilde Festival i samarbejde med Ungdommens Røde Kors og Den Grønne Ungdomsbevægelse.

Fakta om donationspuljen

• Roskilde Festival vil donere op til i alt 10 millioner kroner til at styrke unges trivsel.

• Donationerne skal gå til foreninger og organisationer, der arbejder for at styrke unges mentale helbred og skabe kreative og handlekraftige fællesskaber.

• Roskilde Festival modtager ansøgninger fra den 5. oktober til og med den 1. november. Fra den 5. oktober vil fakta og vilkår fremgå af festivalens hjemmeside.

Fakta om unges trivsel

• 41 procent af de 15 til 30-årige har haft symptomer på stress, 28 procent i en grad så de har opsøgt læge eller været sygemeldt fra skole eller studie. Det viser en undersøgelse fra Ungetrivselsrådet.

• Næsten halvdelen af alle unge mellem 16 og 25 år oplever en grad af dårlig trivsel. Det har forskning fra Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet påvist. Undersøgelsen viser også, at årsagen især skal findes i rammerne om ungdomslivet. Et højt tempo i livet generelt, men særligt i uddannelsessystemet og et for ensidigt fokus på præstation og karakterer nævnes som en af de største faktorer. Samtidig ses en tendens til at unge vender problemerne indad.

E-mail: press@roskilde-festival.dk
Pressetelefon: +45 30 10 82 81

Online medieservice
I presserummet på vores hjemmeside finder du kontaktinformationer, højopløselige fotos, pressemeddelelser, informationer om akkreditering og meget andet materiale, som du kan anvende i forbindelse med dit redaktionelle arbejde.

Vi ses på Roskilde Festival 29. juni til 6. juli 2024.