Frivilligcenter og kommune får papir på hinanden

Samarbejdsaftale styrker samarbejdet til gavn for frivillige og foreninger i Mariagerfjord Kommune

Underskrift_på_samarbejdsaftale.jpg

Foto: Formand Niels Juel og udvalgsformand Jan Andersen skrev under på samarbejdsaftalen, mens sekretariatsleder Tommy Sørensen og fagchef Michael Tidemand så til.

Siden 2013 har Frivilligcenter Mariagerfjord understøttet fjordkommunens foreningsliv og gjort det nemmere at være frivillig. Centeret er nemlig en forening, der tilbyder støtte til alle dem, der gør en frivillig indsats.

I alle årene har centeret arbejdet tæt sammen med Mariagerfjord Kommune, men nu sætter partnerne turbo på samarbejdet til gavn for alle kommunens ildsjæle. De har nemlig indgået en samarbejdsaftale, der skaber faste rammer om samspillet og dialogen.

Formanden for Mariagerfjord Frivilligcenter, Niels Juel, glæder sig over papiret på hinanden.

- Med aftalen får vi langt bedre muligheder for at gå i dialog med politikerne. Det gælder både byrådet og politikerne i udvalget for Sundhed og Omsorg, som vi fremover mødes med en gang om året. Det er guld værd, at vi kan snakke med politikerne om de emner, som er vigtige for vores frivillige, siger Niels Juel.

Frivilligcenter Mariagerfjord modtager støtte fra Mariagerfjord Kommune og Socialstyrelsen. Blandt centerets 129 medlemmer er der mange sociale foreninger, men medlemsskaren omfatter også kulturelle foreninger og idrætsforeninger.

- Aftalen skal bygge bro mellem foreninger og kommune og hjælpe nye samarbejder i gang. Det skal ske via fælles udviklingsprojekter, hvor kommunens ansatte og frivillige arbejder sammen om at udvikle og producere velfærd, forklarer Niels Juel.

Desuden skal man samarbejde om kurser og netværksarrangementer for frivillige og en målrettet indsats for at hjælpe borgere i gang som enten frivillige eller foreningsaktive.

Som led i aftalen skal Byrådet udpege en repræsentant til centrets bestyrelse. Det skete på byrådsmødet torsdag aften, hvor formanden for kommunens sundheds- og omsorgsudvalg, Jan Andersen, løb med bestyrelsesposten. Han glæder sig til at tage del i bestyrelsesarbejdet.

- Frivilligcenteret er en vigtig samarbejdspartner nu og fremtiden. Kigger vi i krystalkuglen, kan vi se, at civilsamfundet må spille en stærkere rolle. Vi tror nemlig på, at vi skaber de bedste løsninger for borgerne, når vi inddrager lokale kræfter, der kan og vil gøre en frivillig indsats, siger Jan Andersen.

Udvalgsformanden sætter pris på Mariagerfjord Frivillighedscenters indsats for at lette de frivilliges hverdag.

- Vi skal gøre det endnu lettere at være frivillig i Mariagerfjord Kommune og her skal frivilligcenteret være en vigtig inspiration og sparringspartner. Centret er de frivilliges talerør og har et skarpt blik for de udfordringer, som netop de frivillige tumler med, tilføjer han.

Samarbejdsaftalen forpligter parterne til holde hinanden orienteret om udviklingen på det frivillige område. Den forpligter også kommunen til at orientere centeret om tilskudsmuligheder, så den kan hjælpe foreningerne med at søge økonomiske midler på bedste vis. Desuden hjælper kommunen centeret med administrative opgaver.

• Jan Andersen, formand for Udvalget For Sundhed og Omsorg, tlf. 61372980.
  • Niels Juel, formand for frivilligcenter Mariagerfjord, tlf. 60218132
  • Michael Tidemand, chef for fagenheden Sundhed og Omsorg, tlf. 23335003.

Mariagerfjord Kommune

Nordre Kajgade 1 | 9500 Hobro | Tlf: 97 11 30 00 | raadhus@mariagerfjord.dk