7. april 2018

Millionoverskud til Roskilde Festival

Foreningen Roskilde Festival har opgjort det økonomiske resultat af sidste års festival. Et overskud på 16,6 millioner kroner kan udloddes til velgørende og kulturelle formål for især børn og unge.

Internationale stjerner som Foo Fighters, Arcade Fire, Lorde, The XX og Solange bidrog til den festlige stemning gennem en ugelang fejring af musik, kunst og fællesskab på Roskilde Festival i 2017.

Over 100.000 deltagere købte billet til sidste års festival, hvor arrangøren Foreningen Roskilde Festival da også kunne melde udsolgt i samtlige billetkategorier.

Bestyrelsen i Foreningen Roskilde Festival har i dag fremlagt det endelige regnskab for medlemmerne på foreningens årlige generalforsamling.

Det økonomiske resultat efter Roskilde Festival 2017 er et overskud på 16,6 millioner kroner.

Roskilde Festival er almennyttig, og formålet er at støtte humanitært, almennyttigt og kulturelt arbejde til gavn for især børn og unge. Gennem årene har festivalen udloddet mere end 345 millioner kroner til velgørende formål.

Organisationer som Amnesty International Danmark, Dansk Kvindesamfund, FreeMuse og Mellemfolkeligt Samvirke har modtaget donationer i forbindelse med Roskilde Festivals treårige fokus på lighed, mens donationer til Foreningen Folkemødet og Ungefolkemødet Møn har til formål at gavne aktivt medborgerskab og folkelig deltagelse.

Steen Jørgensen, formand for Foreningen Roskilde Festivals bestyrelse, siger om årets resultat:

"Vi er virkelig stolte over overskuddet, som er resultatet af en succesfuld og udsolgt festivaloplevelse og især tusinder af frivilliges fantastiske indsats. Regningen blev lidt større end ventet, da vi brugte mange ressourcer på at sikre gæsterne og pladsen mod den megen nedbør. Men heldigvis kan vi endnu engang udlodde mange millioner kroner til velgørende formål og på den måde leve op til vores almennyttige formål."

Sidste års Roskilde Festival resulterede desuden i en fortjeneste på 19,3 millioner kroner til de mere end 200 foreninger, virksomheder og organisationer, der udførte handel og service på festivalpladsen.

Roskilde Festival har udgivet et årsskrift om årets donationer og engagementerne i miljøet omkring festivalen i 2017.

Læs årsskriftet her: roskil.de/aarsskrift17

Foreningen Roskilde Festivals fulde årsrapport kan læses på roskildefestivalgruppen.dk

Roskilde Festival 2018 finder sted fra lørdag 30. juni til lørdag 7. juli 2018.

Den fulde plakat er offentliggjort og favner navne som Bruno Mars, Cardi B, Dua Lipa, Eminem, Gorillaz, Massive Attack, Nephew og Nick Cave & The Bad Seeds.

Et begrænset antal endagsbilletter er til salg for 1050 kroner (eks. gebyr). Endagsbilletter til onsdag den 4. juli er udsolgt.

Billetter til sommerens festival kan købes på roskilde-festival.dk

Roskilde Festival skabes af frivillige ildsjæle og er 100 % non-profit. Alt overskud doneres til kulturelle og velgørende formål af Foreningen Roskilde Festival. Siden begyndelsen i 70'erne har Roskilde Festival genereret over 345 millioner kroner til udlodning.

Thomas Lenler Olesen, presseansvarlig, danske medier
E-mail: press@roskilde-festival.dk
Presserum: roskilde-festival.dk/more/press

Online medieservice
I presserummet på vores hjemmeside finder du kontaktinformationer, højopløselige fotos, pressemeddelelser, informationer om akkreditering og meget andet materiale, som du kan anvende i forbindelse med dit redaktionelle arbejde.

Vi ses på Roskilde Festival 30. juni til 7. juli 2018.

Social media icon Social media icon Social media icon
Non-profit since 1972