23. september 2019

Kom indenfor i Alkymistens Laboratorium

Hvad gemmer en alkymist i sine skuffer? Hvilke planter kan bruges som medicin? Hvad er farvepigmenter lavet af? Alt det og meget mere kan børn, unge og andre nysgerrige finde svar på, når Vejle Kunstmuseum åbner kunstudstillingen Alkymistens Laboratorium fra den 12. oktober 2019. Til åbningen er der gratis koncert med Katrine Bille, kendt fra bl.a. Lille Nørd på DR Ramasjang.

Besøgende kan gå på opdagelse i alkymistens skuffer og skabe, høre lydhistorier om forunderlige objekter, være med til at skabe fantasidyr, undersøge forskellen på spiselige, medicinske og giftige planter, opleve over 100 forskellige farvenuancer og interagere med et foranderligt skyggerum. Udstilingen åbner på Vejle Kunstmusem lørdag d. 12/10, hvor Katrine Bille, kendt fra bl.a. Lille Nørd på DR Ramasjang, giver koncert.

Fra den 12. oktober 2019 kan besøgende udforske, opdage og skabe, når Vejle Kunstmuseum åbner kunstudstillingen Alkymistens Laboratorium. Udstillingen har allerede besøgt både Vendsyssel Kunstmuseum og Skovgaard Museet i Viborg, hvor flere tusinde børn med stor iver har taget del i alkymistens forunderlige univers. Udstillingens koncept og indhold er skabt af billedkunstner Cecilia Westerberg.

Både udstillingens indhold og samarbejdskonstellationen er blevet rost i en evalueringsrapport til Nordea-Fonden, forfattet af forsker Louise Ejgod fra Center for kulturevaluering på Aarhus Universitet. I rapportens konklusion står blandt andet: "Udstillingen lykkes med at tilbyde en umiddelbar, engagerende oplevelse for børn, der appellerer til deres lyst til at involvere sig."

Med Alkymistens Laboratorium ønsker de fire museer gerne at inspirere børn og unge til at opdage kunst på ny. Trine Grøne fra Vejle Kunstmuseum fortæller:

"Cecilia Westerberg har med denne udstilling skabt noget helt unikt for børns møde med kunst. Vores fokus på et sanseligt, kreativt og aktivt møde med billedkunst har vist sig at gøre en stor forskel for børn. Vi glæder os til at se rigtig mange af dem i Vejle, i selskab med deres familier, bedsteforældre og skoleklasser. Men vi må nok skuffe de børn, der forventer at kede sig på kunstmuseet!"

Udstillingen åbner lørdag 12. oktober kl. 14 med en festlig koncert for børn af Katrine Bille med band fra DR Ramasjangs Lille Nørd, inden hun viser op i udstillingen. Dermed bliver ferniseringen startskuddet for en efterårsferie, hvor Vejle Kunstmuseum har masser af aktiviteter for børn og familier.

Få aktiveret både krop og sanser i udstillingens fire forunderlige rum
Udstillingens besøgende kan se frem til en fantastisk rejse igennem fire finurlige rum; Wunderkammer, Herbarium, Farvelaboratorium og Transformationsrum. Tilsammen en totalinstallation, der både aktiverer krop og sanser. Besøgende kan gå på opdagelse i alkymistens skuffer og skabe, høre lydhistorier om forunderlige objekter, være med til at skabe fantasidyr, undersøge forskellen på spiselige, medicinske og giftige planter, opleve over 100 forskellige farvenuancer og interagere med et foranderligt skyggerum.

Ambitionerne med udstillingen er at vise, hvordan samarbejde mellem små museer kan skabe store kunstoplevelser for børn og unge i provinsen. Projektet er støttet af Nordea-fonden og Statens Kunstfond, som har bidraget med cirka 2 millioner kroner. En begejstret direktør for Nordea-fonden, Henrik Lehmann Andersen, udtaler i den forbindelse:

"Fra barnsben skal børn over hele landet opleve fascinerende møder med kunstens verden. Samarbejdet mellem de fire museer er et vigtigt bidrag til, at flere børn og unge får en god kunstoplevelse, som inspirerer dem til mange flere museumsbesøg."

Kunstneren bag de mange sanseoplevelser
Udstillingen er skabt af billedkunstneren Cecilia Westerberg, der har en lang række museumsudstillinger bag sig - både i udlandet og i Danmark. Cecilia Westerberg afholder desuden løbende workshops i billedkunst og underviser både børn, unge og voksne. Under udarbejdelsen af Alkymistens Laboratorium samarbejder hun med radiodokumentarist Rikke Houd og udstillingsarkitekt Stine Friese.

I udstillingsperioden er der arrangementer i efterårsferien for børn og deres familier. Skolerne tilbydes forløb, og kunstner Cecilia Westerberg afholder en uges huskunstnerworkshop i samarbejde med to skoler i Vejle kommune. Senere får voksne mulighed for foredrag om historisk alkymi og kunst i udstillingen. Læs mere om alle arrangementer og skoleforløb på vejlemuseerne.dk/alkymistens-laboratorium.

Alkymistens Laboratorium er skabt i et samarbejde med Vendsyssel Kunstmuseum, Skovgaard Museet i Viborg, Vejle Kunstmuseum og J.F. Willumsens Museum i Frederikssund, som på skift er aktuelle med udstillingen og dermed giver besøgende et unikt indblik i alkymistens videnskabelige, kunstneriske og magiske verden.

Praktisk information

Ny udstilling: Alkymistens Laboratorium

Sted: Vejle Kunstmuseum, Flegborg 16-18, Vejle

Fernisering: Lørdag d. 12/10 kl. 14.00-16.00.

Udstillingperiode: 12/10 2019 - 21/01 2020.

Mere info: vejlemuseerne.dk/alkymistens-laboratorium

Både udstillingsåbningen og adgang til museet er gratis.

Udstillingsperioder for de fire museer

• Vejle Kunstmuseum: 12. oktober 2019 til 21. januar 2020
  • J.F. Willumsens Museum: 8. februar til 31. maj 2020
  • Skovgaard Museet viste udstillingen fra januar til april 2019
  • Vendsyssel Kunstmuseum viste udstillingen fra september 2018 til januar 2019

Evalueringsrapporten kan læses på Center for kulturevaluerings hjemmeside.

Klik på billede for at downloade i høj opløsning.

Foto: Emil Brøbech

Foto: Cecilia Westerberg

Udsnit af værk fra udstilingen. Cecilia Westerberg

Foto: Cecilia Westerberg

Katrine Bille, kendt fra bl.a. DR Ramasjang, optræder til udstillingsåbningen 12/10 kl 14.00. Pressefoto.

Trine Grøne
Museumsinspektør, Vejle Kunstmuseum
4016 7053 / trigr@vejle.dk

Vi formidler gerne kontakt til Cecilia Westerberg, Louise Ejgod (Center for kulturevaluering) eller Henrik Lehmann Andersen (Nordea Fonden).

VejleMuseerne - Spinderigade 11E - 7100 Vejle - Tlf. 76 81 31 00 - Mail: museerne@vejle.dk