11. december 2017

Kommune og festival går sammen om at styrke frivillige initiativer i Roskilde

Roskilde Kommune og Roskilde Festival efterlyser i øjeblikket gode og mindre gode erfaringer fra lokale frivillige foreninger. Målet er at udvikle nye redskaber, der kan understøtte det frivillige engagement.

Det skal være både nemmere og sjovere at være frivillig. Det er formålet med et nyt fælles projekt, som Roskilde Festival og Roskilde Kommune netop har startet. Målet er at udvikle en række konkrete redskaber til de mange frivillige grupper i Roskilde Kommune.

Første skridt i projektet er at kortlægge de mange frivillige foreninger og initiativer, så det bliver muligt at indsamle erfaringer og dele viden på tværs af grupperne.

Derfor efterlyser kommune og festival nu erfaringer og viden fra både veletablerede foreninger og nyopstartede grupper, uanset om de er engagerede inden for idræt, sundhed eller sociale forhold.

Joy Mogensen, borgmester i Roskilde Kommune, siger:

"Det skal være sjovt og givende at være frivillig i Roskilde Kommune. Vi er kendte for og stolte over vores mange frivillige, der løfter et hav af opgaver på tværs af hele kommunen. Men vi skal hele tiden udvikle og styrke rammerne for fællesskabet og frivilligheden. Derfor er vi rigtig glade for det samarbejde, vi har med Roskilde Festival."

Signe Lopdrup, administrerende direktør for Roskilde Festival, siger:

"De frivillige foreninger blomstrer i Roskilde samtidig med, at mere uformelle initiativer vinder frem. Det er rigtig vigtigt, at Roskilde Kommune bliver ved med at være helt i front for frivilligheden og sikrer gode rammer for de mange former for frivillighed, der spirer frem i disse år. På Roskilde Festival samler vi hvert år over 30.000 dedikerede frivillige. Vi har derfor valgt frivillighed som fokus for samarbejdet med Roskilde Kommune i det kommende år, da vi har gjort os nogle erfaringer om frivillighed, som vi meget gerne vil folde ud i nye sammenhænge."

De forskellige frivillige foreninger vil løbende blive kontaktet af Roskilde Festivals projektleder Cecilie Kristensen, men alle frivillige foreninger opfordres også til selv at henvende sig og til at udbrede nyheden om projektet, så flest mulige frivillige initiativer kan være med.

I starten af efteråret 2018 skal en række konkrete værktøjer til de frivillige være klar, eksempelvis så frivilligugen i uge 39 kan få glæde af dem. Det er redskaber, som kan hjælpe med alt fra ledelse af frivillige til udvikling af ideer - alt efter hvilket erfaringer og behov, der opstår.

Fakta om Projekt Frivillig i Roskilde:

• Projektet er et samarbejde mellem Roskilde Kommune og Roskilde Festival.
  • Kommune og festival har i flere år arbejdet sammen om forskellige projekter med fokus på blandt andet frivillighed, bæredygtighed og demokrati.
  • Budgettet er på sammenlagt en million kroner, hvor udgifterne deles mellem festival og kommune.
  • Projektet er netop indledt og implementeres og evalueres i slutningen af 2018.

Roskilde Festival skabes af frivillige ildsjæle og er 100 % non-profit. Alt overskud doneres til kulturelle og velgørende formål, og siden begyndelsen i 1970'erne har Roskilde Festival genereret over 320 millioner kroner til udlodning.

Roskilde Festival

Thomas Lenler Olesen, presseansvarlig, danske medier
E-mail: press@roskilde-festival.dk
Pressetelefon: 30 10 82 81

Projektleder Cecilie Kristensen
E-mail: cecilie.kristensen@roskilde-festival.dk

Roskilde Kommune
Michael Dahl Nielsen, Kommunikations- og pressechef
E-mail: michaeldn@roskilde.dk

Online medieservice
I presserummet på vores hjemmeside finder du kontaktinformationer, højopløselige fotos, pressemeddelelser, informationer om akkreditering og meget andet materiale, som du kan anvende i forbindelse med dit redaktionelle arbejde.

Vi ses på Roskilde Festival 30. juni til 7. juli 2018.

Social media icon Social media icon Social media icon
Non-profit since 1972