Nordfyns Kommune

Nyhedsbrev 30. juni 2023

Kommunalbestyrelsen maj 2023-1600px.png

Kære virksomhed

I den nye konstitueringsaftale, som blev indgået den 10. maj 2023, blev der peget på undertegnede som ny borgmester. Selv om det er på en kedelig baggrund, så er jeg glad for den tillid, som et bredt flertal i kommunalbestyrelsen har vist mig. Jeg vil gøre mit bedste for at leve op til tilliden i et bredt samarbejde med kommunalbestyrelsens partier - og naturligvis også i samarbejde med de nordfynske virksomheder, foreningerne og borgerne.

Konstitueringsaftalen har også ført ændringer i udvalgssammensætningen og på nogle af tillidsposterne med sig. Kasper Solberg (A) er blevet formand for vores Børne- og Ungeudvalg, hvor han har erstattet Anja Lund (V). Hun har til gengæld sat sig for bordenden i Erhvervs-, Kultur- og Fritidsudvalget, hvor hun afløser undertegnede.

Ny konstitueringsaftale - få det fulde overblik.

Pejlemærket for vores samarbejde med det lokal erhvervsliv er uændret. Det, vi stræber efter, er, at det skal være nemt at drive virksomhed på Nordfyn. Virksomhederne er en afgørende drivkraft for den fortsatte udvikling af Nordfyn. Når virksomhederne trives og vokser, så skaber det vækst i hele kommunen. De stærke nordfynske fællesskaber, som også arbejdspladserne er eksempler på, skal vi værne om og skabe de bedste betingelser for.

Rollen som borgmester er ny for mig, og personligt har jeg haft en stejl læringskurve den seneste halvanden måned. Billedligt talt har jeg nu lagt badgen med "Ny i job" i skuffen. Dette sagt i fuld respekt for, at der fortsat er meget at lære og mange nye samarbejdspartnere at hilse på.

Jeg glæder mig særligt til samarbejdet med jer virksomheder og ser blandt andet frem til virksomhedsbesøgene, der gennemføres i samarbejde mellem Task Force Erhverv og Nordfyns Erhverv og Turisme. Det er en god lejlighed til at tage temperaturen på vores samarbejde i det daglige - og høre, om der er områder af samarbejdet, vi kan forbedre.

God sommer til jer alle!

Mette Landtved-Holm

Borgmester

COLOURBOX52817423.jpg

Klimakrav stiller nye krav til håndværkere

Bygningsreglementet har siden årsskiftet stillet krav om såkaldt LCA-beregning for nybyggeri.  LCA står for livscyklusvurdering (Life Cycle Assessment) og er en vurdering af bygningens miljøpåvirkninger igennem hele livscyklussen. Kravet er gældende for alle nye bygninger på over 1.000 m², der er omfattet af energirammen. Energirammen omfatter leveret energi til ejendommen til opvarmning, ventilation, varmt vand, køling og belysning.

I praksis betyder kravet, at byggeriets aktører skal sætte ekstra fokus på valg af materialer, for at holde sig under grænseværdien. Som eksempel kan det blive nødvendigt at anvende mere træ, brugt træ, brugte mursten, knust beton eller andre genanvendelsesmaterialer.

CO2-grænseværdien er i bygningsreglementet sat til 12 kg CO2-ækv/m²/år, men det er forventningen, at kravet løbende bliver strammet og første gang allerede i 2025.

I Nordfyns Kommune går vi foran, og strammer skruen for eget byggeri. Grænseværdien er sat til maksimalt 8 kg CO2-ækv/m²/år. I nogle tilfælde er kravet endda 6 kg CO2-ækv/m²/år.

De første tilbagemeldinger fra håndværkere og entreprenører er positive. Vurderingen er, at det er muligt at overholde kommunens strammere krav med tilgængelige materialer og med ingen eller begrænset betydning for projektøkonomien.

Vi ønsker at være det gode eksempel på, at det kan lade sige gøre at nedbringe CO2-udledningen og stadigvæk være en god kommune, der løser sine kerneopgaver. I den kontekst ses de strammere krav som et af mange skridt, hvor CO2-udledningen kan reduceres uden negative konsekvenser for kommunens virksomheder og borgere.

udbud.jpg

Fremtidige udbud: Bygge- og anlægsopgaver

De kommunale bygninger i Nordfyns Kommune renoveres kontinuerligt, og også i 2023 er der afsat en pulje til renovering. Puljen prioriteres løbende og vil i 2023 blandt andet gå til udskiftning af varmekilder, energirenovering, mm.

I 3. og 4. kvartal af 2023, forventes følgende større opgaver at blive sendt i udbud:

• Udskiftning af gamle lofter, ca. 200 m2
  • Renovering af vejbroer og rørunderføringer
  • Nedrivning af 3 ejendomme
  • Nyt børnehus, Birkemosen

Alle opgaver forventes udbudt i fag- og hovedentrepriser.

Hvis der er interesse for opgaverne, er I velkomne til at kontakte faglig koordinator Morten Grønvald på mail mgroen@nordfynskommune.dk

COLOURBOX49754316.jpg

Ny strategi skal sikre virksomheder kvalificeret arbejdskraft

Mangel på arbejdskraft er nærværende i mange brancher. Det kræver at der tænkes ekstra kreativt for at sikre sig de nødvendige medarbejdere. Arbejdsmarkedsudvalget i Nordfyns Kommune sætter med en ny strategi fokus på, hvordan de lokale virksomheder understøttes bedst muligt til at rekruttere, uddanne og fastholde medarbejdere. Og budskabet fra kommunen til de lokale virksomheder er klart: Ring til os!

