31. januar 2019

Lundtofte Skole og Kulturcenter får moderne faciliteter

Lundtofte Skole og Kulturcenter skal bygge bro mellem skole og lokalsamfund. En omfattende helhedsrenovering vil løfte den gamle skole og give både elever og lærere et mere tidssvarende og inspirerende læringsmiljø. Samtidig vil et nyopført kulturcenter blive et aktiv for både skole, lokale borgere og foreningslivet.

Lundtofte Skole og Kulturcenter - ude

Lundtofte Skole og Kulturhus - inde

Økonomiudvalget har nu på anbefaling af Byplanudvalget, Børne- og Ungdomsudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget godkendt disponeringen af de kommende faciliteter for den nye Lundtofte Skole og Kulturcenter. Det er KANT Arkitekter A/S som totalrådgivere på opgaven, der efter tæt dialog med brugere og forvaltning har udarbejdet et dispositionsforslag for renoveringen af skolen med faciliteter, der også kan rumme kultur- og fritidsaktiviteter.

Lundtofte Skole får et omfattende løft med tidssvarende og brugervenlige faciliteter. Der kommer blandt andet mere luft, lys og plads i klasselokalerne, og der etableres nye læringsnicher, hvor eleverne kan fordybe sig og arbejde i mindre grupper.

Ud over at skolen og de nuværende skolebygninger får et løft, bliver den mest iøjefaldende forandring opførelsen af et nyt Kulturcenter. Kulturcenteret bliver en trapezformet tilbygning, der kiler sig ind mellem de eksisterende bygninger med ansigt mod skolegården.

"Det er en længe ventet glæde, at vi er kommet så langt med byggeplanerne for Lundtofte Skole og Kulturcenter, hvor moderne og mere inspirerende læringsrum skal skabe de bedst mulige forudsætninger for elevernes læring og trivsel. På plussiden er også en ny tilbygning, som udover kulturcenter kommer til at fungere som et centralt samlingssted for skolens elever og lærere med plads til både sang, musik, teater og sociale arrangementer. Jeg tror, vi får et resultat, som både skole og lokalmiljøet bliver glade for", udtaler formand for Børne- og Ungdomsudvalget, Gitte Kjær-Westermann.

Brobygning mellem skole og lokalmiljø
I tillæg til aktiviteter for eleverne i skoletiden vil Kulturcenteret være for lokale borgere, som inviteres indenfor til kultur- og fritidsarrangementer og -oplevelser. På den måde er det ikke bare skolen, men hele lokalområdet, som får en ny bygning.

I tilknytning til Kulturcentret i den nye bygning bliver der etableret et bibliotek. Det bliver et kombibibliotek, hvor en kombineret samling af skolens og Stadsbibliotekets materialer kan udlånes til alle. Det betyder, at skolens børn og borgerne i området får adgang et større udvalg af materialer.

Taarbæk Skole i Lyngby-Taarbæk Kommune har allerede et kombibibliotek, som både skole og lokalmiljø er rigtig glade for. På Lundtofte Skole og Kulturcenter er ønsket at skabe et tilsvarende miljø.

Samtænkning af skole og andre aktiviteter betyder, at faciliteterne på den nye Lundtofte Skole og Kulturcenter udnyttes bredt og kommer i brug på en ny måde. De enkelte klasse- og faglokaler bliver mere fleksible og kan derfor bruges til undervisning i flere fag, lige som skolen generelt bliver mere fleksibel og kan lægge hus til flere funktioner og flere brugere. Der kommer blandt andet faciliteter til fritidsbrugere som fx hobbyforeninger, aftenskoler og idrætsforeninger.

"Det er en rigtig god idé at tænke brugen af skolernes faciliteter bredere. På den måde bliver skolen en mere naturlig og aktiv del af lokalområdet og lokalsamfundet, og skolen kan bidrage til kultur- og fritidslivet i bydelen og omvendt. Lundtofte Skole og Kulturcenter bliver et aktiv for både skole, lokale borgere og foreningslivet, og det ser jeg rigtig meget frem til", udtaler formand for Kultur- og Fritidsudvalget, Mette Schmidt Olsen.

Den konkrete anvendelse af de nye faciliteter, herunder også dialog med fritidsbrugerne om deres anvendelse, vil ske når Lundtofte Skole og Kulturcenter står færdig.

Lundtofte Skole lægger i dag hus til godt 500 elever og 50 lærere, og vil, når den nye Lundtofte Skole og Kulturcenter står færdigt, være forberedt til en fuldt tresporet skole. Byggeriet forventes at starte til januar 2020.

Formand for Børne- og Ungdomsudvalget, Gitte Kjær-Westermann, gitkw@ltk.dk

Formand for Kultur- og Fritidsudvalget, Mette Schmidt Olsen, msol@ltk.dk