Joan Kamstrup siger farvel til forenings- og kulturlivet

Mariagerfjord Kommune skal snart på jagt efter en ny kultur- og fritidschef

joan-kampstrup-lowress.jpg

Når Mariagerfjord Kommunes mangeårige kultur- og fritidschef Joan Kamstrup går på pension til maj, skal der findes en ny til posten.

Snart 65-årige Joan Kamstrup kan fejre 25 års jubilæum i Mariagerfjord Kommune, når 2023 rinder ud. Til maj hopper hun imidlertid af ved målstregen for at nyde sit velfortjente otium. Det er grunden til, at Mariagerfjord Kommune snart drager på jagt efter en ny kultur- og fritidschef.

Joan Kamstrup kom fra den gamle Hobro Kommune og har siden kommunesammenlægningen været chef for Kultur og Fritid i Mariagerfjord Kommune.

Joan efterlader sig et fagområde, som har sat et stort positivt fokus på kommunen. Der er en hel rygsæk af successer, som Joan kan være stolt af.

- Det betød særligt meget, da vi for år tilbage blev 'Kulturarvskommune'. Det krævede en enorm indsats fra mange og med Real Danias hjælp kom opslagsværket 'Kulturatlas', som er fantastisk læsning om vores skønne kommune. Arbejdet med kulturarvskommune blev faktisk startskuddet til flere fantastiske tiltag, som det Maritime Kulturcenter og en visionær strategi for vores smukke fjord, siger Joan Kamstrup.

- Rigtig meget er lykkes de sidste 25 år med god hjælp fra visionære politikere og ikke mindst fra vores dygtige og dedikerede medarbejdere samt ledere af kulturinstitutionerne, Mariagerfjord Ungdomsskole, Kulturskolen, Biblioteket og Biecenteret. Jeg er meget stolt af dem alle sammen. De er drivkraften. Jeg har blot kæmpet for og forsøgt at påvirket rammerne, konkluderer kultur- og fritidschefen.

Af stoltheder kan det kulturelle fyrtårn Mariagerfjord Pigekor nævnes. Det har udviklet hele korskole-konceptet, som Joan har medvirket til at sikre politisk, økonomisk og ledelsesmæssigt. Joan Kamstrup har også en stor rolle i kommunens status som breddeidrætskommune, sikret en succesfuld kobling mellem natur og fritid i forhold til Hærvejen og motiveret et veldrevet samarbejde om udviklingen af Fyrkat sammen med Nordjyllands Museum. Og så er der Himmerlands Teater, som utallige gange har opnået seks stjerner for forestillinger, Kunstetagernes mange flotte udstillinger og listen kunne blive ved.

- Joan Kamstrup har de kompetencer og egenskaber, som vi vægter højt som chef. Hun er modig, udviklingsorienteret og i stand til at sætte en tydelig retning for Kultur- og Fritidsområdet. Der er ingen tvivl om, at Joan har været meget værdsat af sine ledere og medarbejdere, fastsætter Torben Ladefoged, direktør for Teknik, Kultur og Klima.

Direktøren har også altid værdsat, at Joan aldrig har svigtet sin egen, smittende stolthed over området.

- Som direktør er jeg ked af at miste en god chefkollega, men jeg forstår selvfølgelig Joans beslutning om, at tiden er kommet til at nyde næste kapitel i livet med mere tid til sig selv og sin store familie, siger direktøren.

Det bliver er en stor arv, der skal løftes på et kultur- og fritidsområde med 200 ansatte, der hver dag står op for at sikre stoltheden på området samt gode vilkår for borgernes fritidsliv, frivillighed, oplysningsmuligheder, underholdning og kultur og bosætning.

- Nu venter en spændende ledelsesopgave med at udvikle vores kulturliv og fritidsliv med fokus på de frivillige foreninger og borgernes aktive liv. Der bliver samtidig rig mulighed for at sætte sit eget præg på stillingen, forsikrer Torben Ladefoged.

Stillingen som kultur- og fritidschef bliver slået op i foråret, så den nye chef kan træde i rollen i sensommeren.

·         Direktør Torben Ladefoged, tlf. 23230054

·         Kultur- og Fritidschef Joan Kamstrup, tlf. 29231848