Den historisk lave ledighed gør det svært at finde kvalificeret arbejdskraft inden for flere fagområder. Der er derfor behov for et fokus og initiativer, der kan sætte ekstra skub i indsatser, der kan imødekomme de udfordringer virksomhederne oplever - det skal den nye strategi for virksomhedsservice være med til at sikre.

Indsatserne sker igennem et tæt samarbejde mellem jobcentret og virksomhederne og skal både sikre et kompetenceløft af arbejdsstyrken og fastholdelse af de kvalificerede medarbejder, de allerede har, så virksomhederne undgår nedslidning af medarbejdere. Alt sammen noget, der gavner vækst og velfærd i Nordfyn Kommune.

Ifølge direktør for NEET Per Olesen rammer strategien plet:
    - Der er behov for at sikre adgangen til kvalificeret arbejdskraft. Det er nødvendigt for at opretholde virksomhederne konkurrencekraft og vækst. Jeg glæder mig over, at strategien konkret tager udgangspunkt i virksomhedernes forskellige behov og ønsker. Med det udgangspunkt og med viljen til samarbejde, så er jeg sikker på at trædestenene til noget godt er lagt, siger Per Olesen.

For Helle Waagner, formand for Arbejdsmarkedsudvalget, er det vigtigt at lytte til virksomhederne og inddrage virksomhederne i løsningerne:

- Vi har fokus på at sikre, at kommunens borgere kommer i job eller uddannelse, der er målrettet konkrete mangelområder. Den opgave kan vi kun løse ved at have et tæt samarbejde med kommunens virksomheder og de andre aktører på området, ikke mindst Nordfyns Erhverv og Turisme, siger Helle Waagner.

Strategi for virksomhedsservice - læs den her (pdf)

Har din virksomhed brug for sparring til, hvordan jeres behov kan blive understøttet bedst muligt, så ring til virksomhedsservice på tlf. 23 43 70 61

Nørreby - naturpark.jpg

Pilotnaturpark Nordfyn er blevet til i samarbejde med lodsejere. Fotoet er fra Nørreby, som er en del af naturparken.

Pilotnaturpark Nordfyn er en realitet

Sammen med en lang række fantastiske nordfynske lodsejere har Nordfyns Kommune etableret Pilotnaturpak Nordfyn langs den nordfynske kyst.

Pilotnaturparken åbnede officielt søndag den 25. juni, og der vil fremover være en lang række aktiviteter i Pilotnaturparken.

Pilotnaturparken er en del af Danske Naturparker, som drives af Friluftsrådet. Danske naturparker handler om 6 forskellige temaer, Natur, Kulturarv, Friluftsliv, Erhverv, Formidling og Turisme. Der vil derfor blive arbejdet med de 6 forskellige temaer i pilotnaturparken.

Der skal bl.a. arbejdes for mere og bedre natur, synliggørelse og formidling af vores nordfynske kulturarv, bedre forhold for friluftslivet, synliggørelse og formidling af de nordfynske jordbrugserhverv, og så vil vi gerne sikre at de besøgende får ny viden med hjem, når de har besøgt os.

Etableringen af Pilotnaturparken er en del af Nordfyns Kommunes brandingstrategi, og vi håber at Pilotnaturparken kan bidrage til at vi får vist vores skønne område frem på fornemmeste vis, og måske nogen endda får lyst til at flytte hertil.

Det har været en længere proces at nå hertil, men undervejs har der været et godt samarbejde med lodsejere, foreninger, lokalråd og andre initiativtagere i området, som alle har bidraget til at etableringen af Pilotnaturparken kunne virkeliggøres.

Vil du vide mere om Pilotnaturpark Nordfyn, kan du besøge pilotnaturparkens hjemmeside:

www.naturparknordfyn.dk

Eller endnu bedre, besøg en af de 4 formidlingsstationer i Bogense, Nørreby, Fuglsang eller Hasmark :-)

Se en video fra indvielsen:

Play naturpark.png

Sæt kryds i kalenderen ❌

byggesag.jpg

Længere svartider: Pres på vores byggesagsbehandlere

Nye ejendomsvurderinger lægger ekstra pres på vores byggesagsteam. Derfor kan der opleves længere svartider end vanligt.

Vurderingsstyrelsen udsender løbende nye ejendomsvurderinger. Det medfører, at mange boligejere kontakter os for at få rettet deres BBR-ejermeddelelse. Mange af rettelserne kræver samtidig både en byggetilladelse og en landzonetilladelse.

De mange henvendelser medfører, at sagsbehandlingstiden på ændringer i BBR er ekstraordinær lang. Det samme gælder for sagsbehandlingstiden på byggesager og på landzonesager.

Vores medarbejdere kæmper ihærdigt for at få rettelserne tastet ind så hurtigt som muligt, samtidig med at de behandler byggesager og landzonetilladelser.

Vi kan desværre ikke give nærmere oplysning om, hvornår situationen igen er normal - men vi kan love, at vi arbejder intenst på at nå så meget som muligt hver eneste dag.

Plan og Kultur