21. november 2019

Hvad er fremtidens museum? Fyraftensmøde med Rane Willerslev i Egtved

Den 17. december har foreningen Egtvedpigens Venner inviteret Nationalmuseets direktør, Rane Willerslev, til fyraftensmøde med temaet 'fremtidens museum' i Roberthus i Egtved.

Tirsdag d. 17. december kl. 16.00-17.30 har foreningen Egtvedpigens Venner inviteret Nationalmuseets direktør, Rane Willerslev, til fyraftensmøde med temaet 'fremtidens museum' i Roberthus i Egtved. Foto: Rune Clausen, Nationalmuseet.

Nationalmuseets direktør Rane Willerslev er en af landets mest fremtrædende stemmer i debatten om museernes fremtid. I forbindelse med udviklingsprocessen frem imod et nyt oplevelsescenter ved Egtvedpigen Grav har foreningen Egtvedpigens Venner inviteret ham til et fyraftensmøde i Roberthus i Egtved tirsdag d. 17. december kl. 16.00-17.30.

Egtvedpigen er et ikon for dansk bronzealder og en helt central figur i fortællingen om Danmarks fortid. Et nyt ambitiøst oplevelsescenter skal tiltrække mange flere besøgende til Egtved og skabe synergi til lokalområdets beboere og til hele udviklingen i Vejle Ådal.

Oplevelsescenteret tager udgangspunkt i Egtvedpigens personlige fortælling og vil skabe en sanselig og stemningsfuld formidling af bronzealderen. Moderne, engagerende og involverende virkemidler vil genskabe og formidle Egtvedpigens liv og endelige hvilested i Egtved.

Med fyraftensmødet ønsker Egtvedpigens Venner at hente inspiration til nye tanker om det fremtidige oplevelsescenter.

Egtvedpigens Venner har formuleret en række stikord til Rane Willerslev:

• Er fremtidens museum overhovedet et museum?
  • Kan vores historie fortælles, så den taler til alle, unge og gamle, danskere og udenlandske turister?
  • Er fremtidens museum særligt børnenes museum? Skal fokus flyttes fra "sølvhjelme" til børnefamilier? - Hvad vil det så betyde for formidlingen?
  • Må vores historiefortælling underholde? Hvis ja, hvem skal så underholde - fagfolk? - frivillige?

Foreningen Egtvedpigens Venner blev dannet i 2017 med det formål at fremme viden om Egtvedpigen og understøtte kendskabet til hendes gravplads i Egtved. Foreningen er en af VejleMuseernes samarbejdspartnere i oplevelsescenterprojektet, der også omfatter Nationalmuseet, Aarhus Universitet, Vejle Kommune og Egtved Udviklingsråd.

Egtvedpigen og hendes grav betragtes på verdensplan som et vigtigt arkæologisk fund. Den nyeste forskning giver en langt mere nuanceret forståelse af bronzealderens mennesker, som også fortjener vores opmærksomhed i dag. Vi ved, at man allerede i bronzealderen havde kontakt med resten af Europa og handlede i stor stil.

Nogle undersøgelser viser endda, at Egtvedpigen selv kan være rejst hertil fra Schwarzwald-området i Sydtyskland. Disse undersøgelser har været anledning til stor debat de seneste år.

Det er gratis at deltage for medlemmer af foreningen Egtvedpigens Venner. Billetprisen for øvrige deltagere er 80 kr. Billetter kan købes på vejlemuseerne.dk/fremtidens-museum.

Praktisk information

Fyraftensmøde mede Rane Willerslev om fremtidens museum

Sted: Roberthus, Tybovej 2, Egtved

Tid: Tirsdag d. 17/12 kl 16-17.30