Dansk design skabt til lang levetid:

Beosound Level er verdens første Cradle to Cradle®-certificerede højttaler

Beoplay+EQ+0006.png

Bang & Olufsens anmelderroste højttaler Beosound Level, der blev lanceret i starten af året, er blevet tildelt en Cradle to Cradle-certificering® – og endda som den første højttaler nogensinde.

Ovenikøbet er Bang & Olufsen blandt de første virksomheder, der har modtaget certificeringen under den nye Cradle to Cradle Certified Version 4.0 standard, som er den mest ambitiøse standard for design og fremstilling af produkter, der bidrager til en bæredygtig fremtid.

"Det er en stor anerkendelse og understreger Bang & Olufsens engagement i at designe med fokus på at forlænge produktets levetid og dermed deres påvirkning på miljøet. Certificeringen er et vigtigt skridt i at demonstrere, hvordan hele elektronikindustrien kan arbejde med at forlænge produkters livscyklus og dermed reducere e-affald," fortæller Mads Kogsgaard Hansen, Senior Global Product Manager for Classics & Product Circularity hos Bang & Olufsen.

BangOlufsen_BeoSoundLevel_MeroxCMA_Warm_14.jpg

Den mest pålidelige og avancerede standard
Cradle to Cradle certificeringen® er et globalt anerkendt certifikat, der anses for at være den mest pålidelige og avancerede videnskabsbaserede standard for design og fremstilling af produkter, der bidrager til produktcirkularitet. Den fjerde version af Cradle to Cradle certificeringen, som B&O er blevet tildelt, indeholder nye og forbedrede krav i alle ydelseskategorier. Filosofien bag certificeringen er at skabe en bæredygtig verden, hvor materialer ses som næringsstoffer, der cirkulerer i en lukket cirkel og i sidste ende eliminerer al affald.

"Certificerinen af Bang & Olufsens højttaler, Beosound Level, beviser, at et paradigmeskift fra et lineært til et cirkulært system i forbrugerelektronikindustrien er både muligt og gennemførligt", siger Christina Raab, Vice President Strategy & Development hos Cradle til Cradle Products Innovation Institute.

Stigende mængde elektronikaffald er et globalt problem
I 2019 var mængden af produceret ​​elektronikaffald globalt 44,4 millioner tons. Det tal forventes at stige til 77,4 inden 2030 ifølge The Global E-waste Monitor, 2020.

Den stigende mængde e-affald er i høj grad drevet af en brug og smid væk-kultur, hvor vi udskifter elektronik efter skiftende tendenser og generelt vælger elektronik med begrænset levetid (Eurostat, 2019a).

En af anbefalingerne til, hvordan man kan vende denne tendens, er at forlænge levetiden for elektronik. At designe produkter skabt til en lang levetid har altid været et fokus for Bang & Olufsen, men det har været udfordret af en konstant og rivende udvikling af teknologi. For Bang & Olufsen baner Cradle to Cradle-certificeringen nu vejen for at bidrage til at vende denne tendens, så kunderne føler sig motiverede til at beholde, reparere og opgradere deres produkters hardware og software, så de kan skabe glæde i årtier.

"Vi vil gerne udfordre den holdning blandt forbrugerne, at elektronik er noget, man relativt hurtigt skiller sig af med. Vores Cradle to Cradle-certificering® er kun begyndelsen på at forbedre bæredygtigheden i Bang & Olufsen. Vi skal bygge på vores stærke fundament for design, håndværk og lang levetid og skabe en langsigtet, bæredygtig forretningsmodel," siger Mads Kogsgaard Hansen.

KONTAKT

Har du spørgsmål til produkterne, forespørgsel om interviews eller ønsker du at låne Bang & Olufsen-produkter til test eller foto, kontakt Katrine Munkeholm på tlf. 2829 7632 eller katrine@fday.dk

Skærmbillede 2018-01-25 kl. 15.20.57.png

FRIDAY -  Bredgade 25 F, 4. sal  - 1260 København K