Innovativt og miljøvenligt design
Oktober 2018

NYHED: Nova fra Mater

Etisk design til din spisestue

Nova betyder ny, og tankerne bag den nye stol fra Mater skiller sig da også ud ved at være skabt af en ny, banebrydende måde at udnytte affaldstræ på – blot én af mange nye teknologier, møbelproducenten Mater eksperimenterer med for at reducere verdens CO2-aftryk og udnytte restmaterialer til high end design.

'Nova', spisebordsstol i genanvendt resttræ fra finér-produktion. Den nye type finér er ligeså stærkt som traditionelt 3D-finer, der normalt bruges til møbelproduktion – blot sikrer det minimalt spild fra møbelindustrien. DKK 1.995

Mens Nova betyder 'ny,' er Mater latinsk for 'moder'. For de passionerede ildsjæle i designvirksomheden i Københavns Nordvestkvarter er navnet en daglig påmindelse om at bidrage til at forebygge de udfordringer, Moder Jord er udsat for – bidrag i form af meningsfyldt design produceret af bæredygtige materialer.

Derfor er Mater konstant på udkig efter nye produktionsmetoder og udforsker, hvordan fx genbrugt aluminium og plastaffald fra havene kan forvandles til smukke designmøbler- og lamper. Til stolen Nova er der brugt en ny, banebrydende genbrugsteknik, som Mater er de første i Danmark til at udnytte.
Teknikken går ud på at indsamle overskudstræ fra fabrikker, der producerer bl.a. møbler i finér. Resttræet skæres op påny og limes igen, hvilket giver en fin tekstur og et mere organisk udtryk på overfladen. Resultatet er i dette tilfælde blevet en smuk fortolkning af et nyt materiale, der oven i købet gør stolen utrolig behageligt at sidde i, fordi det er så fleksibelt.

Nova er med andre ord udnyttelse af råmaterialer og minimering af affald fra finerproduktionen på allersmukkeste vis.

Det handler om at skubbe grænser

Bag stolens bløde former står ARDE Design Studio, grundlagt af René Hougaard. Hver dag arbejder den erfarne designer på at skabe møbler, som tager sig ud på bedste vis hjemme i kundernes stuer.

"Derfor var Novas største test den aften, jeg satte den ved mit eget spisebord. Og der var noget, der ikke spillede. Jeg brugte hele weekenden på at lave nye skitser og save på værkstedet. Men så faldt brikkerne på plads – den fik sit eget udtryk, sin egen historie, sin egen form," fortæller den kompromisløse designer, der dog har måttet omforme den adskillige gange siden, efter at Mater blev præsenteret for designet. Herfra var kravet nemlig, at materialerne skulle være genanvendt.
"Det er jo med til at give stolen en helt ny facet, at den skulle tilpasses det utraditionelle materiale, samtidig med at den bevarede symbiosen mellem sæde og understel."

Nova fås i tre varianter og kan stables perfekt i op til seks stole, hvilket også gør den velegnet til kommercielt brug. Nova, designet af ARDE, i genanvendt 3D bøgefiner og stålramme. B 54 cm, D 49 cm, H 78 cm, DKK 1.995

I butikkerne fra starten af oktober
Nærmeste forhandler oplyses hos Mater, tlf. 7026 4488, materdesign.com.

Alle højtopløselige billeder fra Mater kan downloades på fdaylife.dk.

Har du spørgsmål til produkterne, eller ønsker du at låne produkter til styling, bedes du kontakte Anja Hellberg hos FRIDAY på tlf. 2858 8076 eller anja@fday.dk.

Dansk design skabt til et langt liv

Mater er stiftet af CEO Henrik Marstrand i 2006 ud fra en vision om at forene god etik med smukt design og sublimt håndværk. Den ambitiøse, bæredygtige tilgang til produktionen er i dag en del af den danske virksomheds stærke DNA. I samarbejde med både etablerede designnavne og nye talenter kombinerer Mater highend-møbler og belysning med arbejdsmetoder, der støtter mennesker, miljø og lokale håndværkstraditioner.
Maters æstetik har klare referencer til skandinavisk minimalisme, og alle design er produceret efter bæredygtige metoder og med fokus på miljøvenligt materialevalg. Mater forhandles i 40 lande verden over.

Se mere på materdesign.com.

FRIDAY -  Bredgade 25 F, 5. sal  - 1260 København K