Nyhedsbrev 9. marts 2018

Foto: Danmarks Frie Forskningsfond

Styrelsen for Forskning og Uddannelse indkalder forslag til formand for bestyrelsen samt øvrige medlemmer af Danmarks Frie Forskningsfonds bestyrelse og fem faglige forskningsråd.

28 forskertalenter skal tilbringe minimum 1,5 år ved en udenlandsk forskningsinstitution for at udvikle forskningsprojekter, der kan bringe dansk forskning op på et nyt niveau. Af de 28 rejser flest forskere til eliteuniversiteter i USA og England for at indgå i forskningssamarbejde og hente ny inspiration. Læs mere her

Læs også om to projekter, som to af de 28 forskertalenter skal arbejde på med deres bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Hvordan oplever unge mennesker med angst og depression livet i byen? Det undersøger et nyt forskningsprojekt med støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond. En større viden kan potentielt forbedre mulighederne for at hjælpe de unge, siger formand for Psykiatrifonden Anne Lindhardt.

Nyt forskningsprojekt skal med finansiering fra Danmarks Frie Forskningsfond knække den kemiske kode til at lagre vedvarende energi i metalkarbonat, for eksempel mineralet kalk.

Det nordiske samarbejdsorgan for humanistisk og samfundsvidenskabelig forskning (NOS-HS) har åbnet for ansøgninger om støtte til NOS-HS workshops 2018. Ansøgningsfristen er den 20. marts 2018.

Danmarks Frie Forskningsfond skal udmønte midler til tematisk forskning.
Osplaget og navnene på medlemmerne af de udvalgte, der skal udmønte midlerne, offentliggøres i slutningen af marts måned.

Cases

Foto af Hermes Rivera, Unsplash

Biologisk nedbrydeligt plast skal gøres konkurrencedygtigt

Forskere vil udvikle bioplast baseret på industriaffald. Metoden skal sikre, at bioplasten kan konkurrere i både pris og kvalitet med almindelig plastik. Projektet finansieres med midler fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Foto af Chris Liverani, Unsplash

Danske forskere vil jagte bobler på aktiemarkedet

De næste fire år vil et hold primært bestående af danske forskere arbejde målrettet på at finde veje til at identificere bobler på aktiemarkedet. Ambitionen er at mildne effekten af sprængte bobler.
Læs mere om projektet i artiklen, som er bragt i Berlingske Business.

Foto af Toke Isaksen, Unsplash

Motion booster dannelsen af nervebaner efter en hjerneskade, men præcis hvordan?

Et nyt forskningsprojekt finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond skal kortlægge nogen af de mindste bestanddele i centralnervesystemet for at få en større forståelse af, hvad motion gør ved skadede nerveceller. Landsformand for foreningen Hjernesagen mener, at ny videnskabelig dokumentation kan være med til at sikre en ordentlig og effektiv genoptræning efter hjerneskade.

Foto af Teemu Paananen, Unsplash

Alle gymnasieelever inviteres hermed til et åbent arrangement om, hvordan nysgerrighed kan blive til forskning og være med til at forme fremtiden. Arrangementet er for nysgerrige gymnasieelever, der interesserer sig for forskning og gerne vil vide mere om, hvordan man bliver forsker.

Kommende ansøgningsfrister

Frist den 10.04.2018
Forskernetværk

Forskeruddannelse uden for universitetet

Forskningsophold i udlandet, forår

Sapere Aude forskningsleder

Skolarstipendier

Læs den fulde oversigt over vores opslag og frister her.