NYHEDER / April 2023

Kære læser

Her får du april-nyhedsbrevet fra Syddansk Sundhedsinnovation.

Jordemoder på arbejdspladsen.PNG

Jordemødre på arbejdspladser sikrer et bedre arbejdsmiljø for de gravide

Forsøgsprojekt i Region Syddanmark viser, at 91 % af de gravide, der har deltaget i projektet, overordnet var tilfredse med projektet. Blandt andet fordi de gravide føler sig hørt og lyttet til. Det giver bedre arbejdsmiljø for gravide medarbejdere og nedbringer graviditetsbetinget sygefravær.

Se video om projektet

HAS 2023.jpg

Automatiseringsløsninger i fremtidens sundhedsvæsen - Konference 24. maj i Odense

Hvordan sikrer vi, at sundhedssektoren får gavn af virksomhedernes innovative løsninger til at løse de store udfordringer, vi ser ind i? Og hvilke barrierer skal vi sammen rydde af vejen? Gå ikke glip af HAS 2023. Du møder aktører fra sygehuse i hele landet. Du møder Dansk Industri, automationsvirksomheder, Teknologisk Institut, Syddansk Sundhedsinnovation, Aachen University og mange flere.

Læs mere og tilmeld dig konferencen

Ny med gigt.jpg

Ny med gigt - når livet slår en kolbøtte

Gigtforeningen starter et nyt projekt, der skal styrke nydiagnostiserede gigtpatienters handlekompetence. Blandt andet ved at udvikle værktøjer, der kan hjælpe med at håndtere livet med gigt. Syddansk Sundhedsinnovation er partner i projektet  med ansvar for at sikre brugerinddragelse i udvikling af værktøjerne.

Læs mere om projektet

NFMR-30.3.2023-MathiasHoppe-LouiseHalgaardGotfredsen-a.jpg

Mobile robotter i det danske sundhedsvæsen 2023

Mange steder i Danmark er der gjort erfaringer med at bruge mobile robotter i sundhedssektoren. Syddansk Sundhedsinnovation har kortlagt danske erfaringer på et Danmarkskort, der visualiserer: Hvilke mobile robotter, der er tale om. Hvor de arbejder og Hvilke opgaver de løser.

Læs mere og se Danmarkskortet over mobile robotter

Sammen om sundhed hjemmefra - Medicoteknik-nr. 2, april. 2023 - billede-Li.PNG

Sammen om sundhed hjemmefra - Medicoteknik april 2023

Med 'Det Digitale Sundhedscenter' og appen 'Mit liv - min sundhed' får flere borgere med kroniske sygdomme adgang til digitale forløb hjemmefra. Flere borgere med kroniske sygdomme får derved mulighed for at deltage i sundhedsfremmende tilbud. Og borgere med behov for sundere vaner kan få hjælp til at mestre deres sygdom og sundhed, så de kan leve et godt liv med forbedret livskvalitet.

Læs artiklen i Medicoteknik nr. 2, april 2023

Social media icon