Pressemeddelelse 28. november 2018

324.000 el-net-kunder kan se frem til rabat fra Evonet

I 2019 giver Evonet en rabat til alle, der er tilsluttet selskabets el-forsyningsnet. Det sker med et solidt kapitaltilskud fra Evonets ejer, SE a.m.b.a.

Fra 1. januar 2019 kan alle de kunder, som er tilsluttet Evonets elforsyningsnet, se frem til at modtage en rabat på transporten af deres strøm (net-tariffen). Rabatten vil blive udregnet ud fra deres forbrug og vil for en almindelig, privat husstand udmønte sig i 8,68 øre inklusive moms pr. kilowatt-time.

Rabatordningen bliver fordelt på Evonets forskellige kundegrupper (A, B og C) efter principperne i Dansk Energis Tarifmodel 2.0. De konkrete priser og rabatter for hver kundegruppe kan til enhver tid findes på Evonets hjemmeside: https://www.evonet.dk/elkunder/priser.

Rabatten fra Evonet vil fremgå på alle kunders el-regning, som de modtager fra det el-handelsselskab, de har valgt. Rabatten er gældende fra 1. januar 2019 og frem til 31. december 2019 og vil blive fratrukket løbende.

Evonet forsyner ca. 324.000 kunder med strøm. Evonet modtager et kapitaltilskud fra selskabets ejer, SE a.m.b.a., som bliver givet som rabat i størrelsesorden 200 millioner kroner.

Fakta:

• Tarifmodel 2.0 er en model fra Dansk Energi, som sikrer, at alle el-net-kunder prisfastsættes kollektivt og ensartet ud fra de omkostninger, som de giver anledning til. Eksempelvis betaler en privat kunde (C-tarif), som er tilsluttet helt ude i lavspændingsnettet, en højere tarif end en erhvervskunde (B-Lav tarif), som er tilsluttet på mellemspændings-niveau.
  • Prisen på el består af en række parametre, som er illustreret i vedhæftede model. Heraf fremgår også rabatten fra Evonet.

Michael Plesner Østergaard, bestyrelsesformand for Evonet: mipo@evonet.dk / 2441 2993

Daniel Skovsbo Erichsen, direktør i Evonet: dase@evonet.dk / 5163 1739

Kirsten Laursen, presseansvarlig: kirl@se.dk / 4011 4664