Pressemeddelelse 11. marts 2019

Jobmesse skaber rum for mødet og matchet mellem arbejdsgivere og ledige

Virksomheder i Horsens løfter et socialt ansvar, når de rækker hånden ud mod ledige og tilbyder ansættelser i aflønnede småjobs.

Torsdag 21. marts kl. 12.30 åbner dørene for den årlige jobmesse, som Horsens Alliancens Jobtaskforce står for.

Ved at skabe rum for det personlige møde mellem arbejdsgivere og ledige håber Jobtaskforcen endnu engang at bidrage til, at et stort antal ledige kommer i job.

På jobmessen er der særligt fokus på at matche virksomheder og ledige til de såkaldte småjobs. For selvom et småjob måske kun er få timer om ugen, kan det få kolossal betydning for det enkelte menneske, der ud over at få en løn og en reel tilknytning til virksomheden, også får nye relationer og erfaringer at bygge videre på.

For de virksomheder, der skaber småjobs, er gevinsterne også til at få øje på. Virksomhederne får med et småjob mulighed for at få løftet nogle af de små opgaver, som kan hobe sig op, når der er travlt. De er samtidig med til at løfte et socialt ansvar, når de rækker hånden ud mod ledige og tilbyder ansættelser i aflønnede småjobs.

Medlem af Jobtaskforcen, Bo Ulsøe, glæder sig til jobmessen og håber, at rigtig mange lokale virksomheder vil bakke op:

- Målet er, at 200 ledige kommer i småjob i 2019. Det er et ambitiøst mål, men vi tror på, at der er masser af småjobs i virksomhederne. Og vi ved fra de virksomheder, som allerede har ansatte i småjobs, at det batter. Det frigør tid og ressourcer blandt de øvrige ansatte - og så skaber det stolthed og glæde at løfte et sociale ansvar.

Ginnerup Arkitekterne er en af de virksomheder, der har glæde af at have fået en ledig i småjob. De har lige nu ansat 56-årige Ina Petersen i et småjob 6 timer om ugen. Jobbet består bl.a. i at klargøre frokosten for de andre ansatte.

- Vi mødte første gang Ina på jobmessen i 2017. Det var fedt at være del af jobmessen, fordi den jo skaber mulighed for, at virksomheder og jobsøgende kan mødes på en uformel måde og "se hinanden an". Kemi betyder enormt meget, når vi ansætter, og vi kunne allerede på messen mærke, at der med Ina var en gensidighed og respekt, siger Jens Erik Rasmussen, partner hos Ginnerup Arkitekterne.

Borgmester Peter Sørensen glæder sig over, at Jobtaskforcen igen i år inviterer virksomheder og ledige til jobmesse om småjobs:

- Småjobs er en fantastisk mulighed for at få skabt flere jobåbninger til ledige og samtidig afhjælpe noget af den efterspørgsel, som virksomhederne har, efter arbejdskraft. Og småjobs er jo et reelt job, så jeg håber og tror på, at endnu flere af vores lokale virksomheder vil benytte sig af denne mulighed og tilmelde sig jobmessen.

42 virksomheder har allerede tilmeldt sig jobmessen 21. marts, men der er plads til flere. Skal din virksomhed også være med? Så kontakt chefkonsulent Sanne Ravn på sarav@horsens.dk eller på telefon 24 65 95 31.

Jobmessen - mennesker mødes

Insero Atrium

Torsdag 21. marts kl. 12.30 - 15.30

Hør mere om jobmessen og tilmeld dig ved at kontakte chefkonsulent Sanne Ravn på telefon 24 65 95 31 eller mail: sarav@horsens.dk

Jobtaskforcen

Det er Jobtaskforcen i Horsens, der er vært for jobmessen. Jobtaskforcen består af lokale erhvervsledere, kommunen og brancheorganisationer, som arbejder sammen om at styrke det sociale ansvar ved blandt andet at bringe ledige tættere på arbejdsmarkedet. I Jobtaskforcen er målet for 2019, at 200 ledige kommer i småjob.

Småjob

Et småjob er en ansættelse på almindelige vilkår. Det kan være få timer ugentligt, sæsonbetonet arbejde, eller der kan være tale om en ansættelse ved pludseligt opstået behov for at få løst en opgave.

Da et småjob typisk er kendetegnet ved opgaver, som ligger uden for en virksomheds kerneopgaver, henvender den sig først og fremmest til ufaglærte ledige.

CSR

Når en virksomhed ansætter en ledig i et småjob, medvirker virksomheden til at løfte et socialt ansvar. Virksomheden styrker sin CSR-profil, når den understøtter, at borgere med lang tids ledighed i ryggen, kommer tættere på selvforsørgelse.

Kontakt

Bjarke Hilding Thomsen, beskæftigelseschef, telefon: 40 33 68 22 eller mail: bhth@horsens.dk

Sanne Ravn, chefkonsulent for Jobtaskforcen, telefon: 24 65 95 31 eller mail: sarav@horsens.dk

Horsens Kommune