Ejendomsselskab med fokus på

Schweiz er klar til børsnotering

DSC02873.jpg

Keld Østergaard, CEO i Swiss Properties Invest AG, som er det schweiziske driftsselskab til kommende børsnoterede selskab Swiss Properties Invest. PR-foto

Det dansk stiftede ejendomsselskab, Swiss Properties Invest, vil børsnoteres på Nasdaq First North Growth Market i København, og forventer om kort tid at udbyde for 215 mio. kr. aktier i selskabet. Udbuddet af aktierne forventes at starte i slutningen af juni, og første handelsdag på First North forventes at blive medio juli.

Swiss Properties Invest opkøber, optimerer og udlejer erhvervsejendomme i Schweiz. Selskabet blev etableret i oktober 2021, og lavede sit første ejendomsopkøb 1. januar 2022.

Men på trods af Swiss Properties Invest korte levetid, er selskabet baseret på et velafprøvet og succesfuldt forretningskoncept, som over årene og indtil videre har betydet en 5-dobling af investeringen til de udvalgte danske private investorer, der har været med fra starten.

Initiativtageren til de mange års succesfulde ejendomsinvesteringer er blandt andre Keld Østergaard, der også er CEO i selskabet, Swiss Properties Invest AG, som er det schweiziske driftsselskab til kommende børsnoterede selskab Swiss Properties Invest.

Investeret siden 2006

De første investeringer på det schweiziske ejendomsmarked blev foretaget i 2006. I de efterfølgende 15 år er der gennemført 52 investeringsprojekter og opkøbt 46 erhvervsejendomme i Schweiz. Samlet er der siden begyndelsen i 2006 foretaget investeringer for 2,2 mia. kr.

"Vi er gode til at finde de rigtige ejendomme, og hvad angår ejendomsinvestering, er beliggenhed altid det vigtigste. Det første gode valg vi har taget, er at vælge Schweiz. Af alle steder i hele verden er det schweiziske ejendomsmarkedet klart det bedste at være i - simpelthen fordi landet har en markant stærkere økonomi end alle andre," siger Keld Østergaard.

Væksten og dermed afkastet til investorerne i de mange investeringsprojekter er skabt af cash flow i form af stabile lejeindtægter og den generelle udvikling i ejendomspriserne i Schweiz.

I første omgang skal projektet opkøbe og drive 6-8 erhvervsejendomme i Schweiz, men som et børsnoteret selskab er ambitionen, at indtjening og værdistigningen bliver i selskabet, og anvendes til at opkøbe flere ejendomme og dermed skabe vækst og øge aktieværdien over tid. Med andre ord vil Swiss Properties Invest geninvestere den værditilvækst, der kommer i selskabet, fremfor at skulle afregne med individuelle investorer indenfor bestemte tidsfrister.

Gode argumenter for Schweiz

Den usikkerhed, der præger den globale økonomi overordnet med stigende renter, rekordhøj inflation og generel usikkerhed, ser Keld Østergaard som et godt argument for netop at investere i det schweiziske ejendomsmarked.

"For mig at se er der især to faktorer, som i disse år gør det usikkert at være investor. Der er inflationen og den globale krise, som aktuelt er eksemplificeret ved krigen i Ukraine. For investorer handler det om at finde en sikker havn at have sine penge i. Og i tider med inflation så har reelle værdier som ejendomme altid været en sikker investering for investorer. Ikke alene betyder inflationen prisstigninger på ejendommene, men inflation virker også positivt, fordi den udhuler gældssiden. Og i tider med internationale kriser har Schweiz igennem århundreder været en sikker havn. Det er ikke en tilfældighed man anslår, at 25 pct. af verdens private formuer er placeret i Schweiz," siger Keld Østergaard.

Han tilføjer, at man som udlejer til virksomhedslejere har mulighed for løbende at genforhandle lejen, når vigtige markedsforhold som renteniveauet ændrer sig.

Fakta - Om Swiss Properties Invest A/S

Swiss Properties Invest A/S er et investerings- og udlejningsselskab, der opkøber og driver erhvervsejendomme i Schweiz. Selskabet er etableret i oktober 2021, og lavede sit første ejendomsopkøb 1. januar 2022. Selskabet bygger på et over 15 års velafprøvet og succesfuldt forretningskoncept.

Stifterne bag selskabet lavede deres første investeringer på det schweiziske ejendomsmarked i 2006. De forgangne 15 år har de sammen med en række private investorer gennemført 52 investeringsprojekter og opkøbt 46 erhvervsejendomme i Schweiz. Samlet er der siden begyndelsen i 2006 foretaget investeringer for 2,2 mia. kroner. De private investorer, der har været med i de mange projekter fra starten, har indtil videre kunnet se tilbage på en 4-dobling af deres investering og på mere end en 5-dobling for de danske investorer, såfremt valutagevinsten regnes med.

Swiss Properties Invest har kontor i København samt i den schweiziske by Zug, og beskæftiger pt. 6 faste medarbejdere, der varetager de praktiske og administrative opgaver, der er forbundet med at drive og optimere udlejning af erhvervsejendomme. Enkelte adhoc betonede opgaver løses i samarbejde med eksterne leverandører for at øge omkostningseffektiviteten i selskabet.

DSC02873.jpg

For yderligere information kontakt Morten Huse Eikrem-Jeppesen, PressConnect, mobil +45 53 85 07 70