Ny vandrerute er en fest for fodfolket

Købstadsmiljø, smuk natur og fine fortidsminder gør vandreruten 'Mariager Rundt' til et hit

Jørgen Hammer presse.JPG

Udvalgsformand Jørgen Hammer Sørensen åbnede officielt den 11,4 kilometer lange vandrerute, som bugter sig gennem smuk og varieret natur, langs fjorden og via Mariager bymidte. Han havde god hjælp af kommunens naturmand Kenneth Jensen.

Er du en af de mange danskere, der elsker en rask travetur, der byder på enestående natur og historiens vingesus? Så kan du godt snøre vandrestøvlerne og sætte kursen mod Mariager. Den spritnye vandretur 'Mariager Rundt' er nemlig netop blevet indviet med manér.

Vandreturen går gennem Mariagers charmerende bymidte og som navnet indikerer hele vejen rundt om Mariager. Turen går langs fjorden, op til Rosenhaven og Munkholm anlæg, forbi Hohøj, Danmarks største gravhøj fra bronzealderen, og ud til Alstrup Krat med de mange fortidsminder, før turen igen tager én med tilbage gennem Oksedalen til torvet i Mariager.

Den allerede populære Hohøj-rute på fem kilometer er således en del af 'Mariager Rundt'.

Jørgen Hammer Sørensen, formand for kommunens teknik og miljøudvalg, er begejstret for den nye vandrerute:

- Det er skønt at se, at den gamle købstad, bakkerne, skoven, fjorden og historiens vingeslag kan rummes i en enestående vandrerute, der byder på udfordringer og oplevelser for både børn og voksne. Turen er uden tvivl gode sager for både krop og sind, siger Jørgen Hammer Sørensen.

Vandreruten blev indviet 1. september, hvor foreningen 'Bevæg dig for Livet' og alle andre fremmødte fyrede den af med telthygge, bål, trolde-tegninger og en guidet tur til skovtrolden Ivan, inden snoren blev klippet til Mariagerfjord Kommunes nyeste vandrerute.

De mange fremmødte kunne inden snoreklippet nyde en let anretning, som var forberedt i det fri af Mariagerfjord Kommunes naturvejleder Karsten Rybjerg med flot assistance af elever fra ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU).

Mariagerfjord Kommune har siden 2007 arbejdet med at gøre naturområder mere tilgængelige. Der er både lange vandreforløb på over 10 km og mindre rundture på 1-5 km. Den nye 11,4 km lange vandrerute er nyeste skud på stammen i arbejdet for at gøre kommunen til en vandredestination i verdensklasse.

Jørgen Hammer Sørensen vurderer, at den nye vandrerute vil tiltrække fodfolk fra nær og fjern og blive lige så populær som Panoramaruten i Hobro, som Deutsche Wanderinstitut har certificeret som Premium Wanderweg. Han håber, at 'Mariager Rundt' snart vil få samme status og dermed blive den sjette danske vandrerute, der kan smykke sig med den flotte titel.

- Jeg er sikker på, at ruten bliver en fest for fodfolket. Det er også og ikke mindst takket være mange velvillige og lokale lodsejere, der stiller deres jorde til rådighed for os og bidrager til unikke vandremuligheder i Mariagerfjord Kommune, slutter Jørgen Hammer Sørensen.

Læs mere om ruten, og hvor det er muligt at hoppe på:

mariager Rundt.jpg

•    Udvalgsformand Jørgen Hammer Sørensen, tlf. 24 44 39 23.
•    Naturvejleder Karsten Rybjerg Larsen, tlf. 23 33 50 38.
•    Naturformidler Mette Vesterhaab tlf. 24 47 97 65.

Mariagerfjord Kommune

Nordre Kajgade 1 | 9500 Hobro | Tlf: 97 11 30 00 | raadhus@mariagerfjord.dk