Fællesskab, forståelse og fifs til personer med følger efter slagtilfælde

Et samarbejde mellem Mariagerfjord-, Vesthimmerland-, Rebild Kommune, Hjerneskadeforeningen Himmerland og Aalborg Universitetshospital har ført til et forløb, hvor borgere, der har oplevet et stroke, får værktøjer til at håndtere følger.

IbenGoos.jpeg

Iben Goos Bahnson fra Hobro fik i september 2022 et mildt slagtilfælde, som har ført til, hun fortsat døjer med træthed. Hun er ikke den eneste, for tilbuddet "Livet efter stroke" fik hurtigt fyldt pladserne op.

I Hobro har ca. 15 deltagere bestående af personer med følger og deres pårørende fået viden om kost, medicin, psykiske reaktioner, start på arbejde efter sygemelding samt inspiration til fysisk aktivitet og håndtering af træthed.

- Det har været rigtig godt at deltage, fordi jeg har snakket med andre i samme situation som mig og fået viden fra blandt andet en sygeplejerske og en psykolog, fortæller Iben Goos Bahnson.

Hun fortsætter med at fortælle, at mange af de bekymringer hun selv går med, er præcis de samme som de andre deltageres, hvorfor det giver mening at være sammen på et gruppeforløb.

Tina Thomsen, hjerneskadekoordinator i Mariagerfjord Kommune forklarer, at det er udbredt, at man som patient og pårørende står med bekymringer efter en blødning eller blodprop i hjernen. Ofte sendes man hjem fra sygehuset indenfor kort tid og det er først herefter, at de psykiske reaktioner dukker op.

- Det er naturligt, at et stroke fører bekymringer med sig. Det kan være bekymring for, om det sker igen, om man nogensinde slipper for senfølger eller om man nogensinde kommer til at kunne vende tilbage til en hverdag som tidligere, uddyber Tina Thomsen.

Kursustilbuddet er tænkt som en støtte for både borgeren, der har været igennem et sygdomsforløb samt evt. pårørende - og vi er glade for at se, at deltagerne også har glæde af hinanden, slutter Tina Thomsen.

Livet efter stroke
Kursusforløbet er lavet i et samarbejde mellem Mariagerfjord-, Rebild-, Vesthimmerland Kommune, Neurologisk Apoleksiafsnit på Aalborg Universitetshospital og Hjerneskadeforeningen Himmerland.

Det er et kursustilbud til borgere, der oplever lette eller ingen følger efter at have haft et slagtilfælde. Pårørende kan også deltage i tilbuddet.
Gennem fire kursusgange underviser fagpersoner og der er et særligt fokus på at skabe tryghed, forståelse og forklare, hvad der er sket i hjernen efter et stroke samt hvordan man selv kan forebygge nye blodpropper eller blødninger i hjernen.

Visitering til tilbuddet sker gennem Neurologisk Apopleksiafsnit på Aalborg Universitetshospital. Der er de seneste år udskrevet ca. 100 borgere fra Neurologisk Apopleksiafsnit til egen bolig i Mariagerfjord Kommune.

• Tina Thomsen, hjerneskadekoordinator i Mariagerfjord Kommune, tlf. 97113424
  • Iben Goos Bahnson, deltager i forløbet "Livet efter stroke", tlf. 24207675